لباس مناسب سخنرانی کدام است ؟

لباس مناسب سخنرانی کدام است  : 

تصور کنید در روز سخنرانی با یک بلوز قرمز روشن که چند دکمهی اول آنرا باز گذاشتهاید و یک شلوار نارنجی با کفش سفید به صحنه‎ی اجرا می‎آیید!!!

به نظر شما آیا با این پوشش، سخنان‎تان مقبول طبع حاضران در سالن قرار خواهد گرفت ؟‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎

مطمئن باشید با این پوشش نامناسب، حتی اگر متن سخنرانی شما از جملهی جذابترین موضوعاتی باشد که تا به حال شنیده شده، قطعاً نفوذ کلام خود را از دست می‏دهید و تأثیرگذاری بیان‎تان از میان می‎رود.

پوشش شما در روز سخنرانی نمایانگر نوع تفکر شما و همچنین احترام شما به نگاه مخاطب است .

حضور در محافلی چون مذاکرات و جلسات اداری، سمینارها، كنفرانس‌ها، میهمانی‌های اداری و دیدارهای رسمی یا حتی خواستگاری نیازمند لباس به اصطلاح “رسمی” است.

چه خانم‎ها و چه آقایان باید با پوشش مناسب برای این محافل، آشنایی کافی داشته باشند. البته بسته به ضرورت و موضوع گردهم‎آیی، شما می‎توانید از خلاقیت خود استفاده کنید تا سبک شخصی خود را خلق کنید.

امّا به یاد داشته باشید، پوشش شما نباید آنقدر عجیب و غریب یا نامتعارف باشد که تمام حواس حاضران در سالن و… به جای توجه به سخنان شما به وارسی نوع پوشش شما بگذرد.

تیم سخنوران قرار است سلسله مباحثی را تحت عنوان ” لباس مناسب سخنرانی کدام است  به شما ارائه دهد؛ پس با ما همراه باشید.

1- لباس رسمی آقایان برای شرکت در مناسبات اداری، “کت و شلوار” است.

کت و شلوار آقایان در جلسات رسمی باید مشخصات زیر را داشته باشد:

*هیچ كت تكی به درد هیچ مجلس رسمی نمی‌خورد. بنابراین در جلسات رسمی با كت تك ظاهر نشوید.

*رنگ كت و شلوار رسمی سرمه‌ای و پس از آن مشکی یا رنگ تیره است. برای جلسات رسمی هیچ رنگ دیگری استفاده نمی‌شود.

*در صورتی كه تمایل به استفاده از كت و شلوار طرح‌دار دارید، خط‌های آن باید بسیار نازك باشد و خیلی جلب توجه نكند. كت شلوار مشكی با خط درشت سفید یا چهارخانه یك فاجعه محسوب می‌شود.

*فقط در شرایطی برای مجالس رسمی از كت و شلوار غیر سرمه‌ای استفاده كنید كه در تمام فروشگاه‌های شهر هیچ كت و شلوار سرمه‌ای سایز شما وجود نداشته باشد.

لباس مناسب سخنرانی کدام است

*زیر کت، پیراهن سفید یا آبی آسمانی بسیار كم رنگ ساده بپوشید و در صورتی كه كت و شلوارتان خط‌دار است، پیراهن را حتما ساده انتخاب كنید و اگر كت و شلوار مشكی پوشیدید، صرفاً از رنگ سفید برای پیراهن استفاده شود.

*اگر با لباس رسمی از كراوات استفاده می‌كنید از رنگ‌های شاد مانند قرمز، بنفش و… استفاده شود. هرچند انتخاب رنگ كراوات بستگی به سلیقهی شخصی شما دارد، امّا بعضاً مقامات و سران كشورها، رنگ كراوات خود را از رنگ غالب پرچم كشور خود اقتباس می‌كنند.

*البته استفاده از کروات چندان در ایران رایج نیست. به همین خاطر ممکن است به‎کارگیری آن، نوعی حس خود بزرگ‌بینی را به مخاطبان تلقین کند. ضمن اینکه استفاده از کروات در سایر کشورها نیز رو به زوال است. در واقع یقه آزاد که به Persian Style معروف است به عنوان مد روز شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است نکاتی که ارائه شد، می‎تواند بسته به نوع مخاطبان یا موضوع مراسم شما تغییر کند. به‌طور مثال: اگر شما سخنران محفلی برای کودکان و والدین‌شان “در روز جهانی کودک” باشید، لازم است از رنگ‎های شادتر و جذاب‎تری برای پوشش خود استفاده کنید. البته با رعایت این موضوع که رنگ‎های تند و زننده توجه مخاطب را از سخنان شما به لباس‎هایتان تغییر می‎دهد، پس حتی اگر از رنگ‎های شاد در پوشش خود استفاده می‎کنید، ترجیحاً رنگ‎های ملایم را به‎کار ببرید.

2- كمربند شما حتماً باید چرمی، مشكی یا قهوه ای و ساده باشد (با سگكی كه جلب توجه نكند).

3- هرگز زیر كت و شلوار رسمی از پیراهن آستین كوتاه استفاده نكنید.

4- پیراهن آستین بلند، ترجیحاً با دكمه‎ی سردست استفاده شود تا شكوه و نظم شما را به رخ دیگران بكشد.

لباس مناسب سخنرانی کدام است

5- شلوار شما باید فاقد هرگونه پیلی و چین باشد.

6- جوراب كلا یك رنگ دارد آن هم مشكی یا سرمه ای تیره. بقیه رنگ‌ها اصلا مناسب جوراب نیست. وقت خودتان را تلف نكنید.

7- كفش هم باید مشكی و بنددار ساده باشد، ترجیحا نوك‌تیز. از پوشیدن كفش‌های دارای لژ بزرگ پرهیز كنید. كفش مردانه رسمی دارای ۳سانتی متر پاشنه است.

8- از كت‌های ۳دكمه هرگز در جلسات رسمی استفاده نكنید. در جلسات رسمی از كت‌های ۲دكمه و تك دكمه استفاده شود با اولویت دو دكمه.

9- چاك پشت كت می‌تواند دوچاك یا تك چاك باشد، ولی كت‌های دوچاك خوش‌ فرم‌تر و به‌روزتر هستند.

10- در هنگام نشستن، هر دو دكمه‎ی كت را باز بگذارید.

11- در هنگام ایستادن یا راه رفتن، تنها دكمه‎ی بالایی كت (در كت‌های دو دكمه) یا دكمه‎ی كت تك بسته باشد و دكمه‎ی پایین كت‌های دو دكمه باز باشد.

12- جیب‌های كت صرفاً جهت تزئین است. در جیب‌های كنار هیچ چیزی نگذارید. بعضاً در هنگام خرید درب این جیب‌ها دوخته شده است، بنابراین بهتر است به دنبال باز کردنشان نباشید!!!

13- در جیب‌های بغل كت چیزی نگذارید كه در هنگام بستن دكمه‌ی كت برجستگی آن نمایان باشد.

14- همیشه در جلسات رسمی، كارت ویزیت و روان‌نویس یا خودنویس همراه داشته باشید.

15- با خودكار معمولی در جلسات رسمی چیزی را امضاء یا یادداشت نكنید.

16- این روزها كاربرد ساعت دیگر تنها نشان دادن زمان نیست. ساعت شما بیانگر سلیقه‎ی شخصی، طرز تفکر، مقام و جایگاه اجتماعی شماست. پس ساعتی مناسب به همراه روان‌نویس یا خودنویس شیک داشته باشید.

17- هرگز تحت هیچ شرایطی استفاده از ادوکلن را فراموش نکنید، چراکه به آن شناخته می شوید.

فهرست مطالب