روش های مثالی در سخنرانی , یکی از مهمترین روش های سخنرانی است.

روش مثالی از روش  قیاسی هم اهمیت بیشتری در اقناع مخاطب دارد.

 سخنوران حرفه ای با به کار بردن روش های مثالی در سخنرانی , می توانند مخاطبانشان را نسبت به موضوع و مسئله ای که مطرح می کنند، قانع می کند.

بین مثال و مصداق و ضرب المثل و قصه و حکایت و داستان، علاوه بر ایجاد جذابیت در سخنرانی، در اقناع مخاطب تاثیر بسیار مهم و اساسی دارد.

سقراط در یکی از سخنرانی های خود در دادگاه آتن ، درباره موضوع اتهامی او نسبت به انتقاد و مخالفتش با دموکراسی آتنی و نحوه انتخاب حاکمان با رای مردمانی که حق رای داشتند، از مثالی جالب استفاده می کند.

او می گوید انتخاب رهبران و حاکمان توسط رای مردم مانند آن است که ما ناخدای کشتی بزرگی که مسافران و اموال بازرگانان را حمل می کند را با رای مردم انتخاب کنیم. قبل از آنکه قرار باشد مردم کسی را انتخاب کنند او باید ناخدا باشد و قابلیت هدایت یک کشتی را در دریا داشته باشد و صرفا با رای مسافران نمی توان فردی را به عنوان ناخدای کشتی انتخاب کرد.

وداع-شاگردان-با-سقراط

مولانا جلال الدین شاعر بزرگ قرن هفتم هم در کتاب مثنوی معنوی برای بیان بسیاری از مفاهیم عمیق و دقیق عرفانی از قصه ها و حکایت های جذاب و شنیدنی استفاده می کند. به دانشجویان و هنرجویان و سخن آموزان سخنرانی و سخنوری توصیه می کنم حتما کتاب مثنوی را بخوانند و دقت کنند که چگونه یک شاعری که سخنران بزرگی هم هست، با استفاده از مثال و قصه و داستان و حکایت، مفاهیم و مضامین انسانی و عرفانی را به مخاطبان منقل می کند.

کتاب-مثنوی-معنوی-مولانا