دوره مناظره و جدل

معرفی

در ارتباط موثر انسانی، پنج ارتباط کلامی ویژه وجود دارد. مذاکره، مباحثه، مناظره، گفتگو و سخنرانیمناظره یکی از مهمترین و پرکاربردترین ارتباطات کلامی انسانی است که فرد در زندگی حرفه ای و کاری با آن روبرو می شود. قدرتمندی و تسلط و چیره دستی در مناظره و به کار بستن اصول و فنون و تکنیک های مناظره در ارتباطات بین فردی می تواند تصویر قدرتمندی از فرد را در بین همکاران و دوستان و کارمندان به نمایش بگذارد.

آنچه که در مناظره مهم است و اهمیت دارد پیروزی در بحث است و همه تکنیک ها و اصول مناظره و جدل هم بر همین مبنا پایه ریزی شده است.

امروزه که دموکراسی و به تبع آن انتخابات و آزادی بیان و عقیده یکی از ارکان غیرقابل انکار در نحوه مدیریت جهان شده است، آشنایی با اصول و فنون مناظره امری انکارناپذیر است. وجود آزادی های مدنی و آزادی انسان ها در بیان نظرات و عقاید خویش در جامعه و خانواده ، ضرورت آشنایی با اصول مناظره و تکنیک های جدل را بیش از پیش مهم جلوه ساخته است.

امروز شما به عنوان یک مدیر، یک پدر، یک وزیر و یا حتی رئیس جمهور نمی توانید از ابراز نظرات موافقان و مخالفانتان جلوگیری کنید. بلکه یکی از مهمترین ابزار تثبیت قدرت و موقعیت خودتان، پیروزی بر آن ها از طریق مناظره و مجادله است. مناظره و مجادله می تواند قدرت دانایی و کلامی و دانش و تخصص شما را به رخ مخاطبان بکشد.

همچنین تمرین های مناظره و تکنیک های مجادله، یک دست ورزی مهم ذهنی است که فرد را آماده سخنرانی و سخنوری می کند و قدرت نفوذ و اثرگذاری کلام را به طرز اعجاب آوری افزایش می دهد. البته باید بدانید که اصول مناظره و تکنیک های مجادله به ساختار سخنرانی ورود نمی کند بلکه قبل از ساختار سخنرانی، به سخنوران یک دیدگاه سخنورانه می دهد که بتوانند به موضوعات از زاویه سخنرانی و سخنوری بنگرند.

این دوره آموزشی به مدیران، پدران، مادران، کسانی که می خواهند در انتخابات شوراها و مجلس شرکت کنند، مشاوران و به همه افرادی که می خواهند یک دروه آموزشی جامع در حوزه اصول مناظره و تکنیک های جدل را تجربه کنند، توصیه می شود.

سرفصل ها

1- روش های غلبه بر بحث

2- دام های مناظراتی

3- شناخت مغالطه و سفسطه

4- احکام سائل و مجیب

5- حجج مناظراتی

6- احکام جدل زنون الیایی

7- گفتار مناظراتی

8- شناخت جدل گرگیاس

9- غلبه بر جدل گرگیاس با استفاده از دیالکتیک سقراطی

10- روش‌های غلبه در گفتگو

11- راه‌های پیروزی در بحث 

12- استفاده از استدلال‌های منطقی

13- به کار بردن مقدمات صحیح و گرفتن نتایج دقیق

14- ارائه نظرات به صورت گزاره‌های عقلانی

15- برخورداری از مشهورات و مقبولات برای استحکام گفتگو

16- پیدا کردن تله‌های ذهنی نظرات طرف مقابل

17- ایجاد مسیر سازنده برای رسیدن به تعامل ارتباطی

زمان‌بندی

این دوره هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین برگزار می گردد. طول مدت این دوره 6 هفته می باشد. هر هفته شامل 3 ساعت آموزشی که یک ساعت و نیم آن به صورت تئوری و یک ساعت و نیم آن به صورت کارگاهی برگزار می گردد.

جهت ثبت نام در دوره آموزش مناظره و جدل با شماره تلفن 88041297 یا 64071 تماس حاصل فرمایید.

محل برگزاری

کانون سخنوران به نشانی میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز جنوبی، خیابان برزیل غربی، پلاک 136

تقویم آموزشی

تاریخ شروع روز برگزاری ساعت برگزاری طول دوره
17 خرداد پنجشنبه 11 الی 14 18 ساعت
24 تیر یکشنبه 16:30 الی 19:30 18 ساعت
26 شهریور دوشنبه 16:30 الی 19:30 18 ساعت

دوره مناظره و جدل