زبان بدن پا منبع اطلاعات مهمی در مورد نگرش دیگران هستند زیرا بیشتر مردم نمی دانند با پاهایشان چه کار می کنند و برخلاف کاری که با چهره شان انجام می دهند هرگز نمی توانند با پاهایشان تقلب کنند. عموم مردم برای تشخیص خوشحالی، ناراحتی، خشم، بی حوصلگی و دروغ به چهره افراد توجه دارند. در حالی که از روی زبان بدن پا هم می توان اطلاعات ذی قیمتی را در مورد احساسات افراد به دست آورد.

آنچه در ادامه می خوانید

1- ژست های مثبت پا (Positive Leg Cues)

2- ژست های منفی پا (Negative Leg Cues)

3- ژست های طبیعی پا (Neutral Leg Cues)

4- ژست های قدم پا برای ایجاد ارتباط (Interested Feet Cues)

5- ژست های قدم پا برای قطع ارتباط (Disinterested Feet Cues)

5- ژست های خوشحال قدم پا (Interested Feet Cues)

6- ژست های عصبانی قدم پا (Anxious Feet Cues)

زبان-بدن-مثبت-پا-

ژست های مثبت پا (Positive Leg Cues)

پاهای موازی (Parallel Legs)

پاهای-موازی

پاهای موازی از جذابترین ژست هایی است که البته ویژه زنان و دختران است. و آن زمانی است که زن ها پاهای خود را روی هم می گذارند و یکی از آن ها را بدون کشش عضلانی روی دیگری رها می کنند. در این حالت عضله ساق پا برجسته می شود. از طرف دیگر ممکن است پاها در یک طرف و روی هم قرار نگیرند.

پاهای-موازی-یک-طرفه

معنی ژست پاها موازی چیست؟

این ژست زبان بدن پا که زنانه است نشان دهنده جذابیت های جنسی زنان است. وقتی زنان از این زبان بدن پا استفاده می کنند در واقع به دنبال ایجاد جذابیت از طریق جاذبه های جنسی هستند. اگر در یک قرار عاشقانه زنی از این ژست استفاده کند نشانه خوبی است.

پاهای شناور (swing legs)

تکان دادن پا

این زبان بدن پا معمولا زمانی اتفاق می افتد که یا شادی بیش از اندازه ای را تجربه می کنید و یا نشانه آرامش و بی خیالی است. البته از روی سرعت حرکت پا می توان بین این دو نشانه تفکیک قائل شد. اگر با سرعت زیاد انجام شود نشانه شادی است و اگر با سرعت ملایم و آونگ مانند باشد نشانه آرامش و بی خیالی است.

گشاد نشستن مردان (Manspreading or man-sitting)

گشاد نشستن مردان و پای جمع زنان

این زبان بدن پا به رفتار مردان در وسایل نقلیه عمومی اشاره دارد که با پاهای باز می نشینند و در نتیجه بیشتر از یک صندلی را اشغال می کنند.

مطلب جالب

کلمه Manspreading or man-sitting  یک واژۀ جدیدِ تحقیرآمیز است که به نحوه نشستن مردان در وسایل عمومی که با پاهای باز می نشینند اشاره دارد. این بحث با شروع یک کمپین در وب سایت رسانه اجتماعی Tumblr در سال 2013 آغاز شد. اصطلاح Manspreading or man-sitting   یک سال بعد از این کمپین به وجود آمد.

فرهنگ لغت آکسفورد کلمه “manspreading” را در آگوست 2015 اضافه کرد. لیندسی کرخام (Lyndsay Kirkham)، پروفسورِ انگلیسیِ کالجِ هامبر در تورنتو گفت که این عمل استعاره ای است از اجازه ای که به مردان داده شد تا سهم نامتناسبی از فضای جامعه را اشغال کنند.

چرا مردان هنگام نشستن پاهای خود را باز می کنند و زن ها برعکس پاهای خود را به هم نزدیک می کنند؟

Manspreading

نشستن مردانه می تواند به دلیل عواملی مانند عرض کلی لگن، که در زنان نسبتاً بیشتر است و زاویه گردن استخوان ران، که حادتر است، باشد. در نتیجه استفاده از پاهای موازی و پارالل نشان دهنده جذابیت های زنانه و استفاده از پاهای باز نشان دهنده جذابیت های مردانه است.

زبان بدن گشاد نشستن مردان نشانه چیست؟

این زبان بدن مخصوص مردان است و زنان از این زبان بدن استفاده نمی کنند. مردان با اشغال بیشتر فضا می خواهند قلمرو خود را گشترش دهند و قدرت خود را به نمایش بگذارند. همچنین نشستن مردانه ممکن است نشان دهنده تسلط و جذابیت جنسی برای مردان باشد.

مطلب علمی

واچارکولکسمسوک (Tanya Vacharkulksemsuk)، محقق فوق دکترا در دانشگاه کالیفرنیا که در شهر برکلی قرار دارد اخیراً مطالعاتی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد باز کردن پاها و بازوها در مردان از نظر جنسی جذاب‌تر است. او با استفاده از عکس‌ها دریافت که تصاویر نشستن مردانه، ۸۷ درصد از بینندگان زن را به خود جلب کرده است. به گفته محققان دیگر، ژست‌های گشاد نشستن مردانه برای زنانی که آسیب‌پذیر به نظر می‌رسند، مؤثر نبود. از سوی دیگر، برخی از تحلیلگران دریافته‌اند که نشستن زنان به‌صورت ضربدری و استفاده از پاهای موازی ممکن است به‌عنوان بیانی از جذابیت های جنسی زنانه در نظر گرفته شود.

وضعیت نشستن آماده اقدام (Seated-Readiness Position)

نشستن-آماده-اقدام

این ژست نشان اعتماد به نفس است. در این ژست زبان بدن پا، وضعیت نشستن به گونه ای است که نشان می دهد فرد آماده اقدام و عمل و گرفتن تصمیم است. در این ژست یک دست و در برخی موارد هر دو دست روی ران قرار می گیرد. همچنین این ژست با گرفتن دسته های صندلی توسط یک یا دو دست هم ایجاد می شود.

وضعیت-نشستن-اماده-اقدام

زمانی که در یک گفتگو یا مذاکره طولانی از این ژست زبان بدن پا استفاده کنید به معنای این است که شما میل و رغبت به انجام کار را دارید. البته بسته به زمینه ممکن است نشان عجول بودن و بی ادبی هم به حساب آید.

وضعیت نشستن با یک پای جمع شده (The Leg Tuck)

نشستن با یک پای جمع شده

این ژست زبان بدن پا نشانه تمایل به برقراری ارتباط است. یک پا زیر پای دیگر جمع می شود.

جمع-کردن-یک-پا

جهت زانو به سمتی است که فرد تمایل به برقراری ارتباط دارد. البته این زبان بدن نیاز به انعطاف بدنی دارد.

وضعیت منجنیق (The Catapult)

زبان بدن منجنیق

کافی است که دست هایتان را پشت سرتان بگذارید و آرنج هایتان را به سمت بیرون بدهید. پاهایتان از هم باز و یا پاها به صورت دراز کشیده و روی هم قرار دهید. این زبان بدن پا به وضعیت منجنیق معروف است و البته همانطور که مشخص است بیشترین فضای ممکن توسط فرد اشغال می شود.

معنی زبان بدن منجنیق چیست؟

در این حالت که ویژه مدیران و روسا است فرد درعین آرامش و استراحت می خواهد نشان دهد که مسلط است و قدرت و اعتماد به نفس خود را به رخ زیردستان می کشد.

چگونه از زبان بدن منجنیق استفاده کنیم؟

استفاده از این زبان بدن نشانه قدرت و اعتماد به نفس است ولی مراقب باشید فقط در مقابل زیردستان خود از این زبان بدن استفاده کنید نه درمقابل روسا و مدیران بالا دستی

ژست های منفی پا (Negative Leg Cues)

لرزش پا (Shaking Legs)

زبان بدن لرزش پا

زبان بدن پای منفی می تواند نشان دهنده استرس، اضطراب و یا دروغگویی باشد.

معنی زبان بدن لرزش پا چیست؟

1- انرژی بیش از حد

لرزش پا می تواند نشان دهنده انرژی اضافی و میل به آزاد کردن آن است. انرژی اضافی و هیجانات نیاز به تخلیه دارند. بسیاری از مردم با جیغ زدن، فریاد زدن و یا رقصیدن این انرژی را آزاد می کنند. یکی از این راه ها می تواند تکان دادن پا باشد.

تکان عصبی پا

2- عصبی بودن

یکی از موارد رایج لرزش پا عصبی بودن است. این زبان بدن پا را هنگام شروع مسابقات می توانید در ورزشکاران مشاهده کنید. استرس و اضطراب مسابقه باعث استفاده از این زبان بدن می شود.

3- بی حوصلگی

این لرزش پا را می توانید در سخنرانی های طولانی، سالن های انتظار فرودگاه و راهروهای دادگاه به وفور ببینید. البته این کار به آرام کردن ماهیچه های سفت شده در اثر نشستن های طولانی کمک می کند. همچنین اگر هوا سرد باشد لرزش پا می تواند کمی گرما در پا ایجاد کند.

بیماری اختلال تمرکز و بیش فعالی (ADHD)

افزایش تمرکز با تکان دادن پا

تکان دادن پا برای افزایش تمرکز

این بیماری یک اختلال عصبی رشدی است که منجر به نقص در تمرکز و عملکرد اجرایی در کودکان می شود. ممکن است کودکان مبتلا در کنترل احساسات و یا عملکرد در مدرسه مشکل داشته باشند. مطالعات نشان می دهد که بعضی از کودکان مبتلا به ADHD حرکات تکراری مانند تکان دادن پا را برای کمک به کاهش کسالت و بی حوصلگی انجام می دهند تا بتوانند بهتر تمرکز کنند.

با کف دست روی پا کشیدن (Leg Cleansing)

تمیز-کردن-پا-با-کف-دست

این زبان بدن پا هنگامی رخ می دهد که شخصی کف دست را روی ران خود قرار داده و به سمت زانو فشار می آورد. اگر کف دست‌هایتان عرق کرده است، احتمالاً این کار را بدون فکر انجام می‌دهید. این زبان بدن نشان دهنده استرس است.

هنگامی که فرد دست خود را روی پای خود می کشد هم عرق کف دستش خشک می شود و هم با ماساژ و مالیدن عضلات ران کمی آرامش ایجاد می کند. البته اگر استرس شدید شود سرعت و دفعات انجام این کار هم بیشتر می شود.

این زبان بدن پا به چه معناست؟

این زبان بدن می تواند هم نشانه دروغگویی باشد و هم نشانه عصبی بودن. در تحلیل معنای آن دقت کنید.

لمس کردن پا (Leg touching)

ماساژ پا

لمس کردن پا به صورت های مختلفی انجام می شود. خاراندن، مالیدن، ماساژ دادن، نیشگون گرفتن و صاف کردن دامن یا شلوار، صورت های مختلف لمس پا است.

قانون طلایی

لمس پا به هر صورتی که انجام شود نشان دهنده این است که من راحت نیستم.

همچنین اگر لمس پا به صورت مکرر انجام شود می تواند نشان دهنده استرس هم باشد. معمولا وقتی خودمان را ماساژ می دهیم یا قسمتی از بدنمان را با لمس کردن تحریک می کنیم، می خواهیم با افزایش گردش خون در آن ناحیه کمی خودمان را آرام کنیم.

نشستن و ایستادن با پاهای قفل شده (Sitting and standing with legs crossed)

نشستن با پاهای قفل شده

استفاده از این زبان بدن پا نشان دهنده نگرش دفاعی و بسته است. همانطور که دست به سینه نشستن و روی هم انداختن دست ها، با حفاظت از اندام های حیاتی مانند شکم، قلب و ناحیه قفسه سینه به ما احساس امنیت می دهد، روی هم انداختن پاها هم همینطور است.

چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده وقتی کسی از این زبان بدن پا استفاده می کند نشانه استرس، اضطراب، غریبه بودن در جمع و یا فاصله گرفتن از جمع است. در مجموع در هر زبان بدنی که خط فرضی تقارن عمودی بدن شکسته می شود نشانه نگرش دفاعی است.

نکته کاربردی

ژست های جذاب

ژست های جذاب زنانه

این ژست زبان بدن پا در هنگام نشستن و ایستادن به علت نشان دادن ضعف و میل به برخورداری از حمایت دیگری در زن ها و در روابط عاشقانه نشانه جذابیت است.

ایستادن-با-پاهای-متقاطع

گاهی اوقات، زمانی که افراد حالت دفاعی ملایمی دارند، پاهای خود را به طور کامل در حالت ایستاده روی هم نمی‌گذارند. در عوض، آنها به سادگی یک پا را روی پای دیگر می گذرانند در حالی که پای جابجا شده روی انگشتان پا قرار می گیرد. به نظر می رسد جایی در عمق ذهنشان احساس ناامنی می کنند. اما خطر به اندازه ای نیست که فرار کنند. صرفا در حالت هوشیار و آماده باش می مانند و سعی می کنند خودشان را آرام کنند.

نشستن یا ایستادن با پاهای به هم چسبیده (Sitting and standing with Legs close together)

پاهای جفت شده

این زبان بدن پا نشانه ناامنی و احساس ضعف است. این ژست را می توانید در سربازان هنگامی که می خواهند به فرمانده خود احترام بگذارند ببینید.

زبان بدن پاهای به هم چسبیده که مانند موقعیت ایستادن یک سرباز است نشانه چیست؟

تسلیم و اطاعت: این زبان بدن پا نشانه تسلیم و اطاعت نیز هست. وقتی در مقابل کسی چه هنگام نشستن و چه هنگام ایستادن از این زبان بدن پا استفاده کنید، به او نشان می دهید که تسلیم خواسته هایش هستید.

البته در روابط عاشقانه استفاده از این زبان بدن می تواند نشانه جذابیت باشد. چون فرد را مطیع و تسلیم محض نشان می دهد.

نگرش خنثی: این زبان بدن پا می تواند نشانگر نگرش خنثی و بی تصمیمی شخص در مورد رفتن یا ماندن است. بیشتر مواقع زنان از این حرکت استفاده می کنند تا با پاهای بسته بگویند حرفی برای گفتن ندارند.

خبردار ایستادن

این زبان بدن در چه افرادی دیده می شود؟

معمولا این زبان بدن پا در افرادی دیده می شود که از نظر سازمانی و عرفی موقعیت پایین تری از نظر سلسله مراتب جایگاهی دارند. مانند رفتار فرزندان در مقابل پدران و مادران قدرتمند، رفتار سربازان در مقابل مقام مافوق و یا کارمندان در مقابل روسا یا رفتار شاگردان در مقابل اساتید و معلمان

تکیه دادن به یک پا (Leaning on one leg)

ایستادن-روی-پای-تکیه-گاه

این زبان بدن پا نشان دهنده پایان یک مکالمه است و فرد روی پای تکیه گاهش کمی به عقب متمایل است. اگر دست ها روی سینه ها قرار بگیرند و یا هر گونه زبان بدن بسته ایجاد شود می توانید مطمئن باشید که این علائم زبان بدن نشانه پایان ارتباط است.

اگر ساده تر بگویم در این ژست زبان بدن پا به نظر می رسد که فرد در حال فرار است. در واقع او با تکیه قرار دادن پای عقب آماده برگشتن و فرار کردن است.

پاهای جاز (Jazz Legs)

این زبان بدن پا به نوعی رقص به همین نام تعلق دارد. شبیه ایستادن روی پای تکیه گاه است با این تفاوت که پای تکیه گاه به زاویه مشخصی خم می شود و پای جلو کاملا صاف نگه داشته می شود.

پاهای-جاز

این ژست بیشتر برای عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد و فوتوژنیک (کسی که در عکس، جذاب به نظر می رسد) است.

ژست های طبیعی زبان بدن پا

روی هم انداختن پاها ی پاهای ضربدری(Crossed Legs)

بسیاری از مردم این زبان بدن پا را مشابه دست به سینه نشستن می دانند و به همان صورت هم تفسیر می کنند. گو اینکه به هر حال وقتی خط عمودی فرضی بدن توسط دست و یا پا شکسته می شود به معنای یک استرس و یا مقاومت و یا دوست نداشتن موقعیت است ولی این زبان بدن پا به تفسیر دقیق تری نیاز دارد.

پاهای ضربدری نشانه چیست؟

1- احساس معذب بودن

پای ضربدری

پاهای ضربدری می تواند نشانه استرس و معذب بودن در موقعیت ارتباطی را نشان دهد. در این حالت با دست به سینه نشستن و چهره ناراحت و یا کلافه همراه است. اگر چنین تصویری را دیدید بدانید که او قصد ترک موقعیت را دارد و یا از حضور شما خرسند نیست.

2- احساس راحتی، اعتماد به نفس و آرامش

پاهای ضربدری

اگر پاهای ضربدری با دستان باز و چهره آرام و مطمئن و لبخند اندکی همراه بود به معنای احساس آرامش و اعتماد به نفس است. ولی مراقب باشید که آرامش او را به هم نزنید. با اینکه این زبان بدن مثبتی است ولی شاید فرد هنوز آماده ایجاد ارتباط صمیمی و دوستانه نباشد. به نظر می رسد او نمی خواهد آرامشش را به هم بزند.

نشستن مثل عدد چهار آمریکایی (American finger four sitting position)

این وضعیت در واقع نسخه نشسته نمایش وسط ران است زیرا این قسمت بدن را کاملا برجسته می کند. این وضعیت نشان می دهد شخص دارای نگرش رقابتی و جر و بحث کردن است. زیرا نمایش ران ها نشانه اعتماد به نفس است.

مردانی که به اینصورت می نشینند نه تنها مسلط تر به نظر می آیند که شاداب تر و جوان تر هم نگریسته می شوند. در این زبان بدن نشستن، بدن حجم بیشتری را اشغال می کند و نشانه تعیین قلمرو و تسلط است.

زنانی که شلوار جین می پوشند هم این حرکت را انجام میدهند البته در بین زنان نه در بین مردان چون نمی خواهند مردانه به نظر آیند.

گرفتن مچ پا در نشستن عدد چهار آمریکایی (finger four leg clamp sitting position)

گیره پا نگرش شدید رقابتی را نشان می دهد. این شخص نه تنها نگرش انتقادی دارد بلکه با استفاده از یک یا هر دو دستش و ایجاد یک گیره، وضعیت عدد 4 را به وضعیت دائمی بدل کرده است.

این زبان بدن پا می تواند نشانه ذهن بسته فرد لجبازی باشد که هر عقیده ای به جز عقیده خودش را رد می کند. وقتی بدن بسته می شود ذهن هم بسته می شود.

البته می تواند به این معنا باشد که من در این حوزه تخصص و تسلط دارم و باید حرف من دیده شود و به نظرات من اهمیت داده شود.

نکته کاربردی

زبان بدن پا هنگام تصمیم گیری

انسان زمانی می تواند تصمیم گیری کند که هر دو پایش روی زمین باشد بنابراین هنگام تصمیم گیری شما نمی توانید از این حرکات استفاده کنید.

ایستادن مردانه (The legs apart stance)

این زبان بدن پا نشانه قدرت و اعتماد به نفس است. پاها کمی بیشتر از عرض شانه باز می شود و دست های باز که در جیب هستند و یا روی کمر قرار دارند در حالتی که آرنج ها به بیرون خم شده است، می تواند بیشترین حجم را توسط فرد اشغال کند.

ایستادن برای مبارزه

این زبان بدن شما را بسیار بزرگتر و قوی تر از آنچه هستید نمایش می دهد. عموما این ژست زبان بدن پا، ژستی مردانه است که به ویژه هنگام مبارزه می شود آن را مشاهده کرد. عزیزانی که به سینمای وسترن علاقه دارند این ژست زبان بدن را به وفور دیده اند.

Battle Stance

این زبان بدن پا که در آن اندام های حیاتی و جنسی کاملا در معرض دید قرار میگیرند بدون آنکه توسط دست ها محافظت شوند، نشان دهنده جسارت و شجاعت فرد است.

این مقاله در حال تکمیل است …

دست ها بین پا (Hands Between Legs)

دست-ها-بین-پاها

نکته مهم این است که هر زمانی که دست ها پنهان می شوند نشانه ضعف، ترس و کاهش اعتماد به نفس است. این زبان بدن پا هم دقیقا تداعی کننده همین موضوع است.

نشستن با دست های بین پا

وقتی فرد نشسته است و دست هایش بین پاهایش قرار دارد، البته به ویژه زمانی کف دو دست به هم چسبیده اند نشانه خوبی نیست. او احساس ناامنی می کند. البته به چه دلیل شاید نتوان دقیقا تعیین کرد. ممکن است حضور کسی او را آزار می دهد، از موضوعی به ناراحت است و یا هر چیز دیگر …