آموزش سخنوری و زبان بدن

آموزش سخنوری و زبان بدن : در فضای ارتباطات انسانی از زمانی  که ارتباط به عنوان یک دانش مستقل مورد بررسی و تدوین قرار گرفت مقوله‌ی ارتباطات غیر کلامی نیز محور مباحث ارتباطی شد و به عنوان نوعی رابطه همراه با ارتباط کلامی که اساس رابطه‌ی انسانها می‌باشد، مورد توجه قرار گرفت.

ارتباط غیر کلامی دقیقاً چیست و چگونه ظهور و بروز می‌یابد :

در حقیقت این سوال هنوز مورد بحث والبته قابل گسترش می‌باشد چرا که هنوز مواردی در بحث رابطه وجود  دارد و به خصوص در تأثیرگذاری و نفوذ که منابع اصلی و واقعی آن تا امروز نیز مورد  شناسایی کامل و جامعی واقع نشده است و نمی‌توان به شکل مطلق در باره‌ی آن فعلاً نظری ارائه نمود.

اما تا آنجایی که مشخص است این نکته می‌باشد که رابطه‌ی غیرکلامی بدون دخالت کلام اتفاق می‌افتد و در واقع «زبان بدون زبان» است.

اصولاً افراد برای درک ارتباط کلامی باید خوب بشنوند اما برای درک ارتباط غیر کلامی باید خوب ببینند و این مهمترین وجه تمایز این دو از یکدیگر می‌باشد.

در سالهای اخیر و در پژوهشهای انجام شده اهمیت ارتباط غیرکلامی بیش از پیش شده تا آنجا که بسیاری از دانشمندان  علوم ارتباطی معتقدند که فقط 7% از یک رابطه و انتقال معنا و مفهوم از طریق کلمات صورت می‌گیرد و 93% به توسط ارتباط غیر کلامی حاصل می‌شود.

باید گفت که نباید این را فراموش نمود که ارتباط غیر کلامی همراه با کلامی معنا می‌یابد و اگر اینگونه فرض شود که کلمات اهمیتی ندارند آنگاه متوجه خواهیم شد که اصلاً رابطه‌ی غیرکلامی وجود ندارد.

در بحث ارتباط غیر کلامی یکی از مهمترین مواردی که همیشه مورد بحث و توجه بوده، زبان تن یا بدن می‌باشد. البته باید گفت که همه‌ی این نوع ارتباط، زبان بدن نیست شاید از مهمترین موارد در ارتباط غیر کلامی باشد اما همه‌ی آن نیست و موارد دیگری نیز همچون تشخص  و احساس و …. نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

زبان بدن پدیده‌ای است که سالهای متمادی بزرگان و اندیشمندان مختلف در حوزه‌های مختلف همچون روانشناسی به آن پرداخته و مورد مطالعات و تحقیقات گوناگون قرار گرفته است.

آموزش سخنوری و زبان بدن

بزرگان در گذشته به زبان تن، زبان بی‌صدا می‌گفتند و اطلاق درستی به این نوع زبان بود چرا که سر و صدایی ندارد اما می‌تواند مفهوم منتقل نموده و پیام مخابره کند و هر پدیده‌ای که چنین قابلیتی داشته باشد زبان می‌باشد.

اما اینکه دقیقاً زبان تن چیست و چگونه اتفاق می‌افتد مسئله‌ای است که باید مورد شناسایی قرار گیرد. بسیاری زبان بدن را با رفتار انسانی یکی دانسته و آن را بطور کلی حرکات اندامی انسان می‌شناسند.

اما واقعیت آن است که تا زمانی که با این نگرش به بررسی این مقوله بپردازیم، نمی‌توانیم درک صحیح و شناختی مناسب از این پدیده داشته باشیم و دچار اشتباهاتی نیز خواهیم شد.

رفتار اصولاً به شخصیت و خصوصیات فردی و اساساً به نگرش ذهنی یک انسان باز می‌گردد که خود به طور مستقل مورد ارزیابی قرار گرفته و می‌تواند به شکلی مشخص و همیشگی وجود داشته باشد و قطعاً در مورد افراد مختلف نیز متفاوت خواهد بود .

اگر ما رفتار را زبان بدن بدانیم دیگر نمی‌توان با هر حرکت و عملی در مورد افراد حکمی واحد و یکسان بدهیم و تحلیلی ثابت داشته باشیم اما زبان بدن اصولاً مربوط می‌شود به اعمال و حرکاتی که در موقعیات یکسان با شرایط نسبتاً مشخص بروز می‌یابد که می‌تواند در مورد تمامی انسانها نیز ثابت باشد.

شاید در تعبیری بتوان گفت که رفتار مجموعه‌‌ی اعمال و حرکات اندامی کنشی انسان است و زبان بدن مجموعه‌ی اعمال و حرکات اندامی واکنشی انسان می‌باشد.

آموزش سخنوری و زبان بدن

از همین روی زبان بدن قابل تحلیل و ارزیابی می‌نماید و می‌توان نسبت به تحلیل ارتباطی در فضای اجتماعی از آن سود جست حال آنکه رفتار مربوط می‌شود به تحلیل روانشناختی و شخصیتی افراد که مورد نظر ما در این مقال نیست. نکته قابل توجه تأثیر فرهنگ بر رفتار می‌باشد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و فرهنگ هر سرزمینی و هر قومی بر رفتار مردمان آن قوم و سرزمین تأثیری مستقیم دارد.

البته برخی علائم قراردادی اندامی مناسب با فرهنگ هر سرزمینی وجود دارد که معنا و مفهومی به خصوص را منتقل می‌نماید که این بخش مربوط به زبان بدن می‌گردد.

البته در بحث تحلیل زبان تن باید به یاد داشت که صرف دریافت یک نشانه نمی‌توان قضاوت کرد و باید به نوعی با دریافت‌های دیگری همراه باشد تا تحلیل اتفاق بیافتد وگرنه قطعاً دچار سوءتفاهماتی خواهید شد.

در این کتاب سعی بر آن شد که هم نسبت به تحلیل و ارزیابی زبان بدن انسانها و افراد مختلف در شرایط مختلف آموزه‌هایی سازنده و سالم و به دور از توهم مطرح گردد و هم مواردی در خصوص استفاده‌ی مفید از زبان تن در فرایندهای ارتباطی مورد بحث قرار گیرد که امید است مؤثر و مفید واقع شود.

جهت مشاهده ویدئو غلبه بر اضطراب هنگام سخنرانی اینجا کلیک کنید

فهرست مطالب