فن بیان در بازاریابی تلفنی

فن-بیان-در-بازاریابی-تلفنی

بازاریابی تلفنی (Telemarketing)  یکی از روش های مرسوم در بازاریابی است. فن بیان در بازاریابی تلفنی، همه چیز است. حتی موضوع مهم بودن فن بیان در بازاریابی تلفنی نیست که در این نوع بازاریابی، بازایابان حتما باید آموزش های حرفه ای فن بیان و سخنوری را دیده باشند.

در این بازاریابی تلفنی که معمولا بدون اطلاع مشتری صورت می گیرد، فن بیان از اهمیت شایانی برخوردار است. اگر بازاریاب تلفنی از فن بیان قوی و توانایی سخنوری برخوردار نباشد در همان لحظه اول برقراری تماس، با واکنش های بعضا نامناسب مشتریان مواجه می شود.

کدام تمرین های فن بیان در بازاریابی تلفنی مهم است؟

1- تمرین صدا

2- تمرین تلفظ

3- تمرین لحن

 

1- تمرین صدا

تمرین-صداسازی-در-بازاریابی-تلفنی

..

مهمترین و پایه ای ترین مهارت فن بیان در بازاریابی تلفنی، داشتن صدای ورزیده و قدرتمند است. بدون این موضوع شما هرگز نمی توانید در این حرفه پیشرفت کنید.

وقتی بدون اطلاع مشتری با او تماس گرفته می شود، حساس بدی به مشتری دست می دهد. این احساس بد را تنها می توان با یک صدای زیبا و ورزیده از بین برد. صدایی که ورزیده است باعث جلب توجه می شود و مشتری ناخودآگاه تمایل پیدا می کند که مکالمه را ادامه دهد.

شما نمی توانید به یک صدای زیبا و ورزیده به راحتی نه بگویید.

مراحل تمرین صداسازی

الف- تمرین تنفس دیافراگمی

تمرین-تنفس-دیافراگمی

یک دست خود را روی قفسه سینه خود بگذارید و دست دیگر را روی شکم خود قرار دهید. یک تنفس عمیق انجام دهید. اگر دستی که روی قفسه سینه قرار دارد به سمت بالا حرکت می کند به این معناست که تنفس شما سینه ای است و باید اصلاح شود.

برای انجام تمرینات مربوط می توانید به مقاله و ویدئوی تنفس صحیح در سخنرانی مراجعه کنید.

پایه تمرین های صداسازی تمرین های تنفسی است. با تنفس دیافراگمی صدای شما عمق پیدا می کند و از حجم مناسب و برد بهتری برخوردار می شود.

ب- تمرین خروج صدا به صورت صامت س

در این مرحله یک تنفس عمیق دیافراگمی انجام دهید و سپس صدای خود را به صورت صامت س مانند صدای خالی شدن باد لاستیک ماشین خارج کنید. این تمرین را حتما با کورنومتر یا زمان سنج انجام دهید. از 20 ثانیه شروع کنید و تا 40 ثانیه ادامه دهید. این تمرین در کنترل هوا اهمیت زیادی دارد.

ج- تمرین خروج صدا به صورت مصوت های کوتاه و بلند

در ابتدا یک تنفس عمیق دیافراگمی را انجام دهید و اینبار صدای خود را به صورت مصوت های کوتاه اَ ، اِ ، اُ ، آ ، ای ، او خارج کنید. سعی کنید که قبل از انجام تمرینات تمایی عضلات بدن در حالت استراحت باشند.

د- تمرین افزایش و کاهش اندازه صدا

تمرین-فراز-و-فرود-صدا

..

در این تمرین هم ابتدا یک نقس عمیق دیافراگمی را انجام می دهید و سپس با مصوت آ از پایین ترین صدا شروع و به مرور اندازه صدای خود را بالا می برید و وقتی به اوج صدای خود می رسید مجددا اندازه صدا را کاهش می دهید تا به نقطه شروع برگردید.

این حالت دقیقا مانند صدای موتور یک ماشین مسابقه است که هنگام شروع راننده گاز را امتحان می کند. صدای موتور به بالاترین حد خود می رسد و سپس به حالت اولیه خود برمی گردد.

ه- تمرین بلندخوانی

تمرین-بلندخوانی-در-بازاریابی-تلفنی

..

متنی را که قرار است در مکالمه خود با مشتری داشته باشید را با بلندترین صدایی که می توانید بخوانید. این تمرین را در آخرین مرحله انجام دهید. بعد از 4 یا 5 دقیقه صدای شما اصطلاحا خروسی می شود. به محض این که این اتفاق افتاد دیگر به حنجره خود فشار نیاورید و تمرین را ادامه ندهید.

این تمرین باعث می شود اندازه صدای شما افزایش پیدا کند و به استانداردهای لازم برسد.

2- تمرین تلفظ

تلفظ صحیح، روان و سلیس از مهمترین مهارت های فن بیان در بازاریابی تلفنی است. تلفظ قدرتمند مربوط به ورزیدگی عضلات زبان و لب های قدرتمند و همچنین کنترل مناسب شدت ضربه های تنفسی است.

الف- تمرین حروف نوک زبانی

این حروف شامل ل، ت، ن، د می باشد که با نوک زبان تلفظ می شوند. تمرین های زیر را به صورت قدرتی با شمعک و همچنین سرعتی بدون شمعک انجام دهید. برای انجام تمرین حروف نوک زبانی به قسمت اول مقاله و ویدئوی چگونه روان صحبت کنیم مراجعه کنید.

ب- تمرین جابجایی

این تمرین برای افزایش سرعت انتقال از حروف نوک زبانی به حروف لبی(م، ب، پ) و سپس به حروف پس زبانی(ک ، گ ، ق ، خ) است. . برای انجام تمرین جابجایی به قسمت اول مقاله و ویدئوی چگونه روان صحبت کنیم مراجعه کنید.

ج- تمرین حرف ر:

برای تمرین حرف ر شعر زیر را به صورت قدرتی(با تکرار مشدد حرف ر) و سرعتی انجام دهید.

در لرستان نه لرند و هر لری نه نره لر

نره لر چه نره لر هر نره لر چهل نره لر

د- تمرین حرف س و ز:

اگر هنگام تلفظ حرف س ، صدای صوت می آید و یا زبان شما هنگام تلفظ به دندان ها برخورد می کند و یا بین دندان ها قرار می گیرد، به این معناست که تلفظ این حرف دچار مشکل است. این مسئله عینا در مورد حرف ز هم صادق است.

بازاریابی-تلفنی-حرفه-ای

..

برای تلفظ این حروف ابتدا سی کنید با دهان بسته بدون اینکه زبانتان به دندان ها برخورد کند این حروف را تلفظ کنید. برای تلفظ می توانید از شعر زیر استفاده کنید.

زندگی ضرب زمین در ضربان دل ماست

زندگی هندسه ی ساده ی یکسان نفس هاست (سهراب سپهری)

ه- تمرین حرف ش

اگر هنگام تلفظ حرف ش با مشکل مواجه هستید به صورتی که اصطلاحا شین شما می زند و غلیظ تر و کشدارتر تلفظ می شود، باید شدت ضربه های نفس را کنترل کرده و ضربه های آرامتری بزنید و در زمان کوتاهتری هم تلفظ کنید. برای تمرین می توانید از عبارت زیر استفاده کنید.

شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی

غنیمت است چنین شب که دوستان بینی(سعدی)

و- تمرین تلفظ حرف خ

لبخند تو خلاصه ی خوبیهاست

لختی بخند، خنده ی گل زیباست (قیصر امین پور)

ز- تمرین تلفظ حرف ج

جان بی جمال جانان میل جهان ندارد

هرکس که این ندارد حقا که آن ندارد

ح- تمرین تلفظ حرف چ

سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند

همدم گل نمی‌شود یاد سمن نمی‌کند

3- تمرین لحن

لحن-در-بازاریابی-تلفنی

..

یکی از مهمترین مهارت های فن بیان در بازاریابی تلفنی لحن درست است. لحن احساسی است که شما به مخاطب منتقل می کنید. اگر مشتری بین کلامی که شما می گویید و احساسی که منتقل می کنید، دچار تناقض، تضاد و پارادوکس شود، احساس شما را می پذیرد نه کلام شما را.

یکی از مهمترین تمرین های لحن در فن بیان، دکلمه شعر نو است. برای آگاهی بیشتر شما می توانید به ویدئوی تمرین دکلمه شعر مراجعه کنید.

شما باید 4 مورد اساسی را در لحن در نظر بگیرید و آن را آگاهانه در کلام خود پیاده کنید. سرعت، اندازه صدا، اکسان گذاری و مکث ها و سکوت ها.

فهرست مطالب