کنترل لرزش صدا در هنگام سخنرانی

کنترل لرزش صدا در هنگام سخنرانی

کنترل لرزش صدا در سخنرانی :

کنترل لرزش صدا در هنگام سخنرانی

لرزش صدا در هنگام سخنرانی ، عاملی ست که از توانایی تاثیرگذاری بر دیگران و قدرت لحن می کاهد.زمان سخنرانی با لرزش صدا نمی توان پیام و صحت سخن را به خوبی نشان داد.

در این مقاله روش ها و تمرینات تنفسی برای کنترل لرزش صدا را بررسی میکنیم.

تنفس از دیافراگم

هنگام تنفس در مقابل آینه ایستاده و به دقت به خود نگاه کرده و در هنگام تنفس عمیق،شانه ها را به سوی بالا حرکت داده به معنای آنکه به جای دیافراگم از سینه به کمک ماهیچه که در قاعده ی شش ها قرار دارد،نفس کشیده شود و برای کشیدن نفس عمیق باید دم را به داخل کشید، به شکلی که قفسه ی سینه به کمک شانه ها و سینه به سمت جلو حرکت کند.

دیافراگم یک ماهیچه است و مانند تمام ماهیچه ها نیازمند ورزش می باشد و هرقدر ورزیده تر باشد،تاثیرات مثبت تری بر روی صدا و تنفس خواهد داشت.کلید اصلی قدرتمندی صدا به شیوه ی تنفس باز میگردد.

تقویت دیافراگم برای رفع لرزش صدا

به گونه ای نفس باید به داخل کشیده شود که شانه و سینه ثابت باشد و رو به بالا حرکت نکند.

زمانی که از دیافراگم نفس کشیده شود،صدا بلندتر و قوی تر میشود و اجازه ی لرزیدن به صدا نمی دهد.

  • خروج بازدم به تندی برای سرعت بخشیدن به تنفس

به کمک دیافراگم نفس را به درون سینه حبس کرده و سپس نفس را از میان دندان به بیرون داده شود و این شرایط را باید در حالی انجام داد که  فرد صاف و مستقیم ایستاده باشد.

  • تمرینات صدا برای گسترش وسعت آن

یکی از روش هایی که موجب می شود هنگام سخنرانی،صدا دچار لرزش نشود، بالابردن وسعت تن و لحن صدا است.لرزش صدا در برخی از افراد توام با شکست کلمات در هنگام ادای آن هاست.با انجام تمرینات می توان تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری خواهد کرد،تمریناتی مقطع و تکرار حروف به صورت متوالی به گونه ای که تنفس از دیافراگم حاصل باشد.

  • تمرینات زبانی برای بهبود لحن در کلام

اگر هریک از آواها و واژه هایی که در هنگام سخنرانی به وضوح از جانب شنونده دریافت شوند،سو تفاهم و اشتباه شنیداری پیش نخواهد آمد. برای رسیدن به چنین نقطه ای باید بتوان هر واژه و آوایی را شفاف بیان کرد و این امر مستلزم تمرین است.

می توان تعدادی واژه را گزینش کرد و در قالب جملاتی خود تمرین داد، به این صورت که عبارات چالش برانگیزی را که انتخاب شده است را به سرعت و پشت سرهم ادا کرد و توقفی قائل نبود.تکرار سریع واژه ها و عبارات تا جایی ادامه داده شود که شفافیت و و ضوح آن ها مشخص شود.اگر در ادای هر عبارت اشتباهی رخ دهد باید تمرین را قطع کرده و از آغاز آن را ادا کرد.

  • خواندن کتاب و مجلات و روزنامه با صدای بلند

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از لرزش صدا، بلند صحبت کردن در جمع است.در موقعیت هایی که فرد آرامش بیشتری دارد باید کلام در جمع را برای خود بدل به امری عادی و آسان نماید.

روش های کسب آمادگی و کنترل لرزش صدا قبل از سخنرانی

با ایستایی صاف، تنفس راحت تر صورت میگیرد و شانه های خم و افتاده، معذب بودن را نشان میدهد و لرزش صدا را افزایش می دهد.

تفاوتی ندارد که فرد در چه حالتی قرار دارد، باید سعی کرد پا را به اندازه ی عرض شانه باز کرد و پاها نقطه ی مهمی در افزایش تمرکز،استحکام و اعتماد به نفس هستند.

کنترل لرزش صدا در سخنرانی

اگر فرد قبل از آغاز سخنرانی، استرس شدیدی را تجربه می کند، بهتر آن است که بر روی تنفس تمرین کند و تمرکز را بر روی موضوع سخنرانی افزایش دهد.تنفس صحیح و تنفس اکسیژن، انرژی را افزایش می دهد.

خشکی زبان و گلو از راه های افزایش اضطراب است.بنابراین یک سخنور همیشه بطری آب همراه خود دارد

فهرست مطالب