بسیاری از پدرها و مادرها در معرفی پسران و دخترانشان در خواستگاری و همچنین دختران و پسران در معرفی خود مشکل دارند. فن بیان در خواستگاری این امکان را به شما می دهد که با کلام خردمندانه خود به بهترین نحو پسر و یا دختر خود را در خواستگاری معرفی کنید. اینکه چگونه دختر یا پسر خود را معرفی کنیم موضوعی است که در مقاله پیش رو به آن خواهیم پرداخت.

باید ها و نبایدهای معرفی دختر و پسر در خواستگاری

1- احساسات خود را به عنوان پدر و یا مادر در تعریف از فرزندان کنترل کنید.

2- فرزندتان را به بهترین شکل ممکن نشان دهید.

3- در مورد آنچه فرزندتان هست صحبت کنید نه آنچه که نیست.

4- نمونه معرفی فرزند در مراسم خواستگاری

 

1- احساسات خود را به عنوان پدر و یا مادر در تعریف از فرزندان کنترل کنید.

..

این نکته بسیار مهم است که احساسات پدرانه و مادرانه خود را هنگام معرفی فرزندتان کنترل کنید. شکی در این نیست که برای هر پدر و مادری، فرزندش زیباترین، مهربانترین، شایسته ترین و لایق ترین انسان جهان است. اما فراموش نکنید که در معرفی باید با زبان مخاطب سخن بگویید نه با زبان خودتان.

بنابراین از تعریف و تمجیدهای یک طرفه و احساسی پرهیز کنید و به این فکر کنید که فرزندتان در دوست و فامیل و آشنا به چه ویژگی هایی شهره است و اگر دیگران بخواهند از فرزند شما تعریف کنند کدام ویژگی ها را بیان می کنند. قبل از مراسم این ویژگی ها را در ذهن داشته باشید تا در زمان لازم آن ها را بیان کنید.

2- فرزندتان را به بهترین شکل ممکن نشان دهید.

..

این نکته یکی از کلیدی ترین اصول معرفی است. شما باید فرزندتان را به بهترین نحو ممکن نشان دهید. مثالی بزنم تا این موضوع روشن تر شود. فرض کنید در یک مراسم عروسی حضور دارید. اگر به عروس یا داماد نگاه کنید متوجه می شوید که شاید هیچ زمان دیگری آن ها را با این شکل و شمایل مشاهده نمی کنید.

علت آن است که وقتی قرار است که ما خودمان را نمایش بدهیم، بهترین آرایشگاه را انتخاب می کنیم. نه اینکه در صورت ما عیب و ایرادی نیست، که قرار نیست در پرزنت و نمایش خود عیب و ایرادهایمان را به دیگران نشان دهیم.

فرم درست: پسر من بسیار خوش قلب و خوش بین است. همیشه دوست دارد به دیگران محبت کند و از خوشحالی دیگران، خوشحال می شود.

فرم نادرست: پسر من بسیار مهربان است. خانواده دوست است و همیشه سعی می کند به دیگران کمک کند. ولی تنها ایرادش این است که زود عصبانی می شود.

3- در مورد آنچه فرزندتان هست صحبت کنید نه آنچه که نیست.

..

در معرفی این موضوع یک اصل است. همیشه باید ایجابی صحبت کنید نه سلبی. بسیاری از افراد هنگام معرفی خود و یا دیگران به صورت سلبی صحبت می کنند. به عنوان مثال به جای آن که بگویند من صداقت دارم می گویند من از دروغ بدم می آید. یا به جای آن که بگویند من اهل کار و تلاش هستم و در کار خود جدیت دارم می گویند من از تنبلی و آدم های سهل انگار منتفرم.

استفاده از کلام سلبی و به دنبال آن به کار بردن افعال منفی، تصویر ذهنی مخاطب را نسب به شما مخدوش می کند. مثلا اگر کسی به شما می گوید “فضولی نباشه ولی…”، این دقیقا به این معناست که آن فرد می خواهد در کار شما فضولی کند.

 

4- نمونه معرفی فرزند و خانواده در مراسم خواستگاری

ارتباط موثر انسانی محصول حرمت و احترام است. زن و شوهر با احترام به حریم یکدیگر است که می توانند عشق و محبت را در زندگی شان ایجاد کنند. من همیشه سعی کرده ام که این حرمت و احترام به دیگران را به فرزندانم یاد بدهم. الحمدالله آقا پسرِ ما هم از این بابت باعث روسفیدی و افتخار ماست.

من راضی ام، خدا هم راضی باشد. او تا امروز فقط یک مادر و پدر داشته، از امروز به بعد باید بداند که دو پدر و دو مادر دارد. نگه داشتن حرمت پدر و مادر همسرش، از ما هم واجب تر است.

بارها پیش می آید که بین اعضای خانواده اختلاف پیش می آید. اما در تمام این شرایط یک ویژگی این پسر توجه من را جلب کرده و همین امر هم باعث شده امروز با جرات برایش خواستگاری کنم و آن این است که منطق می فهمد و تابع عقل و خرد است. هر زمان هم که دوستان و فامیل اسم او را می شنوند اولین حرفی که می زنند این است که پسر دانایی است.

امیدوارم این دانایی و عقل و خرد، زمینه ساز خوشبختی و خوشحالی دختر خانم شما در زندگی شود. خداوند به زندگی شان خیر و برکت دهد.