چهار تاکتیک کنترل نحوه برگزاری مذاکره

مذاکره

چهار تاکتیک کنترل نحوه برگزاری مذاکره :

مذاکره

شما باید چگونگی انجام مذاکرات را هماهنگ کنید. زمان برگزاری، مکان برگزاری و تعداد نفراتی که مذاکرات را انجام می دهند باید بررسی و هماهنگ شود.

اگر قرار است یک ملاقات کاری انجام شود، مذاکره کننده های قدرتمند و باهوش ، نحوه برگزاری و هماهنگی های جلسه مذاکره را به طرف مقابل دیکته می کنند.

به طور مثال وقتی در مورد زمان برگزاری جلسه مذاکره سوال می شود ، مذاکره کننده های مبتدی می گویند وقت من آزاد است ، هر زمانی که شما وقت داشته باشید من می توانم جلسه را برگزار کنم، در صورتی که مذاکره کننده های باهوش و قدرتمند می گویند: من چهارشنبه ساعت 10 وقت دارم، این زمان برای شما چطور است.

در صورتی که این زمان برای طرف مقابل مناسب نباشد و به زمان متفاوتی نیاز داشته باشد، باز هم این اعلام شما قدرت شما را بیشتر می کند و شما را مهم تر و قدرتمندتر نشان می دهد.

تکنیک اول: یک روز با آب و هوای خوب را انتخاب کنید

مذاکره

تحقیقات نشان داده است که زمانی که آب و هوا خوب است، مردم رضایت بیشتری از زندگی دارند و تمایل بیشتری به همکاری و کمک به دیگران از خود نشان می دهند. همچنین میزان خشونت نیز در روزهایی که آب وهوا مناسب است نسبت به زمانی که آب و هوا خوب نیست کمتر است.

بنابراین تا آنجا که امکان دارد سعی کنید با چک کردن برنامه های هواشناسی، قرار ملاقات های مهم کاری و تجاری را در روزی هماهنگ کنید که آب و هوا مناسب باشد.

تکنیک دوم: اولین و زودترین زمان را برای مذاکره انتخاب کنید

مذاکره

انتخاب اولین زمان برای مذاکره مزیت های متعددی را برای شما ایجاد می کند.

1- انتخاب اولین زمان به این معنا است که شما زمان زیادی برای انجام مذاکره دارید.

2- انتخاب اولین زمان، یعنی داشتن بیشترین انرژی. شما در ابتدای ساعات کاری از انرژی بیشتری برخوردار هستید، هر قدر ساعت کاری بیشتر می شود از انرژی اولیه شما کاسته می شود و خستگی و بی حوصلگی جایگزین آن می شود. طرف مذاکره هم به همین دلیل کم انرژی تر و کم حوصله تر است. این شرایط قطعا روی نتیجه مذاکرات تاثیر می گذارد.

3- فرایند عملکردی حافظه در انسان به این صورت است که معمولا اولین ها را راحت تر و دقیق تر به یاد می آورد. بنابراین اگر شما برای مصاحبه استخدامی به شرکتی می روید که افراد زیادی قرار است برای تصاحب یک شغل مصاحبه شوند، زمان اول وقت را انتخاب کنید. مدیران هنگام بررسی مصاحبه شونده ها برای انتخاب نهایی، نفرات اول را به خوبی به یاد می آورند.

4- ساعت 9 تا 11 صبح مناسب ترین و بهترین زمان برای برگزاری یک جلسه کاری است. تحقیقات نشان داده است در این ساعت بهترین نتیجه می تواند از مذاکرات گرفته شود. معمولا تا قبل از ساعت 9 صبح صبحانه صرف شده است و مغز به لحاظ عملکردی در بهترین حالت خود قرار دارد. توصیه می شود برای انجام کارهای اداری هم در این ساعت به اداره ها و شرکت ها مراجعه کنید.

تکنیک سوم: انتخاب رسانه مناسب برای مذاکره

مذاکره

این که از چه رسانه ای برای مذاکره استفاده کنید، کاملا به ویزگی های طرفین مذاکره بستگی دارد. محققان و اساتید ارتباطات معتقدند که مذاکره رودررو و چهره به چهره می تواند نتایج بهتری را به ارمغان بیاورد. ولی نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که مذاکرات تلفنی و یا ایملی هم توانسته است نتایج ارزشمندی را کسب کند. معمولا اگر با خانم ها می خواهید مذاکره کنید، مذاکره حضوری بهتر جواب می دهد. تماس چشمی و استفاده از زبان بدن مناسب در ارتباط با زنان اهمیت بیشتری نسبت به ارتباط با مردان دارد. در مذاکره با آقایان مذاکره تلفنی و یا ایمیلی هم می تواند نتایج خوبی داشته باشد.

مذاکره حضوری مزیت های فراوانی دارد ولی مخاطرات خاص خودش را هم دارد. هرگونه رفتار اشتباه و یا زبان بدن نامناسب می تواند مذاکره شما را دچار خطر و ریسک کند. امروزه با توجه به اقبال زیادی که مردم به شبکه های اجتماعی دارند، استفاده از این شبکه ها برای مذاکره هم می تواند راهگشا باشد. شما از طریق این شبکه ها می توانید یک ارتباط کاملا حرفه ای ایجاد کنید و بسیاری از مطالب و محتواها را از این طریق منتقل کنید.

چهار تاکتیک کنترل نحوه برگزاری مذاکره

تکنیک چهارم: در دفتر خود مذاکره کنید

مذاکره

مکان مذاکره تاثیر مهمی در روند مذاکرات دارد. تا آنجا که امکان دارد از امکان میزبانی استفاده کنید و در دفتر خود مذاکره کنید. شما در دفتر خود اقتدار بیشتری دارید و نحوه چیدمان میز و صندلی ها می تواند به صورتی باشد که شما را قدرتمندتر نشان دهد. علاوه براین می توانید از امکانات میزبانی و نحوه پذیرایی و سایر موارد نیز استفاده کنید.

در مذاکرات سیاسی بین کشورها، مکان مذاکره اهمیت بسیاری دارد و قبل از برگزاری نشست ها، ساعت ها صرف به توافق رسیدن در مورد مکان مذاکره و حتی نحوه قرارگیری و نشستن افراد پشت میز مذاکره می شود.

در مسابقات ورزشی هم میزبانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و مذاکرات نفسگیری بین کشورها برای دریافت امتیاز میزبانی برقرار می شود.

این یک اصل است: شما در خانه قدرتمنتر هستید.

جهت مشاهده نقشه راه آموزش سخنرانی اینجا کلیک کنید 

فهرست مطالب