شش روش ساده برای غلبه بر اضطراب  :

سخنوران اولین بنیاد آموزشی فن بیان و مهارت‎های کلامی ، قرار است با هدف کمک به رفع اضطراب و استرس در حین سخنرانی روش‌هایی ساده و کاربردی در این راستا به شما بیاموزد . 

برخی از این روش‎ها به قرار زیر هستند :

1. تلقین افکار ذهنی مثبت

افراد قدرتمند و محکم در مقابل مشکلاتی چون ترس از سخنرانی هرگز جا نمی‎زنند. اگر هم احیاناً در درون خود کمی استرس داشته باشند، با خود می‎گویند: “من؟ استرس؟ چي مي‌گي؟! ها ها ها”. همین رویکرد، یعنی ادامه ندادنِ منفی بافی ذهنی و خندیدن به این وضعیت دشوار يکي از راه‌هاي عالي براي مبارزه با استرس است.

شش روش ساده برای غلبه بر اضطراب

وقتی دچار اضطراب هستید، بسیار آسان است که همیشه افکار منفی داشته باشید و به دنبال انتهای بد یا فاجعه باشید. ذهن قادر است به آسانی درگیر مسایل غیر قابل تحمل شود و همیشه هراس این را دارد اگر این اتفاقها واقعاً رخ دهند چه میشود؟ این مسئله واقعا زندگی انسان را خراب میکند و روح را از بین میبرد.

اگر دائماً افکاری مشوش و پریشان در ذهنتان می‎چرخد، باید به شما بگوییم این اتفاق خوشایندی است؛ زیرا نشان می‎دهد، شما کاملا به حالتهای روحی خود، آگاه هستید و این نوع آگاهی در واقع نخستین قدم برای کاهش اضطراب است.

همیشه به این دلیل که اضطراب های خود را میشناسید و از تغییرات بدن خود آگاه هستید، به خود اعتماد به نفس بدهید. این مسئله واقعا برای برطرف کردن اضطراب الزامی است. قدم بعدی داشتن مکالمه مثبت با خود، تغییر درک و فهم یا استفاده از روش های آرامش بخش است.

به جای ترویج این افکار بیهوده، یک نفس عمیق بکشید و روی مسایل واقعی تمرکز کنید. برای تمرین تنفس میتوانید هنگامی که کاملاً هوشیار هستید و در حین تنفس، از خود سوال سادهای بپرسید. چشمان خود را ببندید و به نحوه تنفس خود در حین پاسخگویی به سؤال توجه کنید. ارزیابی کنید برای پاسخ به هر سؤال چه میزان هوا وارد ریه‎های خود می‎کنید.

 

2.  مراقبه ذهنی

مراقبه ذهنی در اصل مربوط به تمرینات راجا یوگا (یوگای ذهن یا یوگای شاهانه) می‎شود، امّا در عصر حاضر از آن به عنوان درمانی برای تشویش و اضطراب نیز استفاده میکنند. این دست از تمرینات برای آگاهی بیشتر به افراد کمک میکند تا واقعیت جاری را به جای ترس و واهمه های خود از آینده ببینند. برای این منظور میتوانید ابتدا از تمرکز روی زمان حال با هشیاری کامل و بدون هیچ قضاوتی آغاز کنید.

شش روش ساده برای غلبه بر اضطراب

 3. حمام آب گرم

هرچقدر هم احساس اضطراب داشته باشید، پس از استراحت در سونای خشک یا بخار، احساس آرامش خواهید داشت. با گرم کردن بدن خود، گرفتگی عضلات و استرس خود را کاهش میدهید. احساس گرما به عصبها دستور کنترل حالت میدهد که روی سروتونین فرارسانهای عصبی تاثیر میگذارد. گرم کردن بدن را میتوان نوعی ورزش نیز دانست.

 

4. هنرها و صنایع دستی

بسیاری از محققان ثابت کردهاند که خلق یک اثر هنری یا  صنایع دستی به‎شدت در ایجاد آرامش مؤثر هستند. به‎طور مثال: سفالگری بدلیل استفاده از خاک و معجزه‎ای که مواد درون آن دارد، باعث رفع افسردگی می‎شوند. یا انجام خطاطی بدلیل تمرکز و سکوتی که برای کار خود می‎طلبد، باعث آرامش و تعمق بیشتر درونی می‎شود.

 

5. با خودتان خلوت کنید

بعضي افراد هنگام کلافه‎گی ذهنی معمولاً به زمانی کوتاه نیاز دارند تا با خود خلوت کنند و پاسخی برای تشویش ذهنی خود بیابند یا حتی صرفاً در تنهایی خود بدون هیچ پرسش و پاسخ درونی بنشینند تا به آرامش موردنظر دست یابند.

 

6. قدم زدن در زیر نور خورشید

 اگر در يک روز آفتابي احساس کسالت و خمودگی داشتید، بهتر است برای لحظاتی کار خود را رها کنید و در زیر نور آفتاب قدم بزنید. نور آفتاب براي افرادي که از افسردگي رنج مي‌برند، موهبت بزرگي است.