شخصیت شناسی از روی لباس مردان و زنان

شخصیت شناسی از روی لباس مردان و زنان می تواند اطلاعات ذی قیمتی را در اختیار ما قرار دهد. چگونگی لباس پوشیدن ما اطلاعات بسیار زیادی به دیگران می دهد. نوع پارچه، رنگ، بافت و نحوه پوشش اندام ها، پیام ها و پیغام هایی را در مورد نوع تفکر، سلایق، ارزش ها، نوع تعامل با دیگران، اهداف و آرمان هایمان را در اختیار دیگران قرار می دهد.

قسمت عمده ای از این پیام ها به صورت ناخودآگاه منتقل می شوند.

وقتی شما با کسی ملاقات می کنید، با توجه به اینکه چه لباسی و با چه مشخصاتی پوشیده است، احساس و ادراک معینی نسبت به شخص پیدا می کنید. این پیام های غیرکلامی به صورت اتفاقی و تصادفی منتقل نمی شود.

اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید که افراد برای خرید ساده ترین لباس وقت زیادی می گذارند و خرید نوع، رنگ، مدل و مارک لباس مطابق با سلیقه، ویژگی های شخصیتی و فرهنگی فرد شکل می گیرد.

بنابراین طبیعی است که شما بتوانید از نحوه لباس پوشیدن، ویژگی های شخصیتی و شخصی افراد را ارزیابی کنید.

لباس یکی از مناسبترین و سریعترین راه های شناسایی افراد است.

یکی از عللی که به نیروهای نظامی، پلیس، آتش نشان ها و یا گروه های دیگر لباس فرم خاص می پوشانند، شناسایی سریع آن ها توسط دیگران است.

چرا مردم سلیقه ای لباس می پوشند ؟ 

به گفته موریس یکی از دلایلی که ما مطابق میل خود لباس می پوشیم راحتی و ایمنی است که البته این مطلب به توضیح اضافی نیاز ندارد. دومین کارکرد لباس، پوشش است.

این دو عملکرد به انگیزه های اولیه انسان برای لباس پوشیدن برمی گردد. مطالعات و تحقیقات موریس را به سمت عامل و کارکرد سومی هدایت کرد و آن نمایش فرهنگی است. او معتقد است پوشیدن لباس بدون انتقال نشانه های اجتماعی غیرممکن است.

اگر این حرف را از موریس بپذیریم که شما با پوشیدن لباس علایم و نشانه ها و پیام های فرهنگی و اجتماعی را منتقل می کنید، بنابراین لباس را باید یک منبع اطلاعاتی بزرگ در نظر بگیریم که می تواند اطلاعات مختلفی از افراد به بدهد. پس شخصیت شناسی از روی لباس زنان و مردان هم امکان پذیر است هم می تواند اطلاعات ذی قیمتی را در اختیار ما قرار دهد.

نوع لباس، مدل، جنس و اشیاء و آرم های به کار رفته در لباس می تواند نشان دهنده موقعیت اجتماعی و اقتصادی، اصول اخلاقی و مذهبی، سوابق آموزشی، پیشینه خانوادگی و قومی افراد را مشخص کند.

به طور خلاصه لباس نشانه موقعیت اجتماعی ماست و باید قبول کنیم اگر لباس نامناسب بپوشیم، جایگاه شغلی خود را مورد تهدید قرار داده ایم و باعث به وجود آمدن تاثیرات منفی دیگران نسبت به خود شده ایم.

نحوه پوشیدن لباس، برجسته ترین، آشکارترین و سریعترین قضاوت دیگران را نسبت به شما برمی انگیزد.دیگران موقعیت اجتماعی، اقتصادی و موفقیت شما را در زندگی به نحوه لباس پوشیدن شما ارتباط می دهند. بنابراین در پوشیدن لباس هایتان نهایت دقت، ظرافت و سلیقه را به کار ببرید.

ویژگی های لباس و شخصیت

به عقیده بسیاری از محققان و نویسندگان، لباس شما می تواند اطلاعات مهمی در مورد ویژگی های روانی و اجتماعی افراد را در اختیار دیگران قرار دهد. شخصیت شناسی از روی لباس زنان و مردان، می تواند اطلاعات مهمی را در مورد ویژگی های روانی و رفتار اجتماعی مخاطبان را برای ما آشکار کند.

تحقیقات کامپتون در مورد سلیقه انتخاب لباس

تحقیقاتی که توسط کامپتون در مورد برقراری ارتباط بین ویژگی ها و سلیقه های افراد و طرح و رنگ لباس به دست آمد، نشان داده است، افرادی که رنگ های اشباع شده و سایه های تند را ترجیح می دهند، افرادی خونگرم، علاقمند و اجتماعی هستند. افرادی که پارچه هایی با طرح ریز را می پسندند، دوست دارند تصویر مثبت و خوشایندی در ذهن مخاطب ایجاد کنند. کامپتون به این نتیجه رسید که مردم، طرح ها و رنگ هایی را انتخاب می کنند که با تصور ایده آلی که از خودشان دارند، هماهنگ باشد.

10 قضاوتی که از روی لباس پوشیدن افراد می کنیم

با توجه به شخصیت شناسی از روی لباس مردان و زنان می توان 10 قضاوت در مورد آن ها انجام داد. تحقیقات دیگری که توسط تورلبای انجام شده است نشان می دهد ما در باره دیگران، صرفا بر اساس انتخاب لباس شان، 10 قضاوت می کنیم که عبارتند از: (1)سطح اقتصادی (2)موقعیت اجتماعی (3)سطح آموزشی (4)وفاداری (5) سطح پیشرفت (6)پیشینه اقتصادی (7)پیشینه اجتماعی (8)پیشینه آموزشی (9)میزان موفقیت (10)ویژگی های اخلاقی

روسنکرانز نگرش های زنان متاهل را مورد بررسی قرار داد. نتایج حاصله نشان داد، زنانی که توجه زیادی به لباس دارند، عضو برخی سازمان ها هستند، از طبقات اجتماعی بالاترند، از مهارت های کلامی و ارتباطی بالاتری برخوردارند و تحصیلات بیشتری دارند , با مردانی ازدواج می کنند که کارمندان همطراز یا بالاتر از خود هستند و درآمد بیش از حد متوسط دارند.

مطابق تحقیقاتی که فورتنبری و دیگران در مورد لباس رسمی انجام داده اند، نتایج زیر را در پی داشته است. پوشیدن لباس رسمی احترام، توجه، همکاری و اطاعت بیشتری را به دنبال دارد. لباس رسمی اعتبار و جدیت بیشتری به ما می بخشد.

از سوی دیگر پوشیدن لباس های غیررسمی باعث می شود صمیمی تر و خودمانی تر به نظر برسید و فضای کاری را تلطیف می کند. از طرف دیگر پوشیدن لباس غیررسمی باعث کاهش احترام، توجه، اطاعت و همکاری می شود. بسیاری از سازمان ها به کارکنان اجازه نمی دهند که لباس های غیررسمی بپوشند.

پژوهش های ای کین (Aiken) در مورد ارتباط انتخاب لباس و ویژگی های شخصیتی

یکی از معروفترین و مشهورترین تحقیقاتی که در زمینه شخصیت شناسی از روی لباس و انتخاب لباس و ارتباط آن با ویژگی های شخصی و شخصیتی افراد صورت گرفته است توسط ای کین انجام شده است.

پرسش نامه مطالعه کلاسیک ای کین به منظور شناسایی پنج جنبه انتخاب لباس صورت گرفت. مردم به خاطر علاقه به لباس، لباس را انتخاب می کنند، قیمت برای آن ها مهم است و به قیمت مناسب لباس توجه می کنند، از لباس برای آراستن خود استفاده می کنند، برای همرنگ شدن با جماعت لباس می پوشند و در نهایت برای راحتی و آسایش لباس می پوشند.

ای کین بر آن بود تا دقیقا مشخص کند مردم با چه ویژگیهای شخصیتی کدام لباس را انتخاب می کنند؟

ای کین در این تحقیقات، فقط روی زنان مطالعه کرد. او دریافت، زنانی که علاقه به لباس داشتند، افرادی سنتی، وظیفه شناس،قبل از به قدرت رسیدن مطیع و فرمانبردار، باپشتکار، بدگمان، غیرقابل اعتماد، نگران و دارای تصور قالبی بودند. زنانی که در خرید لباس به قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن لباس توجه داشتند، افرادی وظیفه شناستر، هوشیارتر، دقیقتر، کارآمدتر، دقیقتر، باهوشتر، باوجدانتر، و آرامتر بودند. آنهایی که برای آراستن خود لباس می پوشند، افرادی وظیفه شناس، سنتی، دارای تصور قالبی، بی خرد، دلسوز، اجتماعی، و مطیع بودند.

زنانی که برای هم رنگ شدن با جماعت لباس می پوشند، از لحاظ اجتماعی وظیفه شناستر، بااخلاق، سنتیتر و مطیعتر بودند، خویشتنداری میکردند، این زنان بر ارزشهای اقتصادی، اجتماعی و مذهبی تاکید ورزیده و به ارزشهای زیبایی شناختی تکیه نمیکنند.

در نهایت زنانی که برای راحتی و آسایش خود لباس انتخاب می کنند، خویشتن دار، از نظر اجتماعی دارای حسن همکاری بیشتر، اجتماعی و دقیق هستند و وقتی به قدرت می رسند، تواضع و ادب را رعایت می کنند.

پژوهش های روزنفلد (Rosenfeld) و پلاکس (Plax) در مورد ارتباط لباس و ویژگی های شخصیتی

روزنفلد و پلاکس برای کشف چهار علت مربوط به شخصیت شناسی از روی لباس و انتخاب لباس و ویژگی های شخصیتی از پاسخ دهنده های زن و مرد استفاده کردند.

اولین دلیلی که روزنفلد و پلاکس در مورد لباس مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند توجه کردن به لباس بود. افرادی که توجه بیشتری به لباس دارند، گمان می کنند برای دیگران مهم است که ببینند همیشه آن ها چه لباسی می پوشند. دومین دلیلی که آن ها بررسی کردند، خودنمایی بود.

افرادی که برای خودنمایی لباس می پوشند، معمولا از لباس های تنگ استفاده می کنند و در محیط های رسمی، لباس نامناسب به تن می کنند. سومین دلیلی که روزنفلد و پلاکس به آن توجه کردند قابل استفاده بودن لباس بود.

افرادی که در این آزمون به گزاره “وقتی لباس می خرم به قابل استفاده بودن آن توجه می کنم تا زیبایی آن” جواب مثبت دادند، امتیاز زیادی در این مرحله دریافت کردند. چهارمین جنبه آزمودنی، طرح و مدل لباس بود که اشاره به علاقه زیاد پاسخ دهنده ها به طرح و مدل لباس داشت.

 نتایج تحقیقات و آزمایشات روزنفلد و پلاکس در مورد شخصیت شناسی از روی لباس

1-توجه به لباس

زنان سطح بالا: درخود فرورفته، عصبی، قبل از به قدرت رسیدن فرمانبردار، مهربان، دلسوز

مردان سطح بالا: متین، محتاط، در قدرت و اقتدار متواضع و مودب، سنتی و قدیمی مسلک

زنان سطح پایین: قوی، مستقل، سلطه جو، دارای تفکری روشن، دارای انگیزه های پایین در روابط با جنس مخالف، دارای انگیزه های پایین برای فریب دادن دیگران

مردان سطح پایین: پرخاشگر، مستقل، باور ندارند که مردم به آسانی فریب می خورند

 2- خودنمایی

زنان سطح بالا: افراطی، بی تفاوت نسبت به روابط بین فردی، دارای عقیده ای والا نسبت به خودارزشی

مردان سطح بالا: پرخاشگر، مطمئن، خونگرم، فاقد حس همدردی، بی عاطفه، عبوس، تابع امیال آنی، دارای خودپنداره پایین نسبت به تعاملات خانوادگی

زنان سطح پایین: ترسو، صادق، قبول داشتن دیگران، صبور، احساس حقارت، دارای انگیزه پایین در روابط جنسی با دیگران

مردان سطح پایین: بر این باورند که مردم به راحتی فریب می خورند، محتاط در برابر خودنمایی خود، دارای خودپنداره پایین نسبت به تعاملات خانوادگی

3- قابل استفاده بودن

زنان سطح بالا: پرشور و شوق، خونگرم، باهوش، مطمئن، محتاط در برابر خودنمایی، احساس برتری، آرزویی برای نقش اول داشتن در سر ندارند

مردان سطح بالا: ناراضی، بااحتیاط، سرکش، درخود فرو رفته و دارای انگیزه پایین برای ادامه روابط، به رسمیت شناختن از سوی چهره های صلاحیت دار یا دوست یابی

زنان سطح پایین: بی تفاوت، خودمحور، مستقل

مردان سطح پایین: تحلیل گر، جدی، قوی، علاقمند به موفقیت، عاقل

4- طرح و مدل

زنان سطح بالا: دارای تصور قالبی، غیرمنطقی، فاقد دید نقادانه، پراحساس، سرخوش، زیرک

مردان سطح بالا: سازگار، پرتوقع، زودرنج، دارای حس همکاری، دلسوز، صمیمی، کمک کننده، در صدد تشویق دیگران، نگران درباره رفتار خود

زنان سطح پایین: سمج، مدیر، دارای تفکر روشن، کارآمد، وقتی تحت فشارند به راحتی آشفته می شوند، بدبین نسبت به شغل آینده

مردان سطح پایین: از خود راضی، ناراضی، ماجراجو، عصبی، احساس برتری، انگیزه ای پایین برای دوست یابی

 جهت مشاهده معرفی کانون سخنوران اینجا کلیک کنید 

 

فهرست مطالب