فن بیان در بازاریابی

فن بیان برای بازاریابی و فروش

فن بیان در بازاریابی به دلیل تمرکز بازاریابی نوین بر مشتری نهایی اهمیت به سزایی پیدا کرده است. بازاریابی مسیر جستجوی مشتری و هنر جذب و برقرار ارتباط موثر و پایدار با مشتری است.

استیو داوسون (steve dawson) بازاریابی را فرایندی می داند که محصول و خدمات به فروش می رسند و باز نمی گردند ولی مشتریان مصرف کننده برمی گردند.

هر جایی که بحث تمرکز بر ارتباط موثر و پایدار با مشتری به میان می آید، قطعا فن بیان برای جذب مشتری به عنوان یکی از مهمترین روش های تاثیرگذاری اهمیت خاصی پیدا می کند.

امروزه بیش از صد روش بازاریابی شناسایی شده است که به مرور زمان و با رشد تکنولوژی به تعداد آن ها همچنان افزوده می شود. در ادامه به مهمترین روش های بازاریابی که فن بیان و سخنرانی از ویژگی های پایه ای و بنیادی آن هاست اشاره می کنیم.

فن بیان و سخنرانی در کدام یک از روش های بازاریابی اهمیت حیاتی دارد؟

1- فن بیان در بازاریابی رویدادی (Event Marketing)

2- فن بیان در بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

3- فن بیان در بازاریابی داخلی (Internal Marketing)

4- فن بیان در بازاریابی چندسطحی (Multi-level Marketing)

5- فن بیان در بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

6- فن بیان در بازاریابی شخصی (Self Marketing or Personal Branding)

7- فن بیان در بازاریابی خدماتی (Services Marketing)

1- بازاریابی رویدادی (Event Marketing)

فن بیان در بازاریابی رویدادی

..

بازاریابی رویدادی یا Event Marketing نحوه ای از بازاریابی است که با به راه انداختن رویدادها مانند کنفرانس ها، سمینارها و فستیوال ها همراه است. در این نوع بازاریابی قدرت سخنوری و فن بیان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر تبلیغات بصری و محیطی، سخنرانی معرفی و پرزنت کالا و خدمات، مهمترین قسمت این رویداد است.

مدیرانی که آموزش حرفه ای سخنوری و فن بیان در بازاریابی را دیده باشند، قطعا می توانند در برگزاری سمینارها، کنفرانس ها و سمینارها موفق تر عمل کنند.

سخنرانی و فن بیان در بازاریابی، به معنای نفوذ در قلب و ذهن مشتری از طریق ارائه کلام و معرفی کالاست. امروز حتی برندهای بزرگ جهانی هم به این نوع بازاریابی اهمیت زیادی می دهند و همایش های معرفی محصول شرکت اپل هم موید همین امر است. مدیرعامل اسطوره ای شرکت اپل، استیو جابز (Steve Jobes) هم از توانایی و قدرت سخنوری و فن بیان خود در سال های متمادی بهره فراوان گرفت و شاید بیش از هر مدیر ارشد دیگری به برندیگ خود و شرکت اپل کمک شایانی کرد.

مدیری که توانایی سخنرانی و فن بیان دارد، صاحب ابزاری است که به راحتی می تواند از آن در راستای بازاریابی رویدادی، استفاده کند.

2- بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

فن-بیان-در-دیجیتال-مارکتینگ

..

 امروزه به دلیل رشد و توسعه روزافزون بستر اینترنت و برجسته شدن شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و فیس بوک و …، بازاریابی دیجیتال یکی از مهمترین استراژی های بازاریابی شرکت های خرد و کلان است.

تجارت محتوا بزرگترین تجارت جهان آینده است

مسئله ای که در بازاریابی دیجیتال اهمیت بسیاری دارد بازاریابی محتوا (Context Marketing)  است. دنیای آینده تجارت محتواست و هر برندی که از محتوای قدرتمندتر در بستر اینترنت برخوردار باشد، در جذب مشتری موفق تر عمل خواهد کرد.

مطابق پیش بینی ها، در 5 سال آینده محتوای ویدئویی و پادکستی در موتورهای جستجوی گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهند شد

فن بیان و سخنوری مهمترین مهارت برای ساخت ویدئو و پادکست

فن-بیان-در-ویدئو-مارکتینگ

..

مطابق پیش بینی ها، در 5 سال آینده محتوای ویدئویی و پادکستی در موتورهای جستجوی گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهند شد. حتی امروز هم اهمیت ویدئوها و کلیپ ها در اینستاگرام، یو تیوب و دیگر شبکه های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. توانایی سخنوری حرفه ای و فن بیان قوی، همه آن چیزی است که هر کسی برای ساخت ویدئو و پادکست به آن نیاز دارد.

تجربه من در کانون سخنوران در سال های اخیر نتیجه جالبی را نشان می دهد و آن اینکه در این سال ها قشر جدیدی علاقمند به آموزش سخنوری و فن بیان شده اند و در جلسات مشاوره وقتی علت شرکت آن ها را پرس و جو می کنم پاسخشان این است: ما باید برای بازاریابی محصول و خدماتمان، ویدئو و پادکست های آموزشی و تبلیغاتی آماده کنیم. وقتی برای اولین بار در مقابل دوربین صحبت کردم متوجه شدم که از صدا و کلام مناسب برای پرزنت و معرفی بهره مند نیستم، تصمیم گرفتم در کلاس فن بیان و سخنرانی شرکت کنم.

3- بازاریابی داخلی (Internal Marketing)

فن-بیان-در-بازاریابی-داخلی

..

سال ها پیش در جلسه بازاریابی یک شرکت خدماتی به عنوان مشاور حضور داشتم. بحث در مورد بازاریابی از طریق تبلیغات تلوزیونی در شبکه های استانی بود. بعد از چند جلسه بحث و بررسی، با بودجه نسبتا مناسبی و تخفیف مناسبی که گرفته شد، قرارداد لازم منعقد شد.

بازاریابی داخلی به معنای ایجاد انگیره در کارکنان برای برخورد استاندارد با مشتری است

تجهیزات، call center و سایر وسایل مورد نیاز نیز تهیه شد. بعد از تبلیغ سازمان با سیل پیامک ها و تماس های مشتریان مواجه شد. واحد بازاریابی بسیار خوشحال از نتیجه کار، قراردادهای دیگری نیز برای این تبلیغات منعقد نمود. اما این تصمیم زودهنگام بود. بعد از مدت زمانی کوتاه، برآورد واحد بازاریابی با گزارش واحد مالی در مورد سود و زیان، فرسنگ ها فاصله داشت.

بعد از بررسی های متعدد، نتیجه عجیبی به دست آمد. کارمندان سازمان و واحدهای مختلف که مسئول پاسخگویی و پیگیری امر فروش بودند، عملکردشان فاجعه بود. نه تنها این هجوم عظیم مشتریان، آن ها را خوشحال نکرده بود که حتی باعث افسردگی آن ها به دلیل کار بیش از اندازه شده بود. این مسئله همه زحمات ما در واحد بازاریابی را به باد داد.

در سال های بعد بود که من با مفهومی به نام بازاریابی داخلی مواجه شدم و آن خاطره تلخ در ذهنم زنده شد. شما باید قبل از بازاریابی محصول و هر تبلیغات بیرونی، حواستان به بازاریابی درون سازمانی خودتان باشد. بازاریابی داخلی به معنای ایجاد انگیره در کارکنان برای برخورد استاندارد با مشتری است.

فراموش نکنید که انگیزه های مالی هرگز نمی تواند جایگزین انگیزه های روحی و روانی شود. اینجاست که توانایی سخنوری و فن بیان مدیران بازاریابی، می تواند چنان انگیزه قدرتمندی در کارمندان ایجاد کند که نتایج شگرفی را در فروش به دنبال داشته باشد.

سخنرانی انگیزشی

این قالب یکی از مهمترین و البته قدیمی ترین قوالب سخنرانی است. سخنرانی انگیزشی قالبی است که با تکنیک های بیانی و استفاده پررنگ از زبان بدن و همچنین استفاده از تنالیته صدا، باعث برانگیختگی عواطف و احساسات کارمندان در راستای آمادگی روحی و روانی برای برخورد استاندارد با مشتریان است. آموزش قوالب سخنرانی به خصوص سخنرانی انگیزشی یکی از ضروری ترین آموزش های سخنوری و فن بیان در بازاریابی است.

4- بازاریابی شبکه ای یا چندسطحی (Multi-level Marketing or Network Marketing)

فن-بیان-در-بازاریابی-شبکه-ای

..

شاید شما هم تجربه این نوع بازاریابی را داشته باشید. اولین باری که من تجربه این نوع بازاریابی را داشتم بیش از بیست سال  پیش که سال اول دانشگاه بودم که توسط یکی از دوستانم برای جلسه ای که آن ها نام آن را پرزنت گذاشته بودند معرفی شدم.

گلدکوئست نامی آشنا برای بسیاری در دهه های اخیر است. بازاریابی که از طریق به کارگیری نیروی انسانی به صورت چندسطحی از طریق جذب بال های  چپ و راست و در نهایت تشکیل یک هرم بازاریابی اداره می شود.

در این نوع بازاریابی که دقیقا روی مشتری نهایی از طریق رودرویی مستقیم و جلسات معرفی و پرزنت استوار است، قدرت سخنرانی و فن بیان در بازاریابی حرف اول را می زند. چون شما در این نوع بازاریابی به صورت مستقیم و از طریق کلام مشتری را قانع می کنید که به هرم بازاریابی شما بپیوندند. این کار دقیقا به معنای سخنرانی است. در واقع هر جایی که شما از کلام و سخنتان استفاده می کنید تا روی مشتری تاثیر بگذارید و او را ترغیب، تشویق و تهییج به انجام کاری کنید که مد نظر خودتان است، شما در حال سخنرانی هستید.

5- بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

فن-بیان-در-فروش-تلفنی

..

بازاریابی تلفنی نوعی از بازاریابی است که اساس آن مکالمه مستقیم تلفنی بدون اطلاع مشتری در مورد یک خدمت می باشد. شما می توانید

اساس این نوع بازاریابی کیفیت صدا، لحن و قدرت فن بیان است.

6- بازاریابی شخصی (Self Marketing or Personal Branding)

فن-بیان-در-پرسونال-برندینگ

..

Self Marketing  یا  Personal Brandingیکی از محبوب ترین روش های بازاریابی نوین است. با پاسخ به این سوال می توانید روش این نوع بازاریابی را درک کنید: تویوتا (Toyota) معروف تر است یا اکیو تیودا (Akio Toyoda)؟ با من موافق هستید که تویوتا معروفتر است. حالا به این سوال پاسخ دهید که ایلان ماسک (Elon Musk) مشهورتر است یا تسلا(Tesla)؟ قطعا ایلان ماسک شهرت بیشتری دارد.

ایلان ماسک مدیر ارشد شرکت تسلا و اکیو تیودا مدیر ارشد شرکت تویوتا است. ما تسلا را با ایلان ماسک می شناسیم در حالی که اکیو تیودا را با تویوتا می شناسیم. این مفهوم Self Marketing or Personal Branding است.

نمونه مشهور دیگر استیو جابز (Steve Jobes) مدیر ارشد سابق شرکت اپل بود که سخنور قدرتمندی بود. مدیرانی که قابلیت برندینگ شخصی خود را دارند می توانند به برندینگ محصول خود هم کنند.

مهارت سخنوری و فن بیان در بازاریابی شخصی، ضرورتی انکارناپذیر است. شما نمیتوانید بدون مهارت سخنوری حرفه ای و فن بیان در بازاریابی شخصی خود موفق شوید.

7- بازاریابی خدماتی (Services Marketing)

فن-بیان-در-بازاریابی-بیمه

..

در این نوع بازاریابی به جای محصول، خدمت است که به فروش می رسد. نمونه مشهور این نوع بازاریابی، فروش انواع بیمه به ویژه بیمه عمر است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله فن بیان در بازاریابی بیمه عمر مراجعه کنید و اطلاعات کاملی نسبت به این نوع بازاریابی را مشاهده کنید.

در بازاریابی خدماتی اهمیت نمایندگان فروش و قدرت سخنوری و فن بیان آن ها اهمیت بسیار زیادی در اقناع مخاطب برای فروش خدمت دارد.

فهرست مطالب