چگونه متن سخنرانی را بنویسیم ؟

متن سخنرانی

چگونه متن سخنرانی را بنویسیم ؟ 

چگونه متن سخنرانی را بنویسیم

 اینکه چگونه متن سخنرانی را بنویسیم سوالی است که در ذهن همه کسانی که می خواهند آماده سخنرانی شوند وجود دارد. اگر شما بخواهید متن سخنرانی خود را با تمام جزئیات و کلمات بنویسید و آن را حفظ کنید، در هنگام ارائه سخنرانی دچار مشکل می شوید. کافیست یک جمله و یا یک کلمه متن سخنرانی را فراموش کنید، در این صورت رشته کلام از دستتان خارج شده و به شدت دچار اضطراب و افزایش ضربان قلب می شوید. 

 

هرگز متن سخنرانی خود را کامل و با تمام جزئیات ننویسید

ذهن شما دائما می خواهد برگردد و دقیقا همان کلمه و یا جمله ای که در متن سخنرانی نوشته بودید را به خاطر بیاورد و بیان کند. مشکل و معضل دوم در تهیه متن سخنرانی به صورت کامل باذکر تمامی جزئیات ، این است که ابتکار و خلاقیت سخنرانی را از شما می گیرد و شما را مانند یک زندانی در بند و حصار نطق یا متن سخنرانی قرار می دهد، انگار که شما به هیچ وجه نمی توانید از چارچوب متن سخنرانی خارج شوید. اگر هم در حین سخنرانی از متن سخنرانی از پیش نوشته شده خود خارج شوید، احساس می کنید که به بیراهه رفتید و می خواهید هرچه زودتر به چارجوب نطق یا متن سخنرانی خود برگردید. 

اگر می خواهید بدانید که چگونه متن سخنرانی را بنویسیم باید به ارائه سخنرانی جذاب و اثرگذار توجه کنید. مسئله ایجاد و نگاشتن نطقی منسجم و مدون با نظم و نسق معینی است تا سخنران را بر آن دارد که بتواند محتویات، منویات و ذهنیات خود را به شیوایی با بلاغت در کلام به دیگران منتقل کند.  اما واقع امر این است که در بسیاری از موارد که من بررسی می کنم و با دانشجویان مختلفی که در دوره های آموزشی مراجعه می کنند و من با آن ها مواجه می شوم، متوجه می شوم که ما هنوز در جامعه مان به لحاظ ذهنی درک درستی از نطق یا متن سخنرانی و تهیه و  ارائه آن نداریم.

 

متن سخنرانی

نکات مهم در نوشتن متن سخنرانی 

در چگونه متن سخنرانی را بنویسیم سوال اول این است که نطق یا متن سخنرانی چیست؟ نطق یا متن سخنرانی یک متن از پیش نوشته شده با مشخص کردن تک تک کلمات و جملات و واژگان آن نیست. برخی از دوستان این گونه می پندارند، آن سخنرانی که می خواهند آماده و ارائه کنند را در قالب یک مقاله مشخص با نگارشی ثابت و کلماتی که ارجاعی هم هستند یعنی متناسب با کلماتی که ما اصطلاحا به آن کتابی می گوییم، ینگارند، آماده و آن را حفظ و ارائه کنند.

 

متن سخنرانی

 

در حالی که اصلا این گونه نیست. از نظر ما نطق یا متن سخنرانی نهایتا رئوس مطالب یا عناوینی است که قرار است من سخنران در موردشان سخنرانی کنم. یعنی چه؟ فرض بفرمایید بنده می خواهم در مورد معضل اعتیاد سخنرانی کنم و مخاطب را از معضلات و مشکلات پیرامون اعتیاد و مسائل و مشکلاتی که می تواند در جامعه ایجاد کند، آگاه کنم.

 

متن سخنرانی

 تمرین کارگاهی نوشتن متن سخنرانی با موضوع اعتیاد

طبیعتا می توانم به عنوان یک سخنران مطالبی را به صورت مشخص و مسجل بر مخاطب عیان کنم  تا او به درک درستی از مسئله اعتیاد برسد. یعنی آموزه هایی را مطرح کنم تا او متوجه شود که اعتیاد چه مسائلی را در پی دارد و چه مشکلاتی را می تواند ایجاد کند و متعاقبا چه بحران هایی را در پی داشته باشد.

1- ارائه آمار اعتیاد

بنابراین بنده به طور مثال می توانم در شروع سخنرانی آماری از بحث اعتیاد را مطرح کنم که در کشور ما در سال گذشته چه تعداد آدم به دام اعتیاد افتاده و آلوده به مواد مخدر شده است.

 

متن سخنرانی

 2- مشکلات اعتیاد

خوب این می شود یک مطلب. مطلب دوم، می توانم در مورد این سخنرانی کنم و مطالب را ارائه کنم و موارد را ادامه بدهم که کسانی که دچار اعتیاد می شوند با چه مشکلاتی همراه می شوند. به طور مثال بهداشت روانی خانواده از بین می رود.

 

متن سخنرانی

 

در مسئله اشتغال دچار مشکل می شوند، یعنی یا کسی حاضر نیست به آن ها کاری را واگذار کند یا خود آن ها حتی قادر به انجام کار خاصی نیستند. یا مثلا آن ها در بحث اعتیاد و آلودگی به آن، دچار وابستگی های ذهنی و جسمی فراوان می شوند. یا فساد به همراه دارد یا بزه را در زندگی آن ها ایجاد می کند. خوب این می شود دومین مطلب.

 

متن سخنرانی

 3- مشکلات اقتصادی اعتیاد

سومین مطلب، می توانم مطرح کنم که حالا اعتیاد چه مشکلات اقتصادی در جامعه ایجاد می کند؟

به طور مثال نیروی کار جوان را تقریبا از بین می برد. یعنی ما با یک نیروی سرحال و بالنده و شاداب و منعطف و تازه، سر و کار نداریم. یا عملا برای تهیه مواد مخدر برای جمعیت معتادین، مجبور به خروج ارز هستیم. ازر باید توسط قاچاقچیان مواد مخدر از کشور خارج شود و مواد مخدر وارد کشور شود.

 

متن سخنرانی

 4- هزینه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر

از آن مهمتر مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر چه لطمات سنگین اقتصادی را دارد و چقدر هزینه و بودجه کشور باید صرف مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر شود. 

5- مزیت های کاهش اعتیاد

نهایتا می توانیم مطلبی را مطرح کنیم که خود اعتیاد وقتی کاهش پیدا می کند چقدر می تواند در سرآمدری و کارآمدی یک جامعه سالم و سازنده کمک کند.

 

متن سخنرانی

 

خلاصه متن سخنرانی

ببینید بنده الان با پنج مطلب اساسی همراه شدم. پس من یک نطق یا متن سخنرانی دارم و از ابتدا شروع می کنم. مثلا می نویسم 1- آماری ارائه می کنم در خصوص اعتیاد و جمعیت معتادین 2- مشکلات و مسائلی که یک معتاد با آن درگیر است را یادداشت می کنم و می خواهم مطرح کنم 3- مشکلات اقتصادی که به واسطه اعتیاد در جامعه ایجاد می شود را مطرح می کنم 4- عواقبی را که یک جامعه به واسطه مسئله اعتیاد با آن مواجه می شود را یادداشت می کنم 5- حالا اگر اعتیاد حل شود می تواند چه زندگی سالمی و چه گلستانی را برای جامعه ایجاد می کند.

 

متن سخنرانی

 

ببینید پنج مطلب اساسی را به عنوان رئوس مطالب یادداشت می کنم. به فرض، اینجا چهار تا نکته هم دارم. مثلا آن آمارها را برای اینکه یادم نرود، نمونه ای از آن را می نویسم یا اعداد و ارقامش را یادداشت می کنم. ولی یادتان باشد در مورد چگونگی آماده کردن متن سخنرانی در نهایت من با یک یادداشت خلاصه طرف هستم که به صورت مشخص بیشتر از چهار یا پنج نکته و مطلب در آن نیست.

 

متن سخنرانی

 

کاری که من انجام می دهم این است که بر اساس دانش و ذهنیت و مطالعاتی که دارم باید تلاش کنم آن مطالب را بسط و گسترش دهم و در مورد آن ها به توضیح و تفصیل بنشینم. یعنی بتوانم آن ها را با سخنی دقیق و درخور ارائه کنم. پس خودتان را درگیر قید و بند و محدوده نطق یا متن سخنرانی بر اساس یک مقاله یا متن از پیش نوشته شده نکنید.

 

 

فهرست مطالب