چند توصيه‎ مهم برای گويندگان و مجريان

چند توصيه‎ مهم برای گويندگان و مجريان :

اگر مجري يا گوينده، علم ارتباطات را نشناسد، بي‌شك در جلوي دوربين، فردي مزاحم خواهد بود!!! 

فردی که بیننده منتظر است، کلام او هرچه سریعتر پایان یابد و نوبت به برنامه‎ی اصلی یا سخنان مهمان برنامه برسد.

قدرت جذب سريع مخاطب و شاد نگه داشتن روحيه‎ی او در عين جدي بودن می‎تواند فرد را به يك مجري يا گوينده‎ی ، توانمند در عرصه‎ی سخنوری تبدیل کند.

گوينده و مجری هوشمند : 

گوينده و مجري هوشمند ، مراقب است كه در تله‎ی لودگي رفتار و جلف بازي‌ها و مهمل‌گويي‌های عامیانه نيفتد و اعتماد مردم را به خود جلب كند؛

در ضمن براي رسانه‎ای که در آن مشغول به کار است، اعتبار كسب نمايد.

گوينده یا مجري براي تقويت گفتار خود، لازم است با برنامه‌ريزي منظم، ساعتي از شبانه روز را به مطالعه‎ی كاربردي اختصاص دهد و مطالب گزيده و جملات تأثیرگذار را ثبت نمايد تا مجبور به تقليد از ديگران نشود.

اینکه سبک یک گوینده تنها تکرار و تقلید از اسطوره‎های گویند‎گی باشد، هنر بزرگی نیست. هنرمند برجسته کسی است که با صداقت و باور به آنچه قلباً بدان مایل است، سبک شخصی خویش را بیافریند.
مطالعه به گوينده کمک می‎کند تا ساده‎تر به سبک خود دست یابد، ضمن اینکه تسلط وی در اجراء بالاتر می‎رود.

گويندگاني كه متني را در پشت ميكروفن يا جلوي دوربين مي‌خوانند در همان لحظات اول اثبات مي‌كنند كه پشتوانه ادبی قوی به همراه دارند يا خير؟
غلط‌خواني ، لرزش صدا ، ترس از خواندن واژه‌هاي پيچيده و عبارت‌هاي نفيس ، ناديده گرفتن كلمات اصلي و شتاب در اداي متن، ضعف گوينده را در محروم بودن از این پشتوانه مطالعاتي آشکار می‎کند.
بر اثر مطالعه، مهارت بیان دقیق مفاهیم با در قالبی نو تقويت مي‌شود و دايره‎ی واژگان گوينده، گسترش مي‌يابد. گوينده ثروتمند، كسي است كه برخوردار از گنجينه‎ی واژگان غنی باشد.

بنابراين اگر گفتار گوينده و مجري را سكوي اول يا اصل نخست تلقي كنيم، فرد باید زماني در رسانه‎های جمعی مانند رادیو و تلویزیون ظاهر شود كه حداقل بخشي از متون گوناگون زبان فارسي را خوانده و مرارت مطالعه را بر خود هموار كرده باشد.
اصل ديگر يا اصل دوم در گويندگي و اجرا، مهارت برقراري ارتباط با مخاطب است؛

چند توصيه‎ مهم برای گويندگان و مجريان

ارتباط مؤثر :

حال  می‎خواهیم بدانیم که ارتباط مؤثر چيست ؟ و چگونه ارتباطي است؟ چگونه می‎توان به يك ارتباط پايدار با بيننده و شنونده دست یافت؟ براي اين كه گوينده بر رفتار و نگرش مردم اثر بگذارد بايد از چه شيوه‎های ارتباطي استفاده كند؟
براي دستيابي به بیانی قدرتمند و نافذ بايد مطالعه كرد؛ منظور از مطالعه، مطالعه كاربردي است نه ذوقي و سليقه‌اي. مطالعه ذوقي، روشي شخصي براي تأمين ذوق و سليقه فردي است و افراد بسياري اينگونه مطالعه مي‌كنند؛

امّا جالب است بدانيد كه این افراد ضرورتاً در ارتباط روزانه يا سخنراني توانا نيستند!

مطالعه كاربردي به سيري از مطالعات اطلاق مي‌شود كه براي بيان رسانه‌اي استفاده مي‌گردد. چنين مطالعاتي پشتوانه‎ی كلامي گوينده و مجري به حساب مي‌آيند و سكويي مطمئن براي پرش و ماندگاري در ذهن مخاطب هستند.
همگی این موارد به همراه شناخت چهارچوب‎های مرسوم در رسانه‎های جمعی، بسیار حیاتی است.

آنچه تأثیر به سزایی در جلب توجه مخاطبان دارد، برخورداری از لحن گرم ، صادقانه، بی‎تکلف و بدون زیاده‎روی است. گوینده‎ای که تنها برای اعلام یک برنامه، بیست دقیقه از وقت مخاطب را به هدر می‎دهد، هم حوصله‎ی مخاطب را سرمی‎برد و هم علاقه‎ی او را از بین می‏‏‏‏برد.

بنابراین رعایت تعادل در گفتار از اهم امور است.

فهرست مطالب