info@sokhanvaran.org      

     

     

     

    فن بیان به معنای انتقال حس گوینده است.  تمامی تکنیک ها و تمرینات فن بیان باید منجر به انتقال حس درست و صحیح به مخاطب شود. عواملی چون تلفظ صحیح کلمات، قدرت صدا و فهم، درک و شناخت گوینده نسبت به آنچه که دارد بیان می کند، تاثیر به سزایی در این موضوع دارد.

    کنترل لرزش صدا در هنگام سخنرانی

     

    لرزش صدا در هنگام سخنرانی، عاملی ست که از توانایی تاثیرگذاری بر دیگران و قدرت لحن می کاهد.زمان سخنرانی با لرزش صدا نمی توان پیام و صحت سخن را به خوبی نشان داد.

    در این مقاله روش ها و تمرینات تنفسی برای کنترل لرزش صدا را بررسی میکنیم.

     

    تقویت صدا از جمله مواردی است که کمک شایانی به فن بیان قدرتمند می کند. شما هر صدایی که داشته باشید می توانید با تمرین های صداسازی، صدای خود را تقویت کنید و اگر تمرین ها و نکات تمرینی را رعایت کنید، بعد از مدتی از تغییرات به وجود آمده در صدای خود بهت زده می شوید.

      چگونه از صدای خود مراقبت کنیم؟

    مراقبت از صدا از جمله مواردی است که بسیاری از افراد به آن توجه لازم را نمی کنند. برای افرادی که در حوزه سخنرانی، فن بیان و صداسازی فعالیت می کنند،بهداشت و مراقبت از صدا ضرورتی انکارناپذیر است.بهداشت صوتی شامل حذف موارد نادرست استفاده کردن از صدا، بهداشت غذایی ، حفظ رطوبت حنجره، رعایت سلامت جسمانی و روحی و... می‌باشد که برای داشتن یک صدای سالم و طبیعی ضروری است. برای داشتن یک صدای سالم و طبیعی باید این اصول را رعایت کنیم:

    ویژگی های صدا

    شناخت انواع صدا و اختلالات آن موضوع مهمی است که دانشجویان علاقمند به حوزه سخنوری، فن بیان و صدا سازی می توانند با بهره گیری از آن تسلط و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهند. در یک تقسیم بندی به سه نوع صدای انسان اشاره شده است:

    1- صدای سینه

    2- صدای سر (غنه یا تودماغی)

    3- صدای ساخت گلو.

    صدای انسان طی مراحل و نظام پیچیده‌ای با خروج هوا از ریه ها شکل می‌گیرد. به همین دلیل است که در عمل دم (کشیدن هوا به داخل ریه ها) نمی‌توان سخن گفت. هوای بازدم از حنجره یا جعبه صدا عبور و با برخورد با تارهای صوتی مرتعش و سپس با عبور از سه حفره گلو، دهان و بینی تقویت شده و طنین و حجم پیدا می‌کند و نهایتاً در برخوررد با زبان، دندان‌ها، کام و لبها، حروف شنیده می‌شوند.

    چگونگی ایجاد صدا و اندام های صداساز

    شناخت از نحوه تولید صدا می تواند به علاقمندان حوزه فن بیان و صداسازی کمک کند تا با تمرکز و تسلط بیشتری به مهار صدای خود بپردازند.صوت از ارتعاش دو تیغه‌ی نازک به نام «تارهای صوتی» که در حنجره قرار دارند به وجود می‌آید. حنجره در عقب زبان و در بخش فوقانی نای قرار دارد. وقتی ماهیچه‌های تارهای صوتی که حالت ارتجاعی دارند، کشیده می‌شوند، شکاف باریکی بین آنها ایجاد می‌شود که با عبور هوای بازدم از این شکاف، تارهای صوتی به ارتعاش در می‌آیند. این ارتعاش، هوای داخل حلق، شش ها، دهان و حفره‌های بینی را نیز مرتعش می‌کند و بدین ترتیب صوت ایجاد می شود.

    فن بیان و صداسازی

    هیچگاه نمی‌توان صداسازی را از فن بیان جدا نمود و بدون ایجاد صدایی اثرگذار عملاً بیان مطلوب محقق نخواهد بود. ما صدای خوب و بد نداریم. صدا یا سالم است و یا بر اثر اتفاقی و یا تصادف و حادثه‌ای و یا مشکلی مادرزادی و ژنتیکی ناسالم و اگر سالم است دیگر خوب و بد ندارد و فقط باید تمرین نموده و آن را به وضعیتی مطلوب رساند.

    در حقیقت صدای ما ساز ما می‌باشد مهم آن است که نوازنده‌ی ساز چگونه می‌نوازد و آیا مهارت لازم را در نواختن ساز دارد یا نه که اگر بله صدای ساز گوشنواز خواهد بود و اگر نه قطعاً صدای همان ساز گوشخراش می‌شود.

    1) تکلم با صرف حداقل انرژی: صرف حداقل انرژی در فن بیان موقعی امکان‌پذیر است که ذهن روشن و قادر به استفاده از تمام ظرفیت خود به طور طبیعی باشد. این امر نیز هنگامی ممکن می‌گردد که هماهنگی موثری مابین ذهن و زبان وجود داشته باشد و همچنین محیط و شرایط نسبت به ماهیت فکر مساعد باشد.

    صفحه1 از4

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به کانون سخنوران می باشد.

    Please publish modules in offcanvas position.