دوره هنر سخنوری

معرفی

آنچه در این دوره می‌آموزید

1- شناخت انگیزه های پنهانی 

2- روش های مشارکت ذهنی 

4- رویکردهای جدید اقناع 

5- منظر و دیدگاه های سخنوری

6- تحریک عواطف مخاطب

7- ساخت محتوای سخنرانی

چه مشاغلی به این دوره نیاز دارند؟

این دوره برای همه کسانی که در امر تعلیم و تربیت، سیاست و ساماندهی اجتماع، وکالت، مدیریت، مشاوره و آموزش فعالیت دارند، ضروری است. ضمنا پیش نیاز شرکت در دوره هنر سخنوری، شرکت در دوره های فن بیان، سخنرانی و مناظره است. همچنین مشاغل زیر از اولویت بیشتری برای دوره هنر سخنوری برخوردار است:

  • وکلا
  • مشاوران
  • مدیران ارشد دولتی و خصوصی
  • روانشناسان
  • بازاریابان و مدیران فروش
  • مدرسان و معلمان و اساتید دانشگاه
  • نمایندگان شورای شهر و روستا و نمایندگان مجلس
  • داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس و شوراها
  • مدرسان فن بیان، سخنرانی و مهارت های ارتباط حرفه ای

آنچه در کلاس هنر سخنوری می آموزید

روانشناسی و شناخت مخاطب

سخنوری یعنی با زبان مخاطب صحبت کردن. در اغلب ارتباطات کلامی، تنش های ارتباطی محصول عدم توجه به مخاطب است. اساسا سخنوری بدون مخاطب معنایی ندارد. در نتیجه هر چه شناخت سخنور از مخاطب عمیق تر و دقیق تر باشد سخن او هم نافذتر و تاثیرگذارتر است.

تحریک عواطف مخاطب

زمانی می تواند کلام شما روی مخاطب تاثیرگذار باشد که بتوانید موضوع سخنرانی و بحث را به مسئله مرگ و زندگی برای مخاطب تبدیل کنید. برای این امر باید بتوانید عواطف و احساسات مخاطب را هدف قرار دهید و آن را تحریک کنید. روش های تحریک احساس مخاطب و احکام بیانی تحکم و برانگیختگی مواردی است که شما را قادر می کند که کلامتان را در دل و جان مخاطب بنشانید.

ایجاد مشارکت ذهنی با مخاطب

تا زمانی که مخاطب درگیر سخن و کلام منِ سخنور نشود، قاعدتا سخنرانی شکل نگرفته است به این معنا که سخن شما بیان شده است ولی فاقد جذابیت و تاثیرگذاری بوده است. جذابیت سخن شما زمانی اتفاق می افتد که مخاطب با سخن شما درگیر شود و برای این درگیری مخاطب باید از نظر ذهنی با سخن و کلام شما مشارکت داشته باشد. در این دوره در مورد روش های ایجاد مشارکت ذهنی مخاطب خواهید آموخت.

دیدگاه های سخنرانی

یک اصل را در سخنرانی فراموش نکنید. سخنور نقش رهبری و راهبری برای مخاطب دارد. به هر دلیلی اگر سخنور با مخاطب خود درگیر شود به این معناست که قدرت سخنوری و تاثیرگذاری کلامی خود را از دست داده است. با توجه به تنوع آرا و گوناگونی عقاید، ما چگونه باید در مورد موضوعی سخنرانی کنیم بدون اینکه با طیف وسیعی از مخاطبانی که ارز آرای متفاوت و بعضا متضاد برخوردار هستند درگیر نشویم. دیدگاه یا زاویه دید سخنور اینجا معنا پیدا می کند.

ساخت پیام بر اساس قیاس و استقرا

ساخت پیام در سخنرانی اهمیت زیادی دارد. طبیعتا بعد از هر سخنوری آنچه که در ذهن مخاطب شما می ماند همان پیام شماست. هر قدر پیام سخنور عمیق تر و دقیق تر باشد و ساختار درستی داشته باشد در نهایت سخنوری جذابیت و تاثیرگذاری بیشتری دارد. در این دوره شما نحوه ساخت پیام در سخنرانی را می آموزید.

استفاده از براهین و حجج خطابی

سخنوری کلام اقناعی است نه اثباتی. عموما در جایی که مسئله اثبات علمی و ریاضی است سخنوری جایی ندارد. مدیوم سخنوری در جایی اتفاق می افتد که ما با اقناع مخاطب سر و کار داریم. برای اقناع باید دلیل بیاورید اما نه لزوما استدلالت و دلایل منطقی و ریاضی. بلکه براهین و دلایل خطابی نیاز است تا بتوانید مخاطبتان را اقناع کنید. در این دوره شما با انواع براهین و حجج خطابی و نحوه کاربست آن ها آشنا خواهید شد.

سرفصل ها

در هر جلسه از کلاس هنر سخنوری چه می آموزیم؟

جلسه 1دیدگاه (1)
جلسه 2دیدگاه (2)
جلسه 3ساخت پیام (1)
جلسه 4ساخت پیام (2)
جلسه 5روش نفی و اثبات
جلسه 6رویکردهای جدید اقناعی (1)
جلسه 7رویکردهای جدید اقناعی (2)
جلسه 8رویکردهای جدید اقناعی (3)
جلسه 9تکنیک های اقناعی
جلسه 10براهین و حجج خطابی (1)
جلسه 11براهین و حجج خطابی (2)
جلسه 12احکام بیانی سخنوری
جلسه 13روانشناسی مخاطب (1)
جلسه 14روانشناسی مخاطب (2)
جلسه 15انگیزه های پنهانی (1)
جلسه 16انگیزه های پنهانی (2)
جلسه 17مشارکت ذهنی با مخاطب
جلسه 18تحریک احساسات مخاطب

تقویم آموزشی

تاریخ شروع روز برگزاری ساعت برگزاری طول دوره
3 مرداد چهارشنبه 19:30 – 16:30 18 جلسه

زمان‌بندی

این دوره به صورت یک هفته در میان برگزار می‌شود. زمان هر جلسه سه ساعت می‌باشد. یک ساعت آن به صورت تئوری و دو ساعت به شکل کارگاهی برگزار می‌گردد.

دوره هنر سخنوری