درباره‎ی تاریخچه سخنوری چه می‎دانید ؟

سخنگفتن ، خط‎نویسی و کشاورزی از جمله پایه‎های شکلگیری تمدن در جهان است.

بر اساس اعتقادات دینی، توانایی سخن گفتن، موهبتی است که از طرف خداوند به بندگانش اعطاء شده و سبب برتری آدمی از دیگر حیوانات شده است؛ به گونه ای که انسان را “حیوان ناطق” می‎نامند .

در انجیل یوحنا آیه‎‎ی اول آمده است:

«در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود.» در تفسیر آن گفتهاند: «سخنور بزرگ هر دو جهان یعنی آفریننده زمین و آسمان، به نیروی کلام خود این جهان را آفرید.» پس قوهی ناطقه یا کلام که در آغاز نزد آفریدگار بوده، برای آفرینش جهان به کار رفته و سپس این موهبت بزرگ به آدمی عطا گردیده است.

امّا سخن گفتن بر پایه‎ی قوانین و اصول مشخص، آنگونه که ما آنرا فن سخنوری و خطابه می‎نامیم، برای نخستین بار در سرزمین یونان شکل گرفته و برای دفاع از حق مالکیت به کار رفته است. سپس به مرور زمان به دست محققانی مانند : انباذقلس، ایسوقراطس و دموستنس به صورت یک فن مدون درآمده است. البته هیچ یک از این افراد به اندازهی ارسطو نتوانسته در تشریح و توضیح اصول و قواعد سخنوری و خطابه نقشی ایفا کند. ارسطو در سال 322 قبل از میلاد کتاب معروف خود را به نام «خطابه» نوشت.

درباره‎ی تاریخچه سخنوری چه می‎دانید

در نوشته‎ها آمده است :

حق مالکیت در دوره‎ای مشخص در یونان باستان بسیار متزلزل شد و «سیراکوس» اموال مردم را توقیف و مالکین را تبعید می‌کرد. تبعید شدگان پس از بازگشت به وطن خود به محاکم ، دعوی شکایت بردند و شخصاً در مقام استیفای حقوق خود برآمدند.

در این جریان ، خطبای یونان و وکلای دعاوی و دادستانها به ضرورت و اهمیت قواعد و اصول سخنرانی پی بردند و رفته رفته این احتیاج سبب شد که استادانی برای تعلیم این فن پدید آیند و علم سخنوری را به تدریج به وجود آوردند.

پس از یونان ، هنر سخنوری در روم رواج یافت و خطیبان بزرگی مانند: سیسرو ، ژول سزار و مارک آنتونی پرورش یافتند که خطابههای برخی از آنان در ردیف شاهکارهای ادبی جهان به شمار میرود .

در قرون وسطی، فن سخنوری مانند تمام رشتههای علمی و ادبی و فلسفی رو به انحطاط گذاشت و استفاده از آن منحصر به تشریح مسائل مذهبی گردید و به همین دلیل فن خطابه نتوانست اعتبار دوران قبل را تا مدتها بازیابد .

لیکن با این وجود نمیتوان ، سخنرانی های متأله و واعظ بزرگ ژاک بنینی بوسوئه که در راستای اتحاد مذهب کاتولیک و پروتستان تلاش کرد یا مارتین لوترکینگ پیشوای مذهب پروتستان که علیه خرافهگوییهای کاتولیک به سخنرانی پرداخت را از نظر دور داشت.

درباره‎ی تاریخچه سخنوری چه می‎دانید

بعد از دوره‎ی رنسانس (تجدید حیات علمی و ادبی و فلسفی) و بیداری مردم اروپا فن و هنر سخنوری نیز همانند سایر علوم راه کمال را پیمود و رونقی بسزا یافت و سخنوران بزرگی ظهور کردند که از آن جمله میتوان در انگلستان، فرانسه و آمریکا به اسامی زیر اشاره کرد:

  • انگلستان: فرانسیس بیکن، استرافورد، ویلیام پیت (پدر رئیس الوزرای معروف)، لوید جرج
  • فرانسه: میرابو، روبسپیر، لامارتین، ویکتور هوگو، امیل زولا، کلمانسو
  • آمریکا: واشنگتن، جفرسن و آبراهام لینکلن

جهت مشاهده نقشه راه آموزش فن بیان اینجا کلیک کنید