چگونه می‎توان اعتماد بنفس خود را در سخنرانی افزایش داد

چگونه می‎توان اعتماد بنفس خود را در سخنرانی افزایش داد :

پست امروز راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی به شما ارائه می‎دهد ؛ با ما همراه باشید.

به شیوه صحیحی آماده شوید

دیل کارنگی در کتاب آیین سخنرانی ، درباره‎ی آماده‎ شدن برای اجراء و افزایش اعتماد بنفس در سخنرانی به چهار روش متوصل شده است:

الف: فقط سخنرانی که متن سخنرانی‎اش را از قبل تهیه کرده است قابل اعتماد است

اگر کسی بدون اسلحه و مهمات به میدان جنگ برود و یا هیچ سپر و زرهی برای خود ندارد، چطور توقع دارد بتواند در مقابل طوفان ترس‎ها و دلهره‎ها تاب بیاورد و مقاومت کند؟
اگر می‎خواهید اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرید، باید کاری را که به شما به عنوان یک سخنران امنیت خاطر می‎دهد انجام دهید.

دانیل وبستر، سیاست‎مدار مشهور در حین تمرین برای سخنرانی، همیشه تصور می‎کرد که در مقابل عده‎ای از تماشاچیان ایستاده است؛ برای همین لباس مخصوص سخنرانی خود را در حین تمرین به تن می‎کرد و کاملاً متن سخنرانی خود را از بر می‎کرد.

ب- هیچ وقت متن را کلمه به کلمه حفظ نکنید

بسیاری از سخنوران، برای آنکه خطر جا انداختن مطلب را از خود دور کنند، در دام حفظ کردن می‎افتند. وقتی سخنران قربانی این خودکشی ذهنی شد، ناامیدانه اتلاف وقت می‎کند و لطف و تأثیر سخنرانی را به کلی از بین می‎برد.

کسی که متن سخنرانی‎هایش را حفظ می‎کند، وقت و انرژی خود را هدر می‎دهد و فاجعه به بار می آورد. این فرد احتمالاً موقعی که مقابل شنوندگان قرار می‏گیرد به راحتی همه‎ی زحماتش را از یاد خواهد برد و متنی نصفه و نیمه و بی سر و ته تقدیم مخاطبان می‎کند.
حتی اگر متن خود را فراموش نکنیم، احتمالاً به شیوه‎ای مکانیکی و بی روح صحبت خواهیم کرد؛

ولی اگر متن حفظ نکرده باشیم، سخنرانی شما به شکلی مؤثر و سرزنده برگزار خواهد شد.

شاید بعضی نکات را فراموش کنید یا کل متن را کامل نخوانید، امّا حداقل حال و هوای انسانی‎تری به خود می‎گیرید و حرف‎هایتان طبیعی‎تر از کار در می‎آید.

ج- نظرات خود را پیشاپیش منظم و مرتب کنید

در ذهن خود دنبال تجربه‎هایی بگردید که درباره‎ی زندگی به شما چیزی آموخته‎اند و آن وقت افکار، عقاید و نظراتی را که از چاهِ چنین تجربه‎هایی بیرون کشیده‏اید با یکدیگر بیامیزید.

آمادگی واقعی یعنی اینکه عناوین بحث خود را بدانید و درباره‎ی آنها بیندیشید، تا وقتی که کاملاً واضح شود و بسط پیدا کنند.

بعد این عناوین را با چند کلمه یادداشت کنید، بر روی تکه کاغذهای کوچک جداگانه بنویسید تا بتوانید آنها را به شکلی که در ذهن دارید، تنظیم کنید و به هرکدام که نیاز داشتید فوراً به آن دست پیدا کنید.

د- سخنرانی خود را با دوستان‎تان تمرین کنید

در اینجا روشی به شما پیشنهاد می‎شود که هم ساده است و هم

فهرست مطالب