یکی از مهمترین کاربردهای فن بیان در خواستگاری، گفت و گوی دختر و پسر قبل از ازدواج است. گفتگوهایی که می تواند در طول زندگی زوجین تاثیر به سزایی داشته باشد. سوال این جاست که در گفت و گوی دختر و پسر قبل از ازدواج چه باید گفت؟

در گفت و گوی دختر و پسر قبل از ازدواج چه باید گفت؟

1- گذشته

2- حال

3- آینده

در واقع اتفاقی که در گفت و گوی دختر و پسر قبل از ازدواج می افتد معرفی یا پرزنت است. بناست که در این ملاقات آن ها به هم معرفی شوند و بعد از آن نسبت به هم شناخت پیدا کنند.

ما چگونه نسبت به یکدیگر شناخت پیدا می کنیم؟

..

قرن هاست که مهمترین سوالات شناختی انسانی در جهان این است.

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود

به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

این مهمترین الگوی معرفی است. شما باید به طرف مقابل بگویید از کجا آمده اید یعنی گذشته شما چیست؟ آمدنتان بهر چه بوده است. این که شما چگونه آدمی هستید. و در نهایت به کجا می روید یعنی برنامه شما در آینده چیست؟

1- گذشته

فن بیان در خواستگاری

در یک کلمه شما باید سوابق خود را بگویید. این سوابق شامل سن، محل تولد، رشته و مدرک تحصیلی، سوابق کاری و خانوادگی است. البته هر کدام از این موارد باید تبدیل به محتوای سخنرانی شود که قابلیت تاثیرگذاری هم پیدا کند.

نمونه معرفی سوابق:

خانواده ما، خانواده پرجمعیتی است. من دو خواهر و یک برادر دارم. من فرزند سوم خانواده هستم. یک برادر و خواهرم از من بزرگترند و یک خواهرم هم از همه کوچکتر است. برادر بزرگترم تاثیر زیادی روی من داشت. من همیشه او را به عنوان الگوی خودم قرار می دادم. چون برادرم مهندس مکانیک بود من هم رشته ریاضی خواندم و رشته عمران رو انتخاب کردم. بعد از فارغ التحصیلی ام، رفتم خدمت سربازی. 2 سالی طول کشید و بعد از آن هم وارد کار شدم.

کار پدرم هم مرتبط با ساختمان بود. توسط یکی از دوستان پدرم وارد یک کارگاه ساختمانی شدم و شروع به کار کردم. تا امروز نزدیک به 5 سال سابقه کار دارم و مدیر کارگاه شدم. یکی از دلایلی که خیلی زود ارتقا پیدا کردم این بود که مدیر قبلی ترک بود. چون ما هم ترک زبان هستیم و اصالتا آذربایجانی هستیم خیلی زود با هم ارتباط برقرار کردیم. وقتی هم که رفت من را به جای خودش معرفی کرد.

2- حال

صرفا بیان سوابق منجر به شناخت دقیق نسبت به طرف مقابل نمی شود. بعد از بیان سوابق که مشخص می کند شما در گذشته چه بودید، حال باید بگویید که چه هستید.

مواردی که باید بیان کنید: الف) اصول اخلاقی          ب) اصول حرفه ای             ج) علایق شخصی

الف: اصول اخلاقی

فن بیان در خواستگاری

..

یکی از بدیهی ترین مواردی که در شناخت طرف مقابل مهم است خلق و خو است. اگر قرار باشد که با کسی ازدواج کنیم، اولین سوالی که در ذهم ما ایجاد می شود این است که طرف چه اخلاقی دارد؟

فراموش نکنید اصول اخلاقی همان خطوط قرمز اخلاقی شماست که تحت هیچ عنوان و توسط هیچ کسی حتی همسر شما نمی تواند زیر پا گذاشته شود. پس بیان این اصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ب: اصول حرفه ای:

..

اصول حرفه ای در واقع مربوط به اصول کاری شما می شود و این که در کار و حرفه خود به چه اصولی پایبند هستید که می تواند شناخت طرف مقابل را نسبت به شما کامل کند.

ج: علایق شخصی

..

این مورد دیگر کاملا مشخص است و نیاز به توضیح واضحات ندارد. البته در عین ساد بودن بسیار مهم است و یکی از مهمترین مواردی است که در صورت مشابهت علایق بین طرفین می تواند تاثیر بسیاری در انتخاب داشته باشد.

نمونه معرفی حال:

در خانواده ما مثل باقی خانواده های ترک، احترام به بزرگترها و به خصوص پدر و مادر یک اصل است. از نظر من کسی که به پدر و مادر و خانواده خود احترام نمی گذراد قابل اعتماد نیست. مرد یا زنی که خانواده خود را به خاطر ازدواج رها می کنند، زندگی شان هم دوامی و بقایی ندارد. بزرگترها برکت زندگی هستند و خونه بی بزرگتر برکت ندارد.

من عاشق رفت و آمد هستم و دوست دارم که آخر هفته ها را با فامیل و پدر و مادرهایمان بگذرانیم. شلوغی را دوست دارم. دوست دارم یک مهدکودک بچه داشته باشم. البته شوخی می کنم این روزها دیگه بیشتر از دو تا بچه نمی شود ولی اگر صد سال زودتر به دنیا اومده بودم حتما یک دو جین بچه می خواستم.

من کم حرف می زنم ولی اگر حرفی بزنم باید انجام بدم. قولم از چکم مهمتر است. کسانی که با من کار می کنند هم این را می دانند. اگر سرم برود قولم نمی رود. اگر قولی بدهم باید انجام بدم. برای اینکه بتوانم همه تعهداتم را نسبت به اطرافیانم انجام بدم باید قوی باشم و پیشرفت کنم. همین است که همیشه دنبال یاد گرفتن هستم. هر کتاب خوبی را دوست دارم بخوانم. هر دوره آموزشی که باعث پیشرفتم می شود را شرکت می کنم. خلاصه که اتقاد دارم بدون آموزش و یادگیری نمی شود رشد کرد.

3- آینده

فن بیان در خواستگاری

بعد از اینکه گفتید که چه بودید و چه هستید حالا نوبت به این می رسد که بگویید چه خواهید بود و چه برنامه و آرزوها و رویاها و آرمان هایی دارید.

نمونه معرفی برنامه های آینده:

همه سعی ام را می کنم که در 5 سال آینده بتوانم خودم مستقل کار عمرانی و ساختمانی انجام بدهم. دوست دارم تحصیلات تکمیلی ام را در رشته روانشناسی ادامه دهم. احساس می کنم که به مهارت های رفتاری و ارتباطی بیشتری برای موفقیت نیاز دارم.

پدربزرگم تار می زد. همیشه نوه ها را دور هم جمع می کرد و برای ما ساز می زد. ساز زدن پدربزرگ یکی از بهترین خاطرات دوران کودکی من است. دوست دارم تارنوازی را یاد بگیرم که بتوانم همان خاطره خوب را برای نوه ها و فرزندانم ایجاد کنم.

دوست دارم که اگر با هم زندگی کردیم کمکم کنی تا بتوانم بهترین انسانی که می توانم باشم، بشوم و قول می دهم که کمکت کنم تا بهترین آنچه می توانی باشی، بشوی.