با ترس خود در سخنرانی روبرو شوید

با ترس خود در سخنرانی روبرو شوید : همه ما در طول روز ‎به دلیل مسائل مختلفی دچار احساس نگرانی و اضطراب می‎شویم .

بطور مثال: مدیر یک شرکت بازاریابی را در نظر بگیرید که نگران است سخنانش نتواند برای کارمندان یا طرفین قراردادهایش ، نافذ و انگیزهبخش باشد ؛

یا کارمندی که تازه وارد یک شرکت شده و نگران نحوه برقراری ارتباط با همکارانش است ؛ یا دانشجویی که مشتاق صحبت و مشارکت در بحث‎های کلاسی است ، امّا از ترس مواجهه با ارزیابی دوستانش بدون گفتن حتی کلمه‎ای کلاسش را به انتها می‎رساند .

همه مواردی که گفتیم در حقیقت نگرانی‏های مختلفی هستند که ممکن است هریک از شما آنرا تجربه کرده باشید. 

پُست امروز ما با مضمون : با ترس خود در سخنرانی روبرو شوید , درباره غلبه بر این دست از نگرانی‎ها است .

اصولا نگرانی همان ترس از آینده است ، یعنی ما در زمان حال به اتفاقاتی که هنوز رخ نداده‎اند ، میاندیشیم و زمانی‎که احساس می‎کنیم قرار است برخی از اتفاقات بر طبق میل ما پیش نروند احساس نگرانی به ما دست می‎دهد .

برای آنکه با ترس خود در سخنرانی روبرو شوید و بر نگرانی و دلهره‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ غلبه کنید , انجام راهکارهای زیر را به شما توصیه میکنیم :

1. با ترس خود در سخنرانی روبرو شوید

یکی از راهکارهای معروف برای غلبه بر ترس و نگرانی ، رو به رو شدن با آن است .

روانشناسان پیشنهاد میکنند که جعبه‎ای را برای خود بسازید و سپس در طی روز هرگونه نگرانی که درباره موضوعات مختلف دارید را بنویسید و در داخل جعبه بیندازید ، سپس در انتهای ماه تمامی یادداشت‎های خود را بررسی کنید .

پس از این بررسی متوجه خواهید شد که اغلب نگرانی‎های روزمره شما غیرضروری یا حتی بی مورد هستند .

 

2. منفی‎بافی ممنوع

اصولاً همه ما در طول روز یک مکالمه ذهنی با خود داریم ؛

روانشناسان پیشنهاد میکنند به این صدای درونی و ذهنی توجه کرده ، و با منفیبافیهای ذهنی که موجب افزایش فشار روانی می شوند ، مقابله کنیم. به‎طور مثال: با تمرینات نفس‎گیری می‎توانید به مقابله با این دست از منفی‎بافیها بروید .

با ترس خود در سخنرانی روبرو شوید

سیان بیلوک ، استاد روانشناسی کالج برنارد در نیویورک میگوید:

«به چیزی که میخواهید بگویید فکر کنید، نه چیزی که نمیخواهید بگویید؛ زیرا وقتی به انجام ندادن کاری فکر کنید، احتمال انجام دادن آن افزایش خواهد یافت».

 

3. برای خود الگوی موفقی بیابید

اگر در حین سخنرانی لحظاتی تمرکز خود را از دست دادید، به سخنران محبوبتان، بیندیشید .

مثلاً سخنران محبوبتان را در حال لبخند زدن و ارائه مطالب تصور کنید ؛ این کار باعث می شود به صورت ناخودآگاه ویژگیهای مذکور را بروز داده و تمرکز خود را بازیابی کنید.

اگر خودتان به اشتباهات کوچک در حین سخنرانی توجه نکنید ، شنوندگان نیز به آنها توجهی نخواهند کرد . استفاده از عباراتی مانند: “بگذارید طور دیگری توضیح بدهم” نشان دهنده اعتماد به نفس سخنران بوده، و به شما کمک میکند شنوندگان را با خود همراه کنید.

به گفته بِوِرلی فلکسینگتون، استاد روانشناسی دانشگاه سافولک در بوستون، هرچه طی سخنرانی بیشتر روی شنوندگان تأکید کرده و آنها را مخاطب قرار دهید، ویژگیهای ظاهری، صدا، نحوه ارائه و… شما کمتر مورد توجه قرار میگیرد.

با ترس خود در سخنرانی روبرو شوید

بر اساس پژوهشهای موجود اکثر افراد حتی در بهترین سخنرانی ها نیز پس از 10 الی 20 دقیقه تمرکز خود را نسبت به سخنران از دست میدهند؛ حتی اگر مطالب زیادی برای ارائه دارید، با در نظر گرفتن وقتهای استراحت توجه شنوندگان را نسبت به خود حفظ کنید.

4. سبک مخصوص به خود را داشته باشید

نیاز نیست برای ارائه مطالب و سخنرانی از دیگران تقلید کنید؛ بهترین روش برای موفقیت در سخنرانی، شکل دهی استایل و کاراکتر ویژه خود با تمرین و تکرار، و عدم تقلید از دیگران است.

 

فهرست مطالب