هشت نشانه متداول دروغگویی :

تشخیص دروغ

درست ترین و دقیق ترین نشانه هایی که مشخص می کند شخص دروغ می گوید، حرکاتی است که روی آن ها بیشترین کنترل را دارد.

او می تواند روی کلمات تمرین کند و آن ها را به طرز ماهرانه ای به کار ببرد. حتی می تواند بعضی از حرکات زبان بدن را تمرین کند و مهارت لازم برای کنترل زبان بدن خود را به دست آورد.

در این مقاله به هشت مورد از زبان بدن متداول که نشانه دروغگویی و عدم صداقت است را بررسی می کنیم:

هشت نشانه متداول دروغگویی : 

1- پوشاندن دهان :

در بسیار ی از موارد وقتی کسی دروغ می گوید سعی می کند با دست دهانش را بپوشاند و یا به عبارتی دست خود را جلوی دهانش می گیرد. بعضی ها سعی می کنند با سرفه قلابی حرکت پوشاندن دهان را مخفی کنند.

تشخیص دروغ

 2- لمس بینی :

گاهی اوقات لمس بینی به صورت چند بار مالیدن زیر بینی انجام می شود و گاهی هم به صورت لمس سریع و تقریبا نامعلوم بینی است. زنان این حرکت را نسبت به مردان کمتر و خفیفتر انجام می دهند شاید برای اینست که نمی خواهند آرایششان خراب شود.

تشخیص دروغ

3- خاراندن بینی :

خاراندن بینی هم از علائمی است که نشان می دهد فرد صداقت لازم در گفته هایش وجود ندارد. تحقیقات نشان داده است که دروغ گفتن به دلیل استرس و تنشی که در فرد ایجاد می کند باعث ترشح موادی می شود که منجر به خارش در ناحیه بینی، سر و گردن می شود.

4- مالیدن چشم :

مالیدن چشم در واقع تلاش مغز برای ممانعت از دیدن فریب، تردید و یا چیزی ناراحت کننده است یا به معنی اجتناب از نگاه کردن به چهره کسی است که به او دروغ گفته می شود.مردان معمولا چشمشان را به شدت می مالند و اگر دروغشان شاخدار باشد به سمت دیگر نگاه می کنند. زن ها کمتر از حرکت مالیدن چشم استفاده می کنند و در عوض از از حرکات کوچک و ملایم لمس زیر چشم استفاده می کنند و از زل زدن به چشم شنونده اجتناب و به طرف دیگر نگاه می کنند.

جمله معروف «مثل چی دروغ می گوید» معادل زبان بدنی دارد که با دندان های قفل شده و لبخند دروغین به اضافه مالیدن چشم ادا شده است.

5- گرفتن گوش :

این نسخه بزرگسالان برای حرکت دست ها روی هر دو چشم است، در کودکی برای اینکه سرزنش پدر و مادر را نشنود.نسخه های دیگر گرفتن گوش شامل مالیدن پشت گوش، فرو کردن انگشت در گوش، کشیدن لاله یا خم کردن کل  گوش به جلو و پوشاندن سوراخ گوش می باشد.

به علاوه گرفتن گوش نشانه اینست که فرد به اندازه کافی شنیده است یا می خواهد حرف بزند. گرفتن گوش مثل لمس بینی حرکتی است که افراد مضطرب از آن استفاده می کنند.

تشخیص دروغ

6- خاراندن گردن :

شخص انگشت اشاره شخص که معمولا همان انگشتی است که با آن می نویسد زیر لاله گوش و کنار گردن را می خاراند. مشاهدات نشان می دهد که شخص تا 5 بار گردنش را می خاراند. به ندرت این خاراندن بیشتر از 5 بار می شود.

این حرکت نشانه تردید یا عدم اطمینان است و وجه مشخصه کسی است که می گوید مطمئن نیستم که موافق باشم. مثلا زمانی که شخص می گوید می فهمم شما چه می گویید و بعد گردنش را می خاراند نشان می دهد که در واقع نفهمیده است.

تشخیص دروغ

7- کشیدن یقه :

 دروغ باعث غلغلک ضعیف بافت های صورت و گردن می شود به طوری که برای رفع آن خارش یا مالش لازم است. افزایش فشار خون ناشی از دروغ و نیرنگ سبب می شود گردن شخص عرق کند و او وقتی احساس می کند شما حدس زده اید که حقیقت را نمی گوید گردنش را می خاراند یا یقه اش را می کشد.

به علاوه این حرکت موقعی انجام می شود که شخص عصبی و مایوس است و احتیاج دارد یقه اش را از گردنش دور کند تا هوای سرد به جریان افتد و وقتی چنین حرکتی را دیدید بپرسید می شود لطفا حرفتان را تکرار کنید و منظورتان را روشن کنید.

8- انگشتان در دهان :

این حرکت حاکی از تلاش ناخودآگاه شخص برای بازگشت به احساس امنیت دوران کودکی است که شیر مادرش را می خورده است. این حرکت موقعی اتفاق می افتد که شخص تحت فشار است. کودکان به جای سینه مادر از انگشت شست و یا پتو استفاده می کنند اما وقتی بزرگ شدند انگشتانشان را کنار دهانشان می گذارند، یک سیگار یا پیپ یا قلم یالیوان را به دهان می برند و یا آدامس می خورند.

بیشتر حرکات دست به دهان را می توان به دروغ گویی و فریب نسبت داد. حرکت انگشت در دهان در واقع نشانه ای بیرونی است از نیاز شخص به قوت قلب و دلگرمی

جهت مشاهده ویدئو معرفی کانون سخنوران اینجا کلیک کنید