چگونه می‎توان یک سخنرانی پرشور و بی‎نظیر انجام داد ؟

چگونه می‎توان یک سخنرانی پرشور و بی‎نظیر انجام داد ؟

سرزنده بودن، اشتیاق و سرحالی، نخستین قابلیت‎هایی است که یک سخنران موفق باید در خود بپروراند.

دیل کارنگی سخنران مشهور آمریکایی معتقد است با مطالعه‎ی نکات زیر می‏توان این سه ویژگی را همواره در خود حفظ کرد:

1. تنها موضوعاتی را برای سخنرانی خود انتخاب کنید که قلباً به آنها مشتاق هستید

باید به موضوعی که انتخاب می‎کنید، عمیقاً علاقه‎مند باشید. اگر از نظر عاطفی درگیر موضوع نباشید، نمی‎توانید انتظار داشته باشید که شنونده‎ی شما پیام‎تان را باور کند.

بدیهی است، اگر موضوع انتخابی سخنرانی شما – به خاطر تجربه‎ی طولانی در آن – برایتان هیجان‎انگیز باشد، کوچکترین مشکلی در ایراد یک سخنرانی هیجان‎انگیز را نخواهید داشت. ا

گر سخنران به موضوعی که درباره‎اش حرف می‏زند، مشتاقانه اعتقاد داشته باشد و آن را با اعتماد و صمیمیت بیان کند، شنوندگان را مجذوب سخنان خود خواهد کرد.
تقریباً هر سخنرانی می‎خواهد بداند آیا موضوعی که انتخاب کرده، برای شنونده جالب هست یا نه؟

برای حصول اطمینان فقط یک راه وجود دارد. آتش اشتیاق را در دل آن موضوع برفروزید و مطمئن باشید در جلب و حفظ توجه شنوندگان، کم‎ترین مشکلی پیدا نخواهید کرد.

درباره‎ی چیزهایی حرف بزنید که خودتان متقاعد شده‎اید و به آنها  اعتقادات محکمی دارید. بنابراین لازم نیست خیلی دنبال موضوع بگردید. چون این موضوعات معمولاً در سطح خودآگاه شما وجود دارد و شما همیشه درباره‎شان فکر می‎کنید. درباره‎ی مطالبی که فکر می‎کنید، موضوع خوبی برای سخنرانی است تا می‎توانید دانش‎اندوزی کنید. هرچه بیشتر یاد بگیرید، مشتاق‎تر و هیجان‎زده‎تر خواهید شد.

2. هنگام بیان یک تجربه شخصی، احساس خود را کاملاً درباب آن تجربه شرح دهید

هرچه منظره‎ای را که توصیف می‏کنید یا احساساتی را که داشته‎اید دقیق‎تر بیان کنید، بهتر می‎توانید ذهنیت خود را برای شنونده روشن کنید. در حقیقت شما همان قدر هیجان در شنونده‎ی خود می‎توانید ایجاد ‎کنید که از خود مایه می‎گذارید.

پس احساسات صادقانه و صمیمانه‎ی‎‎ خود را پس نزنید و روی اشتیاق سرشار خود سرپوش نگذارید. به شنوندگان خود نشان بدهید که چقدر برای حرف زدن درباره‎ی موضوع انتخابی خود شوق دارید و ببینید که چطور توجه آنها را به حرف‎های خود جلب می‎کنید.

چگونه می‎توان یک سخنرانی پرشور و بی‎نظیر انجام داد

3. با صداقت عمل کنید

در هنگام سخنرانی ، سرحال باشید نه این که طوری حرف بزنید که انگار می‎خواهند دارتان بزنند!!! درست قبل از آن که شروع کنید، نفس عمیقی بکشید. از میز و صندلی یا تریبون سخنران دور بایستید و به آن نچسبید. سر و چانه‌تان را بالا نگه دارید.

شما قرار است چیز با ارزشی به شنوندگان‎تان بگویید و هر حرکت و ژست شما باید این موضوع را واضح و بی تردید به آن‎ها نیز منتقل کند. شما مهار همه چیز را در دست دارید. سعی کنید صدای خود را به انتهای سالن هم برسانید، همین قوت صدا، به شما اطمینان خاطر خواهد داد.

اگر حرکات متناسب با سخنرانی خود انجام بدهید به شما کمک خواهد کرد که اشتیاق‎تان برانگیخته شود.

فهرست مطالب