نحوه نشستن در جلسات مذاکره :

سبک و متدهای چیدمان اثاثیه و فاکتورهای محیطی مانند نور، دما و بو، پیام های متفاوتی را منتقل می کنند.

در این مقاله ابتدا به بررسی تاثیر شکل میزها، سپس نحوه چیدمان صندلی ها و بعد از آن به بررسی موضوع چیدمان اداری و تاثیر و ارتباط آن با تعاملات حرفه ای و اجتماعی خواهیم پرداخت.

شکل میزها

اگر میزها را در سه دسته کلی میزهای گرد، مربع و مستطیلی در نظر بگیریم، به نظر شما آیا شکل میز به تنهایی می تواند افرادی که دور میز گرد آمده اند را تحت تاثیر قرار دهد.

1- میزهای گرد

میزهای گرد به دلیل آن که لبه دار نیستند و فاقد هر گوشه یا زاویه مشخص و واضح هستند، غالبا نماد و سمبل وحدت و برابری افرادی است که دور آن جمع می شوند.

موقعیت برابر صندلی هایی که دور میز گرد چیده می شوند دلیل بر این نیست که همه افراد با یک شان و موقعیت اجتماعی به نظر می رسند.

رهبران و پادشاهان و امرا پشت میز گرد هم فردی برجسته و متمایز به نظر می رسند و موقعیت سایر افراد گروه بسته به نزدیکی آن ها با رهبر و پادشاه سنجیده می شود.

افرادی که در نزدیکی رهبر گروه و یا پادشاهان می نشینند، افراد مهم تر و تاثیرگذارتری هستند.

2- میزهای مربع

از آنجا که میزهای مربع چهار ضلع مساوی دارد، برابری جایگاه و قدرت را انتقال می دهد از طرفی گوشه های برآمده و اضلاع مجزا بین مذاکره کنندگان تفکیک و جدایی ایجاد می کند.

میز مربع برخلاف میز گرد نشان دهنده وحدت و همدلی نیست بلکه فقط نماد برابری موقعیت و قدرت برابر کسانی است که دور آن گرد هم می آیند. میز مربع برای ارتباطاتی که هدف از آن رقابت و مذاکره است، بسیار مناسب است.

3- میزهای مستطیل

استفاده از میزهای مستطیل در محیط کار بسیار معمول است و تقریبا شما به هر محیط کاری که سر بزنید انواع و اقسام میزهای مستطیل شکل را می توانید رویت کنید. تاثیر میزهای مستطیل با اندک تفاوتی شبیه میزهای مربع است. در میزهای مستطیلی هم چهار ضلع مجزا وجود دارد که می تواند نشان از عدم وحدت و یکپارچگی اعضایی باشد که دور آن می نشینند.

در میزهای مستطیلی معمولا یکی از اضلاع کوتاه، صدر میز محسوب می شود، به خصوص اگر ضلع کوچکتر دیگر خالی باشد. در میزهای مستطیل شکل، مرکز قدرت، صدر میز یعنی یکی از ضلع های کوچکتر که مقابل آن هم خالی است، می باشد و شما هر چه از صدر میز دورتر شوید قدرت افراد کاهش می یابد.

فردی که در صدر میز نشسته است رهبر گروه است و مذاکرات را کنترل می کند. میز بیضی از بسیاری جهات شبیه میز مستطیل و تاثیرات آن نیز مشابه است.

نحوه نشستن در جلسات مذاکره

چیدمان صندلی ها

آیا انتخاب صندلی گویای ویژگی های رفتاری و شخصیتی شماست؟ محققان معتقدند انتخاب صندلی و جای نشستن، حتی انتخاب صندلی در کلاس درس که ظاهرا کاملا اتفاقی به نظر می رسد، بر اساس الگوهای خاصی صورت می گیرد و پیام های متفاوتی را منتقل می کند.

عواملی مانند نوع هدف و وظیفه ای که فرد برای خود انتخاب می کند، نوع تعامل ارتباطی که با افراد مختلف برقرار می کند و ویژگی های شخصیتی فرد در این انتخاب موثر است.

طی تحقیقاتی که سامر در این زمینه انجام داده است، وقتی افراد برای موقعیت های مختلف کاری مانند گفتگو، مشارکت، همکاری و رقابت دور هم جمع می شوند چیدمان های متفاوتی را برای نشستن انتخاب می کنند.

1- گفتگو:

2- مشارکت

3- همکاری

4- رقابت

نتایج نشان می دهد زمانی که موضوع رقابت وجود دارد، افراد صندلی های روبروی هم را انتخاب می کنند. البته گروهی هم ترجیح می دهند برای آنکه در رقابت بتوانند از نزدیک رقیب را کنترل کنند و مسلط به حریف باشند صندلی های روبروی هم ولی نزدیکتر را انتخاب کنند.

انتخاب صندلی های روبروی هم ولی در فاصله نزدیک این امکان را می دهد تا شما بتوانید با تماس چشمی و سایر حرکات زبان بدن، حریف را تحت تاثیر قرار دهید. برای همکاری عموما افراد صندلی های نزدیک به هم را انتخاب کردند.

برای مشارکت چیدمان هایی انتخاب شد که بتواند بیشترین فضا را در اختیار فرد یا گروه قرار دهد. برای گفتگو هم صندلی های روبروی هم انتخاب شد.

میزان صمیمیت

صمیمیت بین افراد نقش به سزایی در انتخاب صندلی دارد  یا اگر بخواهیم طور دیگری بیان کنیم انتخاب صندلی های نزدیک به هم نشانه صمیمیت افراد است. در رستوران ها و کافه ها، دوستان بسیار صمیمی، صندلی های کنار هم را ترجیح می دهند.

مارک کوک در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که نوع روابط و صمیمیت بین افراد در انتخاب محل نشستن بسیار مهم تر از موضوع بحث است.

ویژگی های شخصی و شخصیتی

ویژگی های شخصی و شخصیتی در انتخاب صندلی و محل نشستن نقش مهمی را بازی می کند. تحقیقات نشان داده است که اگر افراد دارای شخصیت های متفاوت در انتخاب محل نشستن آزاد باشند، نشستن در جایگاه های متفاوتی را ترجیح می دهند.

به طور مثال دانش آموزانی که در جلوی کلاس می نشینند، افرادی هستند که علاقمندی بیشتری به مباحث درسی و یادگیری دارند. قدرت تخیل و خلاقیت بیشتری دارند و اغلب تنهایی را بیشتر ترجیح می دهند.

دانش آموزانی که در انتهای کلاس می نشینند کمتر نقش رهبر یا گرداننده کلاس را به عهده می گیرند و اغلب آن ها ارزش چندانی برای محبوبیت نزد افراد کلاس قائل نیستند. تمایلی به درس خواندن ندارند و نسبت به مدرسه حس خوبی ندارند.

تسلط و اقتدار و تمایل به برجسته بودن در میان جمع هم در انتخاب صندلی نقش دارد. افرادی که برای خود نقش رهبری قائلند معمولا صندلی را انتخاب می کنند که در صدر میز قرار دارد و یا در انتهای یکی از اضلاع قرار دارد.

نحوه نشستن در جلسات مذاکره

افرادی که می خواهند نفوذ بیشتری روی جمع داشته باشند و یا در مواردی افراد خونگرمی که تمایل به ارتباط بیشتری با جمع دارند، معمولا صندلیی را انتخاب می کنند که از جایگاه خود بیشترین تماس چشمی را با اعضای گروه برقرار کنند.

به نظر می رسد تفاوتی که بین رهبران، که خواهان نفوذ، تسلط و اثرگذاری بر گروه هستند و افراد خونگرمی که فقط تمایل به ارتباط بیشتر با جمع دارند، این است که رهبران در صدر میز می نشینند در حالی که افراد خونگرم دوست دارند در مرکز تعاملات و ارتباطات حضور داشته باشند و لزوما تمایلی به نشستن در صدر میز را ندارند.

افرادی که شخصیت رهبری ندارند ولی همیشه در سازمان ها و گروه ها نقش بسیار مهمی ایفا می کنند و به عبارتی نقش درجه دوم برای خود قائل هستند، سعی می کنند نزدیکترین صندلی به صدر میز را برای خود انتخاب کنند و یا اگر میز، گرد باشد آن ها نزدیکترین صندلی به رهبر گروه را برای خود انتخاب می کنند.

چیدمان صندلی در بررسی های انجام شده توسط راسو

تحقیقات راسو نشان داد صمیمترین افراد چیدمان صندلی ها در میز اول را انتخاب کردند. کسانی که با هم خصومت داشتند میز 5 را انتخاب کردند. در مقایسه میز دوم نسبت به میز سوم و آن نیز نسبت به میز چهارم حالت دوستانه تر و صمیمانه تری وجود داشت.

نحوه نشستن افراد درون گرا و برون گرا

اولویت نشستن افراد درون گرا و برون گرا با هم متفاوت است و این افراد جایگاه های متفاوتی را برای نشستن انتخاب می کنند.

درون گرایان بیشتر صندلی هایی را انتخاب می کنند که کمتر در معرض دید است و فاصله یشتری با دیگران دارد. شاید چیدمان میز چهارم راسو فرم ایده ال برای درون گرایان افراطی باشد به این علت که این چیدمان بیشترین فاصله فیزیکی را با دیگران فراهم می کند و از طرفی شما با تماس چشمی متقابل و مستقیمی که در میز پنجم راسو دارید، مواجه نیستید. ب

رون گرایان ترجیح می دهند صندلی را انتخاب کنند که نزدیک دیگران باشد و بتوانند بیشترین ارتباط چشمی را برقرار کنند. بنابراین میز سوم راسو برای آن ها بسیار مناسب و مطلوب است.

چیدمان فضای اداری

قدرت شما در یک فضای کاری به چگونگی استفاده شما از وسایلی که در اختیار دارید بستگی دارد نه صرفا تعداد، گران قیمت بودن و یا اندازه اشیا.

مهم نیست فضای کاری شما چقدر بزرگ باشد، مگر اینکه به نحوی تزئیین و چیدمان شود که مشتری برای رسیدن به مرجع تصمیم گیری و رئیس سازمان طولانی ترین مسیر ممکن را طی کند و قرار دادن اشیاء متعدد و متنوع هم در این مسیر ضروری می نماید.

در سال های اخیر مطالب و مقاله های زیادی در مورد این موضوع نوشته شده است که چگونه محیط کار را تزئیین و چیدمان کنیم تا برای رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهداف مان موثر باشد.

افراد می توانند با شیوه چیدمان و تزیین دفتر و یا محیط کار، قدرت و اقتدار خود را به مخاطبان منتقل کنند.

آن ها می توانند اتاق انتظار را به نحوی چیدمان کنند که باعث انتقال حس آرامش و صمیمیت شود.

نحوه نشستن در جلسات مذاکره

در اتاق مذاکرات می توان از المان هایی استفاده کرد که میز مذاکره را به یک میدان رقابت تبدیل کند و بیشترین میزان فشار را به حریف تحمیل کرد.

استفاده صحیح از وسایل تزئینی، انتخاب مناسب تابلوهای هنری، بررسی تاثیرات رنگ ها از منظر رفتارشناسی و روانشناسی انسانی و بسیاری موارد دیگر البته به شرط آنکه در قالب یک طرح جامع برنامه ریزی شود می تواند با کمترین انرژی شما را به اهداف و مقاصدی که می خواهید نزدیکتر کند.

جهت مشاهده لینک معرفی کانون سخنوران اینجا کلیک کنید