زبان بدن دست دادن :

روزانه ممکن است شما بارها و بارها با افراد مختلف دست بدهید و به اصطلاح مصافحه کنید و هرگز فکر نکرده اید که این دست دادن ساده چه تاثیرات شگرفی می تواند در روابط شما به وجود آورد. 

دست دادن ، تصاویر ذهنی در ذهن طرف رابطه ایجاد می کند که اگر این تصویر مثبت باشد حس اعتماد در طرف مقابل ایجاد می کند، ولی اگر این تصویر منفی باشد، به راحتی نمی توان این تصویر ذهنی را پاک کرد و نظر طرف مقابل را تغییر داد.

اصولا آموزش زبان بدن دست دادن به شما کمک می کند که بتوانید تصویر ذهنی درست و مثبتی از خود در ذهن طرف مقابل به جای بگذارید.

روش های دست دادن : 

دست دادن در زمان جشن ها، آشنایی ها، هدیه دادن، موفقیت های تجاری و انعقاد قراردادها از قدیم مرسوم بوده است. تندیس های سنگی در موزه های مختلف وجود دارد که نشانگر دست دادن دو مرد به یکدیگر است.

این رفتار اجتماعی از دوران گذشته به عنوان نشان دادن امنیت مبنی بر عدم حمل سلاح هم مطرح بوده است.

در تصاویر زیر نگاره‌هایی از  تندیس سنگی متعلق به دوران روم باستان که دو مرد را در حال دست‌دادن با یکدیگر نشان می‌دهد را مشاهده می کنید.

این تندیس، اکنون در موزه پرگامون در شهر برلین پایتخت کشور آلمان قرار دارد.

 

                   

 

 زمانی که برای اولین بار با کسی دست می دهید سه نگرش زیر را به صورت ناخودآگاه منتقل می کنید

  • نگرش تسلط و سلطه: این نوع نگرش زمانی اتفاق می افتد که کف دست شما هنگام دست دادن به طرف پایین قرار گیرد.
  • نگرش اطاعت: این نوع نگرش زمانی اتفاق می افتد که کف دست شما هنگام دست دادن به طرف بالا قرار گیرد.
  • نگرش برابری و مساوات: این نگرش زمانی اتفاق می افتد که طی آن هر دو کف دست در وضعیت عمودی باقی می ماند و احساس برابری و احترام مقابل خلق می کند.

توصیه می شود در هنگام دست دادن از نگرش سوم یعنی نگرش برابری استفاده کنید. در این روش پیامی که منتقل می کنید دوستی و صداقت است و این که شما برای طرف مقابل احترام قائلید و از جایگاه برابر با او ارتباط برقرار می کنید.

نکات مهمی که هنگام دست دادن باید رعایت کنید:

نکته اول: در هنگام دست دادن به همان میزانی به دست طرف مقابل فشار وارد کنید که به دست شما فشار وارد می کند.

 

 

این مسئله بسیار مهم است به ویژه زمانی که شما با زن ها و یا افرادی که از نظر قدرت بدنی از شما ضیعیف ترند، دست می دهید. اگر شما دست طرف مقابل را بیش از حد فشار دهید که این امر قطعا منجر به احساس درد می شود، بخصوص اگر فرد انگشتر و یا حلقه به دست داشته باشد که این درد را بیشتر حس می کند.

این نوع دست دادن که به استخوان خردکن معروف است می تواند تصویر ذهنی بسیار بدی را در طرف رابطه ایجاد کند و شما را فردی تهاجمی، خشن، سلطه طلب، بی مبالات و بی ادب نشان دهد. کسانی که عمدا این کار را می کنند قصد دارند روحیه شما را از بین ببرند و خود را کاملا مسلط نشان دهند. در چنین مواردی احتمال توهین و یا بیان جمله اعتراضی از طرف رابطه هم دور از انتظار نیست.

نکته دوم: قبل از دست دادن مطمئن شوید که دست های شما خشک است.

 

 

این نوع دست دادن به ماهی خیس یا Wet fish هم معروف است. دست دادن با دست سرد و نمناک بسیار ناخوشایند است و در واقع حس در دست گرفتن یک ماهی لزج را به انسان منتقل می کند. مردم این امر را به ضعف شخصیت شما نسبت می دهند.

دست دادن با دست مرطوب، حس بسیار تنفرانگیز و چندش آوری در دیگران ایجاد می کند، پس قبل از دست دادن از خشک بودن دست های خود اطمینان حاصل کنید.

اگر به هر دلیلی دست های شما خیس است، از دست دادن امتناع کنید و با نشان دادن کف دست های خود به علامت صداقت و راستگویی، از طرف مقابل عذرخواهی کنید.

اگر دست های شما زیاد عرق می کند، همیشه دستمال همراه داشته باشید تا بتوانید در مواقع لزوم دست های خود را خشک کنید.

نکته سوم: تکان دادن دست

معمولا تکان بین 3 تا 7 بار دست قابل قبول است. در برخی از موارد افراد دست ها را بیش از حد تکان می دهند تا جایی که احساس ناخوشایندی در طرف مقابل ایجاد می کند. حتی گاهی وقتی تکان دست را متوقف می کنند، دست طرف مقابل را رها نمی کنند، گو اینکه می خواهند از فرار او جلوگیری کنند. در چنین مواقعی طرف مقابل احساس می کند در یک مخمصه گرفتار شده است و می خواهد زودتر خود را نجات دهد. این نوع دست دادن باعث می شود دیگران از شما دوری کنند و تمایلی به برقراری ارتباط با شما نداشته باشند. بعضی به دلیل محبت زیاد و یا دلتنگی بیش از حد، این طور دست می دهند، ولی تصویر ذهنی که در طرف مقابل ایجاد می کنند بسیار ناراحت کننده است.

 

نکته چهارم: با نوک انگشتان دست ندهید.

 

 

دست دادن با نوک انگشتان تصویر ذهنی بسیار منفی را در ذهن طرف مقابل ایجاد می کند. مردم این امر را به حساب نقطه ضعف شما می گذارند و افرادی که این گونه دست می دهند را افرادی ضعیف، بدون اعتماد به نفس و مرموز تصور می کنند. در دست دادن مهمترین مسئله فشردن کف دست ها به هم است که احساس خوشایندی را در انسان ها ایجاد می کند و اگر قرار نیست شما این کار را انجام دهید پس بهتر است که از دست دادن خودداری کنید.

 

نکته پنجم: شق و رق و بدون انعطاف دست ندهید.

 

 

 

معمولا توسط افراد تهاجمی استفاده می شود و هدف از آن دور نگه داشتن شما در فاصله ای از حریم شخصی آن هاست. به علاوه افرادی که در مناطق روستایی زندگی کردند هم چون به فضای شخصی بزرگتری نیاز دارند از این نوع دست دادن استفاده می کنند و می خواهند از قلمروشان محافظت کنند.

در این نوع دست دادن شما احساس می کنید به یک مانع برخورد کرده اید و این مانع، ارتباط را دچار مشکل می کند. این نوع دست دادن این پیام را به طرف مقابل می دهد که برای ایجاد رابطه با چنین شخصی باید محافظه کار و مراقب باشد. مجددا متذکر می شود که فشردن دستها و تماس کف دست ها با هم بسیار مهم است و هرگز این نکته را فراموش نکنید.

 

نکته ششم: دستتان را صاف و بدون انحنا در دست طرف مقابل نگذارید.

 

 

 

در این نوع دست دادن که به هویج هلندی هم معروف است، شخص دستش را صاف و بدون انحنا در دستان شما می گذارد، گو اینکه هیچ تمایلی به فشردن دستان شما ندارد و این شما هستید که باید دست او را بفشارید و با او رابطه برقرار کنید. این سردی و و بی تفاوتی که هنگام این نوع دست دادن به طرف مقابل منتقل می شود، چنان تصویر ذهنی منفی در فرد ایجاد می کند که بسیار بعید است با کسی که اینگونه دست می دهد، بتوان صمیمی شد.

بسیاری از مردم گمان می کنند پایان یک رابطه احساسی، ایجاد حس تنفر است و نقطه مقابل عشق را نفرت می دانند. در صورتیکه تا مادامی که تنفر وجود دارد به این معنی است که طرف مقابل برای شما مهم است که این حس را نسبت به او پیدا کردید. اتفاقا تنفر نشانه وابستگی شدید عاطفی هم هست.

آنچه که نقطه پایانی بر هر نوع رابطه احساسی است، تنفر نیست، که بی تفاوتی است. شما این دیالوگ را در بسیاری از فیلم های سینمایی می توانید ببینید و بشنوید. زمانی یک رابطه به پایان خود نزدیک می شود که شما دیالوگی مبنی بر بی تفاوتی از یکی از دو طرف رابطه بشنوید.

نکته هفتم: پیچاندن دست

 

 

 این نوع دست دادن یکی از فرم های محبوب افرادی است که به دنبال نمایش قدرت هستند. در این نوع دست دادن احتمال آسیب به رباط های دست وجود دارد. در این طرز دست دادن مچ دست را خم کرده و آن را محکم به طرف خود می کشند. در وهله اول زمانی که شما با فردی که این گونه دست می دهد مواجه شوید، شوکه می شوید و شاید در بسیاری موارد فرد اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و مغلوب قدرت تحمیل شده از طرف مقابل می شود. این فرم یکی از بدترین نوع دست دادن ها در دنیا به حساب می آید.

کشیدن فرد به داخل قلمرو شخصی سه معنی می تواند داشته باشد:

1- فرد به لحاظ شخصیتی احساس ناامنی و ناراحتی می کند و فقط داخل قلمرو خود احساس امنیت و راحتی می کند.

2- شخص به فرهنگی تعلق دارد که به فضای کوچکتری نیاز دارد.

3- فرد میخواهد با یک حرکت تهاجمی و به هم زدن تعادل شما، کنترل رفتار شما را به دست بگیرد. در هر صورت او تمایل دارد ملاقات مطابق شرایط او صورت گیرد.

نکته هشتم: کشیدن دست شخص مقابل به پایین به همراه تکان های شدید

این روش دست دادن، روش محبوب مردان دنیای تجارت است و نشانگر آرزوی سلطه و کسب کنترل در روابط و یا سرجای خود نشاندن طرف مقابل را دارد. در این روش کف دست شخص مقابل با فشار شدیدی به پایین کشیده می شود و پس از آن دو یا سه تکان شدید به آن داده می شود و طوری محکم گرفته می شود که ممکن است جریان خون را بند بیاورد. این نوع دست دادن هم برای کنترل فضای جلسه و تحمیل قدرت و عقیده خود به طرف مقابل استفاده می شود.

نکته نهم: استفاده از دو دست برای دست دادن

 

 

وقتی شخصی از دو دست برای دست دادن استفاده می کند هدفش نمایش اعتماد، صمیمیت و عمق احساساتش است. البته میزان این نمایش بستگی به فاصله دست از شانه طرف مقابل دارد.

موارد استفاده از دست چپ هنگام دست دادن:

گذاشتن کف دست روی دست شخص مقابل به همراه چند ضربه مختصر

لمس آرنج

 

 

لمس بازو

 

 

 

قرار دادن کف دست روی شانه طرف مقابل

به ترتیب وقتی شما از دست به سمت شانه حرکت می کنید صمیمیت و احساسات بیشتری را به نمایش می گذارید.

نکته کلیدی آن که اگر با کسی روابط صمیمی و دوستانه ندارید، فقط مورد یک و دو یعنی لمس پشت دست و چند ضربه و لمس آرنج را می توانید انجام دهید. بازو و شانه حریم خصوصی افراد محسوب می شود و اگر با کسی روابط صمیمانه ای ندارید هرگز بازو و شانه اش را لمس نکنید چون ممکن است منجر به یک حرکت دفاعی از طرف شخص مقابل شود.

نکته دهم: چطور با کسی را که مسلط دست میدهد مقابله کنیم؟

1- تکنیک یک گام به سمت راست: برای دست دادن ابتدا پای چپ را جلو بگذارید و بعد از دست دادن پای راست خود را یک گام جلو بگذارید و وارد حریم شخصی او شوید و دستش را فشار دهید و وضعیت دست دادن را اصلاح کنید.

2- تکنیک دست روی دست: وقتی کسی کف دستش را به سمت پایین پرتاب می کند، کف دستتان را به سمت بالا بگیرید و بعد دست چپتان را روی دست راست بگذارید تا حالت دست دادن دوبل ایجاد شود و وضعیت دست دادن را اصلاح کنید.

3- گرفتن بالای دست: به عنوان آخرین راه می توانید بالای دست او را بگیرید و تکان دهید البته این کار می تواند شخص را شوکه کند و از این راه تنها به عنوان آخرین راه استفاده کنید.

نکته یازدهم: چه کسی باید در ابتدا دست خود را برای دست دادن دراز کند؟

این مسئله، نکته بسیار مهمی است که رعایت نکردن آن توسط بسیاری از افراد مشکلات عدیده ای را در روابط بین فردی ایجاد می کند.

  • همیشه به خاطر داشته باشید در مقابل کسانی که جایگاه برتری نسبت به شما دارند نباید دست دراز کنید. منظور از جایگاه برتر یا ساختاری است و یا عرفی. به طور مثال در یک سازمان مدیر نسبت به کارمند جایگاه برتر ساختاری دارد. ولی در یک خانواده پدربزرگ جایگاه برتر عرفی دارد. در مطب یک پزشک، دکتر نسبت به بیماران همیشه جایگاه بالاتری دارد. شما نباید در مقابل پدر یا مادر و بزرگترها، رئیس، مدیر و مقام های اداری بالاتر، معلم، استاد و مربی خود دست دراز کنید. باید در مقابل افرادی که جایگاه برتر ساختاری و عرفی نسبت به شما دارند، ابتدا ادب کنید و منتظر باشید تا طرف مقابل دستش را برای دست دادن جلو آورد، در این زمان، شما هم می توانید دست بدهید.
  • در دست دادن آقایان با خانم ها رعایت این مورد ضروری است. به آقایان توصیه می شود در مواجهه با زنان از پیش قدم شدن برای دست دادن خودداری کنند. بهتر است بعد از سلام و احوالپرسی ادب کنند و منتظر شوند، اگر زن دست دراز کرد شما می توانید دست بدهید و در غیر اینصورت به سلام و ادب کردن اکتفا کنید.

زبان بدن دست دادن

  • در دست دادن خانم ها به آقایان هم توصیه می شود در صورتی که شناخت قبلی نسبت به مردها ندارند از دست دادن خودداری کنند. چون ممکن است بنا به دلایل شخصی و یا اعتقادی دست آن ها رد شود و در اینصورت ترمیم این رابطه بسیار کار دشواری است.
  • اگر کسی دست خود را به طرف شما دراز کرد و به هر دلیلی مجبور به دست ندادن هستید می توانید با نشان دادن کف دست های خود به نشانه صداقت و عذرخواهی از طرف مقابل برای این کار بهانه ای مثل خیس بودن یا کثیف بودن دست هایتان بیاورید.

جهت مشاهده ویدئو معرفی کانن سخنوران اینجا کلیک کنید