زبان بدن شما بخش اساسی و بنیادی هویت شماست و از جمله موارد مهمی است که ما در کانون سخنوران به هنرآموزان فن بیان تاکید داریم .

شانس به دست آورن موقعیت های کاری و اجتماعی به نکاتی مانند چگونگی ایستادن، نشستن و حرکت کردن مرتبط است. نکات و مواریدی که حتی شما به آنها فکر نمی کنید.

شما باید آنها را در نظر بگیرید زیرا دیگر آدمها، به طور غریزی به نشانه های غیر کلامی شما توجه و آن ها را تحلیل می کنند.

به طرز عجیبی ، شما نیز نشانه های غیر کلامی خود را انتخاب می کنید .

نحوه حرکت، ژست ها و رفتار شما، تاثیر به سزایی روی اینکه شما چگونه فکر می کنید و چه احساسی دارید و چگونه عمل می کنید دارد.

آیا می خواهید زبان بدن شما نسبت به چیزی که الان هست بهتر شود و پیشرفت کند؟ این ده راهکار ساده را دنبال کنید:

ده حرکت قدرتمند زبان بدن

1- برای بالا بردن عزم و اراده خود، عضلات را انعطاف پذیر کنید

می دانید قبل از اینکه فشار خونتان بالا برود، شما چگونه به طور غریزی دچار تنش می شوید؟ اولین واکنش بدن انقباض عضلات است. این راهی ست که بدن شما از طریق آن تلاش می کند که درد را کمتر جلوه دهد. زمانی که اطلاعات منفی دریافت می کنید، رهاسازی و انعطاف پذیر کردن عضلات همچنین کمک می کند تا شما بیشتر متمرکز شوید. انعطاف پذیری همچنین می تواند قابلیت مقاومت شما در برابر غذاهای لذیذ را افزایش دهد.

2- دراز کشیدن می تواند باعث خلاقیت بیشتر شود

با توجه به نظر کتر دارن لیپنیکی،استاد دانشگاه ملی استرالیا، دراز کشیدن می تواند فرد را به سمت پیشر فت های خلاقانه سوق دهد.

“این می تواند به این دلیل باشد که ما بیشترین میزان تفکرات خلاقانه را زمانی داریم که روی زمین دراز کشیده ایم” او میگوید. یک دلیل می تواند این باشد که هنگامی که ایستاده ایم، نورآدرنالین بیشتری ترشح می شود و این مواد شیمیایی باعث می شود که قدرت تفکر خلاقانه ما کاهش یابد.

حالا شما دلیل موجهی دارید که دراز بکشید و برای حل مسائل و موضوعات مشکل و پیچیده به فکر فرو روید.

3- دستان خود را به دو سمت بکشید تا احساس پرانرژی بودن و مصمم بودن بکنید

به اندازه ی کافی عجیب است، کشیدن دستان به دو سمت شما را برای انجام کارهای سخت مصمم تر می کند و باعث می شود تا شما کارکرد بهتری در کارهای آسان تر داشته باشید. این به طور حتم جالب است، چرا که پشتکار و اصرار یک صفت بسیار عالی برای کارآفرینان است. اگر این کار را در هوای باز انجام دهید، با کشیدن دست های خود به طرفین و تنفس عمیق که حجم هوای زیادی را وارد ریه های شما کند، احساس سرزندگی و نشاط فراوانی به شما دست می دهد.

ده حرکت قدرتمند زبان بدن

4- مانند یک سوپرقهرمان بایستید تا احساس اطمینان و اعتماد به نفس کنید

با توجه به نظر پرفسور امی کودی استاد دانشگاه هاروارد، دو دقیقه در حالت قدرت – بلند ایستادن، نگه داشتن دستان به سمت بیرون یا به سمت آسمان، یا ایستادن مانند سوپرمن با دستانی بر کمر، باعث می شود که به طور چشم گیری اعتماد به نفس شما بالا برود. حالت ایستادنی که دست ها بر کمر قرار دارند و پاها کمی بازتر از عرض شانه ها است، نشان آمادگی کامل برای انجام هر کاری است. این ژست به اندازه کافی به دیگران حس اعتماد به نفس را منتقل می کند. علاوه بر آن باعث می شود شما هم اعتماد به نفستان بیشتر شود و انرژی و اراده بیشتری را در خود برای انجام امور پیدا کنید.

 

5- خندیدن باعث کاهش استرس می شود

اخم کردن، در هم بودن و بقیه حالت های منفی صورت به مغز شما سیگنال می فرستد که هر کاری که در حال انجامش هستید سخت است. پس بدن شما با تولید کورتیزول که باعث بالا رفتن سطح استرس می شود ، واکنش نشان می دهد.

افزایش استرس در بدن مانند دومینو عمل می کند . استرس، استرس بیشتری را موجب می شود تا اینکه شما کاملا به هم می ریزید و تمرکز فکر و تحلیل خود را از دست می دهید.

برای درمان استرس و اضطراب به خودتان لبخند بزنید ، آنوقت احساس استرس کمتری می کنید حتی اگر چیزی در موقعیت تغییر نکند. از هر فرصتی، هر قدر اندک، برای لبخند زدن و خوشحالی کردن استفاده کنید. از هر موضوعی که در محیط کار باعث می شود خنده را بر لبان شما بیاورد، استقبال کنید. وقتی شما می خندید، بقیه آدم ها هم احساس استرس کمتری می کنند و حال بهتری دارند. ایجاد محیط کار شاداب و پرانرژی، روحیه همکاران شما را چندین برابر می کند. چیزی که به طور قطع سطح استرس شما را هم کاهش می دهد. پس بخندید تا دو نوع استرس را از بین ببرید: استرس خود و همکاران و دوستانتان

علاوه بر این ها، به گفته محققان لبخند زدن همچنین ورزش کردن را راحت تر می کند .

گفته می شود هنگام حمل وزنه سنگین، اخم می کنید ,  اما اگر خودتان را مجبور به لبخند زدن بکنید ، می بینید که می توانی در وزنه زدن ، موفق تر عمل کنید.

ده حرکت قدرتمند زبان بدن

6- سر را به جلو متمایل کن تا باعث آرامش در دیگران و خود شوی

وقتی کسی را ملاقات می کنید، متمایل کردن سر به سمت جلو به آرامی، نشان گر احترام و تواضع شما می باشد و کمک می کند که هر گونه پیش فرض درباره موقعیت را از بین ببرد.

برای آنکه زبان بدن  خود را تقویت کنید , دفعه بعد که کسی را ملاقات کردید ، سر خود را به آرامی به سمت جلو خم کنید ، لبخند بزنید و تماس چشمی بر قرار کنید و نشان دهید که شما از آشنایی او مفتخر هستید.

همه ما کسانی را که ما را دوست دارند ، دوست داریم ، پس اگر من به شما نشان بدهم که بسیار از ملاقات شما خوشحالم ، شما سریعا شروع به دوست داشتن من می کنید. و شما نشان خواهید داد که من را دوست دارید و این کمک می کند تا اعصاب من آرام شود و من خودم باشم.

7- احساسات دیگران را تقلید کنید تا بهتر متوجه احساسات خود شوند

به نظر عجیب و مضحک می رسد ، اما تحقیقات نشان می دهد که ادای احساسات غیر کلامی دیگران را در آوردن می تواند به شما کمک کند که بفهمید آنها چه احساساتی را تجربه می کنند.

زمانی که همه ما احساساتمان را به صورت غیرکلامی بیان می کنیم، کپی کردن آن بیانات با عنوان “مکانیسم فیدبک نقل کننده” بر احساسات ما اثر می گذارند.

به طور خلاصه: بیان احساسات من را تقلید کن و تو بهتر خواهی فهمید که من چه احساسی دارم  به این معنی که تو می توانی بهتر به من کمک کنی تا کارم را انجام دهم.

به علاوه ، تقلید زبان بدن طرف مقابل (چیزی که ما اغلب بدون فکر کردن انجام می دهیم) افراد دیگر را وادار می کند تا درک کنند این اثر متقابل مثمرثمرتر بوده است.

ده حرکت قدرتمند زبان بدن

8- در یک گوشه بایستید تا تنش های درونی را کاهش دهید

زمانی که تنش در بالاترین حد خود قرار دارد، رویارویی چهره به چهره باعث کج فهمی و بدتر شدن شرایط می گردد و گویی مخالفتی به صورت خودکار روی خواهد داد.

زمانی که هر چه شما بگویید باعث می شود طرف مقابل احساس کند که در یک رقابت قرار دارد، پاهای خود را به آرامی تکان دهید و در یک گوشه بنشینید یا بایستید ,  اجازه بدهید شرایط آرام شود و طرف مقابل در وضعیت آرامتری قرار بگیرد. هنگامی که تنش فتاری بین طرفین بالاست ، تنبیه ، تشویق ، نصیحت ، راهنمایی ، دعوا و یا تقدیر نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه می تواند منجر به تشدید بحران هم بشود .

سعی کنید در چنین مواقعی ، مکان را ترک کنید و به گوشه ای پناه ببرید تا شرایط بهتر شود . اجتناب از برخورد مستقیم در چنین مواقعی بسیار کمک کننده است.

9- از دستان خود استفاده کنید تا حافظه خود را تقویت کنید

تحقیقات نشان می دهد که اگر از کودکان در هنگام یادگیری خواسته شود که تنها سخن بگویند و ملزم به حرف زدن باشند، تاثیری بر افزایش قابلیت یادگیری آنها نخواهد داشت. اما اگر از آنها خواسته شود که با کمک دست یادگیری را به خاطر بسپارند، دانشی که به دست می آورند بیشتر خواهد بود. اگر این برای کودکان موثر واقع می شود، پس برای ما نیز مثمر ثمر خواهد بود. با مطالعه تحقیقات یک محقق، “حرکات دست می تواند نقش یک عامل مهم در یادگیری را بازی کند. علاوه بر آن استفاده از دست ها هنگام صحبت کردن برای دیگران جذاب است و حرف های شما را مهمتر و اثرگذارتر جلوه می دهد.

ده حرکت قدرتمند زبان بدن

10- آدامس بجوید تا جسورتر و خوشحال تر باشید

به نظر نمی رسد جویدن آدامس چندان حرفه ای باشد . اما هنوز، یک سری مطالعات زیادی نشان می دهد که جویدن آدامس شما را هوشیارتر نگه می دارد، زمان واکنش های شما را افزایش می دهد، توجه پایدارتری را سبب می گردد، شما را فعال تر  و جایگاه شما را بالاتر نشان می دهد.

دفعه بعد که شما نیاز داشتید تا یک مشکل سخت را حل کنید : دراز بکشید، دستان خود را به سمت طرفین بدن بکشید و یک آدامس بجوید. این یک ترکیب موفقیت آمیز است که شما نیاز دارید تا به یک جهش و موفقیت بزرگتری دست پیدا کنید.

تمام این ده راه به شما کمک می کند تا در محیط کار یا حتی در محل زندگی ارتباط موثرتر و شرایط بهتری را برای خود و دیگران به ارمغان بیاورید.

برگرفته از سایت www.themuse.com

نویسنده مقاله: JEFF HADEN OF INC

مترجم: محمودرضا معینی