چگونه در زبان بدن پیشرفت کنیم ؟!

زبان بدن

 کلماتی که از دهان شما بیرون می آید صرفا قطره ای است از اقیانوس ارتباط.

کلمات راهی برای ارتباط با اندیشه و تفکرات شماست، زبان بدن شماست که موفقیت یا شکست در ارتباط را رقم می زند.

زبان بدن مجموعه ای از حرکات، ژست ها، رفتارها، علائم چهره و موقعیت قرارگیری شماست که اشخاص را تحت تاثیر قرار می دهد.زبان بدن برای هر نوع ارتباط مهم است. شما برای سخنرانی ، مذاکره ، ارتباط با همسر و خانواده و هر ارتباط دیگری به زبان بدن نیاز دارید و لازم است تا آگاهانه زبان بدن خود را ارتقا دهید.

در این مقاله قصد داریم زبان بدن مثبت و موفق را بررسی کنیم.

 

1- ایجاد آگاهی

اولین قدم برای تغییر آگاهی است. شما باید نسبت به زبان بدن خود آگاهی لازم را به دست بیاورید. زبان بدن های بسته را بشناسید و ببینید کدام یک از آن ها را انجام می دهید. آیا هنگام صحبت کردن دست به سینه می نشینید؟ آیا بازوهای شما به سمت داخل بدن است؟ پاهای شما موقع برقراری ارتباط به هم قلاب است؟  آیا عادت دارید که پاهای خود را تکان بدهید؟

آگاهی از این موارد می تواند اولین قدم در جهت تغییر عادت های ناپسند زبان بدن شما باشد. بعد از این مرحله شما باید آگاهانه و عامدانه شروع به تمرین و تغییر زبان بدن خود به صورت موردی کنید. مثلا اگر از زبان بدن دست به سینه زیاد استفاده می کردید، سعی کنید که موقع برقراری ارتباط دست های خود را روی زانوی خود ویا روی دسته های صندلی قرار دهید.

یک هفته روی یک زبان بدن متمرکز شوید و سعی کنید عادت خود را تغییر دهید. تغییر حس زندگی به انسان می دهد. با این تغییرات تدریجی حس خوشحالی و اعتماد به نفس بیشتری به شما دست می دهد. وقتی از زبان بدن باز به جای زبان بدن بسته استفاده می کنید، روحیه شما هم دچار تغییرات می شود و تمایل  بیشتری به برقراری ارتباط پیدا می کنید.

 

2- درباره زبان بدن دیگران مطالعه کنید

زمانی که شروع به ایجاد تغییرات در عادت های زبان بدن خود می کنید، بهترین وقت است برای مطالعه روی زبان بدن دیگران. به اطرافیان، دوستان و آشنایان خود دقت کنید. زبان بدن آن ها را بررسی کنید. ارتباط با کدام یک از آن ها برای شما خوشایندتر است؟ کدام یک از حرکات زبان است که شما را جذب می کند؟ از کدام یک از حرکات زبان بدن آن ها متنفر هستید؟ پاسخ به این پرسش ها و مطالعه و بررسی رفتار و زبان بدن دیگران می تواند در پیشرفت زبان بدن شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

در مورد نحوه ایستادن، نشستن، انواع ژست ها، حرکات دست و بازوها، حرکات چشم ها و حرکات پاها مطالعه کنید. به صورت عملی با دیدن فیلم های آموزشی می توانید به تحلیل زبان بدن افراد مختلف بپردازید. سالن انتظار فرودگاه ها و دادگاه ها، مکان های مناسبی برای مطالعه عملی حرکات زبان بدن در افراد مختلف است در این مکان ها شما می توانید انواع و اقسام حرکات زبان بدن را مشاهده و تحلیل کنید.

 

3- خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان افتخار کنید.

آرامش درونی موضوع بسیار مهمی است. چون حالت های درونی شما است که در زبان بدنتان نمود بیرونی پیدا می کند. هر قدر هم زبان بدن را تمرین کنید باز هم نمی شود در همه حالات به صورت آگاهانه و عامدانه زبان بدن را رعایت کرد. تمامی ویژگی های شخصیتی شما از طریق زبان بدن شما قابل شناسایی است.

بنابراین به آرامش درونی خود اهمیت دهید. لازمه به دست آوردن آرامش درونی کسب معرفت، آگاهی، دانش، مهارت و تخصص است. اگر شما بتوانید حداقل در یک رشته ورزشی، هنری، علمی یا کارگاهی تخصص پیدا کنید و یا به عبارت ساده تر بتوانید به خودتان افتخار کنید و همچنین اگر دیگران خواستند از شما یاد بکنند، بتوانند از یک صفت برجسته و مثال زدنی شما تعریف کنند، این مسئله باعث اعتماد به نفس و عزت نفس شما می شود.

چگونه در زبان بدن پیشرفت کنیم ؟!

توصیه من به شما این است تا زمانیکه به این نقطه نرسیده اید به جای برطرف کردن نقاط ضعف خود، به تمرین و تقویت نقاط مثبت خود بپردازید. زمانی که اعتماد به نفس کافی داشتید، می توانید به برطرف کردن نقاط ضعف خود هم بپردازید. فراموش نکنید در عموم موارد نقاط ضعف شما صرفا می تواند برطرف شود ولی هرگز تبدیل به نقطه قوت شما نخواهد شد.

توجه به این موضوع باعث می شود خود را پیدا کنید و به خودتان عشق بورزید. انسانی که خودش را دوست نداشته باشد و به خودش افتخار نکند، نمی تواند دیگران را هم دوست داشته باشد. شما باید بتوانید از روی اقتدار و قوت و قدرت با دیگران ارتباط برقرار کنید نه از روی ضعف و خفت. تغییرات درونی شما در زبان بدن شما هم نمودار می شود. انسانی که به خودش افتخار می کند، خالی از هر گونه عقده، حسد، کینه و حرص و آز است و این موضوع از طریق زبان بدن به دیگران منتقل می شود.

 

4- از انجام دادن حرکات سریع و ناگهانی پرهیز کنید

حرکات سریع و ناگهانی باعث دید منفی افراد به شما می شود. حرکات سریع نشان دهنده کم بودن اعتماد به نفس، مضطرب بودن، شک و تردید و دودلی است و تصویر ذهنی بسیار منفی را در ذهن افراد ایجاد می کند. سریع نگاه کردن، چرخش های ناگهانی سر، تند راه رفتن، با سرعت غذا خوردن و بسیاری از رفتارها و حرکاتی که سرعت چاشنی آن است، می تواند روابط شما را ویران کند و از شما فردی عجول، ضعیف، بدبین و حقیر بسازد. سعی کنید همیشه باوقار و طمانینه رفتار کنید.

 

5- دراماتیک رفتار نکنید

صادقانه و خودمانی رفتار کنید. احساسات خود را بیش از حد بروز ندهید و یا در مقابل سعی نکنید هوشمندانه و زیرکانه رفتار کنید. هر دو سوی این طیف باعث آسیب دیدن ارتباط موثر می شود. افرد صداقت و صمیمیت را به راحتی تشخیص می دهند.

 

6- از انجام دادن حرکاتی که نشان دهنده ضعف، استرس و اضطراب است پرهیز کنید

سر، صورت، گردن، یقه، بینی و چشم های خود را لمس نکنید یا نخارانید. از تکان دادن پاها و یا ضرب گرفتن با انگشتان دست اجتناب کنید. از زبان بدن بسته استفاده نکنید. از صدای بلند برای صحبت کردن استفاده نکنید.

 

7- حرکات و ژست هایی که نشان دهنده اعتماد به نفس و ارتباط موثر است استفاده کنید

با صدای آهسته و محکم صحبت کنید، در هنگام برقراری ارتباط لبخند و تبسم فراموش نشود، از زبان بدن باز استفاده کنید، تماس چشمی مناسب داشته باشید، از زبان بدنی که شما را به یک شنونده بی نظیر تبدیل می کند استفاده کنید، روش های دست دادن صحیح را بیاموزید و از آن استفاده کنید.