زبان بدن دهان ، زبان و لب ها

برخی فراد هنگامی که می خواهند تمرکز کنند زبانشان را بیرون می آورند و یا با دندان های پایین لب بالا را گاز می گیرند. دهان و لب ها شاید فضا بسیار اندکی را در اندام شما اشغال می کنند اما اهمیت آن ها در زبان بدن فوق العاده است.

یکی از مهمترین رفتارهای موثر در ارتباطات و زبان بدن دهان، لبخند زدن است. شاید بارها با لبخندهای مصنوعی مواجه شده باشید. یا لبخندهایی که بیشتر تلخند و گاهی نیش دار و برای تحقیر استفاده می شوند. در ادامه مقاله شما را با جهان معنایی ژست های زبان، دهان و لب ها آشنا می کنیم.

لبخند زدن

لبخند زدن

یکی از شایع ترین و پرتکرارترین ژست های زبان بدن دهان، لبخند است. ممکن است ما در طول یک گفتگوی ساده بارها و بارها لبخند بزنیم. لبخند در ایجاد ارتباط موثر انسانی و انتقال حس دوستی و مودت و محبت تاثیر فوق العاده ای دارد. گاهی بسیاری از تنش ها و مشکلات ارتباطی تنها با یک لبخند فراموش می شود.

مطلب جالب

لبخند-در-آفتاب

البته بسیاری از زنان و برخی از مردان هنگامی که تحت فشار و استرس و اضطراب زیاد قرار می گیرند لبخند می زنند. تحقیقات نشان داده است که لبخند در هوای آفتابی بیشتر از هوای ابری و بارانی اتفاق می افتد. البته شاید به این دلیل است که لبخند باعث گرمی رابطه می شود و با گرما و خورشید نسبت مستقیم دارد. پس اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید برای ایجاد رابطه ای گرم و پر از لبخند به مناطق گرمسیر بروید.

زبان-بدن-خنده

1- لبخند اصیل و واقعی (A Duchenne smile)

زبان بدن دهان لبخند اصیل

تنها لبخندی که در هر 5 قاره با تشخیص 90% به عنوان نشانه شادی و خوشحالی شناسایی شد همین لبخند است. این همان لبخندی است که به چشمان شما می رسد و گوشه چشم های شما مانند پای کلاغ چروک می شود. لبخندی اصیل و واقعی ترین نشانه شادی در زبان بدن است.

دو شاخص اصلی لبخند اصیل

1- میزان فعالیت عضله زیگوماتیکوس (zygomaticus major muscle)

عضله-لبخند

تحقیقات نشان می دهد که میزان شادی افراد با میزان فعالیت عضله زیگوماتیکوس ماژور ارتباط مستقیم دارد. هر چه فعالیت این عضله بیشتر باشد میزان شادی هم بیشتر است.

2- چروک گوشه چشم

در لبخند اصیل و واقعی گوشه چشمان جمع شده و مانند پای کلاغ چروک خورده میشود. در اغلب موارد لبخند اصیل و واقعی با چروک گوشه چشم شناسایی می شود.

مطلب کاربردی

تفاوت لبخند در زنان و مردان

تفاوت لبخند در زنان و مردان

لبخند نزدن در زنان به نشانه ناراحتی و استرس تفسیر می شود در حالی که لبخند نزدن در مردان نشانه تسلط و جدیت آن هاست. پس اگر زن هستید می توانید با لبخند زدن خوشحالی خود را از ارتباط منتقل کنید و اگر مرد هستید می توانید با لبخند زدن فضای صمیمانه تر  و راحت تری برای خانم ها فراهم کنید.

2- لبخند ستارگان روی فرش قرمز

لبخند-ستاره-های-مشهور

معمولا روی فرش قرمز این لبخندها قابل مشاهده است. لبخندهای بزرگی که واقعی نیستند و صرفا برای خوش آمد است. البته تشخیص آن گاهی راحت نیست. در برخی مواقع کمی مرموز هم به نظر می رسند.

مطلب هنری

لبخند ژکوند مرموزترین لبخند جهان

لبخند ژکوند

تابلوی مشهور لئوناردو داوینچی به نام مونالیزا که به دلیل لبخند بسیار مرموز آن به شهرت جهانی رسیده است. در سال 1516 داوینچی تابلوی مونالیزا را به پادشاه فرانسه فروخت. از انقلاب فرانسه تا امروز این تابلو در موزه لوور نگهداری می شود. تابلوی مونالیزا در 21 اوت سال 1911 دزدیده شد. دزد تابلو یک ایتالیایی به نام وینچنزو پروجیا بود که کارمند لوور بود. او اعتقاد داشت این نقاشی باید در زادگاه خود ایتالیا باید نگهداری شود. البته هنگام فروش آن در ایتالیا دستگیر شد و تابلو پس از دو هفته نمایش در ایتالیا به فرانسه و موزه لوور بازگشت.

3- نیم لبخند ( Half-smile or Dominance smiles)

لبخند فریب

به نیم لبخند، لبخند فریب هم می گویند. زمانی استفاده می شود که فردی می خواهد کسی را گول بزند یا دروغی بگوید و یا از چیزی فرار کند. این ژست زبان بدن بسیار پرمدعا و تفاخر آمیز است.

مردم گاهی لبخند می زنند تا برتری خود را نشان دهند، برای بیان تحقیر یا تمسخر، و برای اینکه دیگران احساس قدرت کمتری کنند. شما ممکن است آن را یک تمسخر بنامید. لبخند غالب به احتمال زیاد نامتقارن است: یک طرف دهان بالا می رود و طرف دیگر در جای خود باقی می ماند یا به سمت پایین کشیده می شود.

4- لبخند ساختگی  ( The lying smile )

لبخند ساختگی

لبخندی است که در بسیاری از موارد برای رعایت ادب و برای ایجاد روابط اجتماعی به کار می رود. وقتی در مقابل دوربین عکاسی از ما می خواهند که لبخند بزنیم به احتمال فراوان از همین لبخند استفاده می کنیم.

شما در موارد بسیاری از لبخند مؤدبانه استفاده می کنید. وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید، زمانی که می خواهید خبر بدی بدهید و زمانی جواب و پاسخی را که دیگری دوست ندارد را پنهان می کنید.

در موقعیت های حرفه ای از چه لبخندی استفاده کنیم؟

لبخندهای مؤدبانه به ما کمک می کند تا نوعی فاصله محتاطانه بین افراد را حفظ کنیم. در حالی که لبخندهای گرم ناشی از احساس واقعی، ما را به دیگران نزدیکتر می کند، این نزدیکی همیشه مناسب نیست. بسیاری از موقعیت های اجتماعی نیاز به صمیمیت قابل اعتماد دارند ولی نیازی به صمیمیت عاطفی ندارند. پس در موقعیتی که ضرورت ایجاد رابطه عاطفی وجود ندارد از لبخند واقعی استفاده نکنید.

نکته کاربردی

تفاوت لبخند ساختگی و واقعی

تفاوت لبخند واقعی و ساختگی

بر خلاف لبخند واقعی که حرکت عضله زیگوماتیکوس باعث چین خوردگی گوشه چشم ها می شود، دامنه حرکت لبخند ساختگی و مصنوعی محدود به لب هاست. نکته دیگر در مورد تشخیص و تمییز آن ها از لبخند واقعی این است که در سمت چپ قوی تر از سمت راست ظاهر می شود.

لبخند و اقتدار 

لبخند زدن نشانه تایید کردن، مطیع بودن است حتی اگر ساختگی و مصنوعی باشد. افراد مسلط و قدرتمند کمتر می خندند. لبخند زدن زیاد می تواند به وجه قدرتمند شخصیت شما آسیب بزند. از طرفی زیاد لبخند زدن می تواند شک برانگیز باشد و به نظر برسد می خواهند رضایت شما را به هر قیمتی به دست بیاورند.

5- لبخند جذاب و عاشقانه (charming smile)

لبخند اغواگرانه

لبخند خفیفی است که گرم، دوست داشتنی، جذاب و وسوسه انگیز است. اگر با یک دختر قرار عاشقانه دارید می توانید منتظر این لبخند باشید. پروفسور رونالد ریجیو (Ronald E. Riggio) اعتقاد دارد که این لبخند نشانه قوی اغواگری است.

برخی از نکات قابل توجه هستند: لب های خود را کنار هم نگه دارید و یک ابرو را بلند کنید. برخی از آنها خجالتی هستند. در حالی که کمی سر خود را به پایین خم کرده اید، لبخند بزنید.

6- لبخند با دهان بسته (a closed-mouth smile)

خنده با دهان بسته

این لبخند می تواند نشانه گرمی و لذت و مطیع بودن، نامیدی و یا لبخندی از سر اجبار باشد. در این لبخند لب ها بسته می مانند و گوشه های لب کشیده می شود.

7- لبخند مشتری پسند (The Pan Am smile)

لبخند-مشتری-مدارانه

این لبخند نام خود را از مهمانداران هواپیمای Pan Am گرفته است که مجبور بودند به لبخند زدن ادامه دهند، حتی زمانی که مشتریان و شرایط آنها را مجبور به پرتاب بسته های بادام زمینی در داخل کابین می کرد. این لبخند کاملا اجباری و ساختگی است و حتی کمی افراطی هم به نظر می رسد.

مطالعات نشان می‌دهد که وقتی افراد در حال ژست گرفتن هستند، تلاش بیشتری برای خم شدن عضله زیگوماتیکوس ماژور خود انجام می‌دهند. در نتیجه، گوشه‌های دهان بیش از حد بلند می‌شوند و تعداد بیشتری از دندان‌ها نمایان می‌شوند. اگر یک لبخند نامتقارن باشد، سمت چپ دهان بالاتر از سمت راست خواهد بود.

8- لبخند خجالتی (The embarrassed smile)

لبخند خجالتی

لبخندی که در اثر شرم و خجالت برانگیخته می شود، اغلب با کج شدن سر به سمت پایین و تغییر نگاه به سمت چپ همراه است. اگر خجالت می کشید، احتمالاً سر و صورت خود را نیز بیشتر لمس خواهید کرد.

یک مطالعه در سال 2009 در مورد لبخندهای خجالتی، حرکات سر را تایید کرد. با این حال، تأیید نکرد که افرادی که خجالت می‌کشند معمولاً با دهان بسته لبخند می‌زنند. لبخندهای آنها به اندازه لبخندهای سرگرم کننده یا مؤدبانه دوام نمی آورد.

9- لبخند عصبی (nervous smile)

لبخند عصبی

احتمالاً با این احساس آشنا هستید و در موقعیتی پرتنش قرار گرفته‌اید و ناگهان میل شدید دیوانه‌واری برای خندیدن احساس می‌کنید.نگران نباشید، شما برای انجام این کار دیوانه نیستید – این پدیده ای است به نام خنده عصبی.

خنده عصبی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. برخی تحقیقات نشان می دهد که بدن شما از این نوع مکانیسم برای تنظیم احساسات استفاده می کند. تحقیقات دیگر نشان داده است که خنده عصبی ممکن است یک مکانیسم دفاعی در برابر احساساتی باشد که ممکن است باعث شود ما احساس ضعف یا آسیب پذیری کنیم.

عصب شناس V.S. راماچاندران این ایده را در کتاب خود با عنوان «سیری مختصر از آگاهی انسانی» بررسی کرد. او پیشنهاد می‌کند که خنده برای اولین بار در تاریخ بشر ظاهر شد تا به اطرافیانمان نشان دهیم که هر چیزی که ما را به خنده می‌اندازد تهدیدی نیست یا ارزش نگرانی ندارد. بنابراین ما اساساً به خودمان اطمینان می دهیم که وقتی به یک موقعیت ناخوشایند می خندیم، هر چیزی که ما را ناراحت می کند، مشکل بزرگی نیست. این می تواند نتیجه یک مکانیسم دفاعی شناختی برای کاهش اضطراب مرتبط با ناراحتی یا نشان دادن خود تهدید باشد که ما از آن نمی ترسیم.

راماچاندران همچنین پیشنهاد می‌کند که خنده با پرت کردن حواس خود از درد و مرتبط ساختن آن درد با یک احساس مثبت، به ما کمک می‌کند تا از آسیب‌های روحی بهبود پیدا کنیم. به همین دلیل است که خنده عصبی حتی در مراسم تدفین یا سایر رویدادهای غم انگیز و آسیب زا ممکن است رخ دهد.

نکات جالب در مورد لبخند

1- زنان نیز معمولاً بیشتر از مردان لبخند می زنند، به خصوص زمانی که اطرافیانشان آشنایی چندانی با آنها ندارند.

2- مردم تمایل دارند بیشتر با دیگران لبخند بزنند تا تنها.

3- وقتی افراد مسلط و عالی رتبه در اطراف باشند، افراد زیردست بیشتر لبخند می زنند.

4- لبخند یک زن نشان مماشات است و می توان از آن برای آرام کردن مرد قدرتمندتر استفاده کرد.

5- در برخوردهای اجتماعی، زنان 87 درصد و مردان 67 درصد از مواقع لبخند می زنند.

6- زنان 26 درصد بیشتر از مردان لبخندهای جنس مخالف را پاسخ می دهند.

7- تحقیقات نشان می‌دهد که مردان دوستی و لبخند را با علاقه جنسی اشتباه می‌گیرند، زیرا مردان، دنیا را بیشتر از زنان به شکل جنسی می‌بینند. زیرا مردان 10 تا 20 برابر بیشتر از زنان هورمون تستوسترون دارند.

8- لبخند دیگری به نام لبخند نامعین وجود دارد. به مونالیزا فکر کنید. این لبخندی است که به نظر می رسد می تواند به هر احساسی منتقل شود: خنده، گریه، عصبانیت یا ترس.

ژست-زبان-بدن-لب-ها

همانطور که می دانید متناسب با حالت و موقعیت احساسی، فرم و شکل لب ها هم تغییر می کند. در هنگام ترس و اضطراب بسیاری از افراد برای کنترل استرس، لب هایشان را گاز می گیرند. در برخی موارد لب بالا توسط دندان های پایینی و یا لب پایین توسط دندان های بالایی گزیده می شوند. شاید هم هر دو لب به داخل جمع شوند و اصطلاحا لب ها ناپدید شوند.

در این قسمت از زبان بدن دهان، به ژست های لب ها و اطلاعات و تحلیل هایی که می توان از آن دریافت می پردازیم.

لب های جمع شده یا ژست دهان کوچک (Pursed lips or the small-mouth gesture)

زبان بدن لب های جمع شده

به طور کلی این زبان بدن لب ها به معنای وجود ترس و استرس است. این حالت می تواند مربوط به مخالفت کردن یا پنهان کردن چیزی باشد. این زبان بدن را می توان به راحتی در دادگاه ها و جلسات تجاری در هنگامی که یکی از طرفین مخالف نظر دیگران است مشاهده کرد.

لب وارونه (Mouth shrug)

شانه بالا انداختن دهان

معنی این زبان بدن دهان چیست؟ لب وارونه، لبخند وارونه ای است که به صورت غیرکلامی می گوید: من در این مورد چیزی برای گفتن ندارم. امکان دارد به تنهایی استفاده شود و سپس همان پیامی را که شانه بالا انداختن کامل است را به همراه دارد. این زبان بدن لب ها به معنای می‌دانم، به من ربطی ندارد یا نمی‌فهمم است.

زبان بدن دهان: شانه بالا انداختن

زبان بدن دهان بالا انداخته

البته در مواردی هم به معنای فروتنی و شجاعت است. البته باید به سایر علائم زبان بدن هم توجه شود. وقتی این ژست لب ها با بی تفاوتی و شانه بالا انداختن همراه شود به معنای نمی دانم یا نمی فهمم است. ولی اگر با مشت های گره شده و یا سایر ژست های زبان بدن که نشانه قدرت است همراه شود می تواند نشانه شجاعت باشد.

لب های آویزان

چهره عوضی

یک نسخه دائمی تر از شانه بالا انداختن دهان است. در این زبان بدن دهان افراد ممکن است نشان دهند که ناراضی، ناامید، افسرده، عصبانی یا پرتنش هستند. این ژست لب ها به عنوان صورت بولداگ شناخته می شود.

صورت بولداگی

مطلب جالب

RBF یا بی احساس نشان دادن چهره (resting bitch face)

RBF یا چهره عوضی

حالتی از چهره که فرد تلاش نمی کند خوشایند به نظر برسد. چهره عبوس و گرفته ای که عصبی و با استرس به نظر می رسد. نامگذاری این ترکیب، جنسیتی و زنانه است (واژه bitch در زبان انگلیسی زنانه است). در صورتی که تحقیقات روانشناسی نشان می دهد شیوع آن در مردان و زنان به یک اندازه است. مطالعات نشان می دهد که از این افراد دورتر می ایستیم، تماس چشمی کمتری برقرار می کنیم و زمانی که به سمت ما می آیند از آنها دوری می کنیم.

گاز گرفتن لب پایین (Lower lip biting)

گزیدن لب پایین هنگام عصبانیت

گاز گرفتن لب پایین برای نشان دادن جذابیت جنسی استفاده می شود. گاز گرفتن لب‌ها می‌تواند جریان خون را به لب‌های ما برساند و آنها را قرمزتر نشان دهد.

همچنین زمانی که می‌خواهیم چیزی بگوییم اما نمی‌توانیم یا نباید بگوییم، ممکن است لب پایین را به شدت گاز بگیریم. اگر کسی به خاطر کاری که انجام نداده مورد سرزنش قرار گیرد، ممکن است متوجه گاز گرفتن لب پایین شوید.

گاز گرفتن لب بالا  (biting upper lip)

گاز گرفتن لب بالا (biting upper lip) گاز گرفتن لب بالا در زبان بدن دهان به معنی ترس، استرس و اضطراب است. البته باید به سایر علائم زبان بدن از جمله بالا انداختن ابروها و مردمک تنگ و یا دست های گره کرده توجه کنید.

گاز گرفتن لب بالا در زبان بدن دهان به معنی ترس، استرس و اضطراب است. البته باید به سایر علائم زبان بدن از جمله بالا انداختن ابروها و مردمک تنگ و یا دست های گره کرده توجه کنید.

لب غنچه کردن (pouting lips )

لب غنچه کردن

این علامت زبان بدن لب ها معمولاً توسط زنان و زمانی که چیزی مطابق میل آنها نیست استفاده می شود. لب غنچه کردن می تواند نشانه غم و اندوه یا ناامیدی هم باشد. این ژست بیشتر در بین زنان رایج است و برخی از زنان ممکن است برای نشان دادن آسیب پذیری لبشان را غنچه کنند چرا که میل مردان را برای محافظت و حمایت از آنها فعال می کند.

لپ های باد کرده (inflated cheeks)

لپ باد کرده

این نشانه زبان بدن دهان در پستانداران نشانه خشم است. معمولا قبل از حمله یا جفتگیری قابل مشاهده است.

لرزش لب (Lip quivering)

زبان بدن لرزش لب

در زبان بدن دهان لرزش لب نشانه ترس است. هنگامی که ما در ناراحتی، نگرانی، ترس، یا تجربه مسائل دیگر هستیم، ممکن است به طور خودکار لب هایمان بلرزد. دلیل لرزش آن است که ماهیچه های صورت برای جنگ یا فرار منقبض می شوند. این ژست زبان بدن لب ها را در پسران یا دخترانی که مورد بازجویی والدین خود قرار می گیرند می توانیم مشاهده کنیم.

لب های نامرئی (Invisible lips)

زبان بدن لب های ناپدید شده

اگر لب‌های جمع شده را به حد افراط برسانید لب‌های نامرئی اتفاق می افتد. ناپدید شدن لب ها نشانه خوبی نیست. در زبان بدن لب ها این نشان دهنده ترس و استرس زیاد است. بیشتر افراد می توانند فقط در یک خط مستقیم لب های خود را ناپدید کنند. حتی ممکن است متوجه شوید که گوشه های دهان به یک U وارونه تبدیل شده است که انجام این کار برای بسیاری از افراد بسیار دشوار است.

هنگامی که ترس و استرس به سراغ انسان می آید، لب های نامرئی، جهانی ترین نشانه زبان بدن دهان است که می توان دید.

لب های باز (Open lips)

زبان بدن دهان لبهای باز

اگر لب های باز با تماس چشمی همراه شود نشان می دهد که طرف می خواهد با شما حرف بزند. بنابراین در مهمانی ها و در حضور جمع مراقب این دو علامت باشید.

زنان از زبان دهان لب های باز و همچنین نگاه قوی برای معاشقه استفاده می کنند. اگر زنی با این دو علامت به شما نگاه کرد می توانید نتیجه بگیرید که از شما خوشش آمده است.

ژست زبان

با اینکه زبان عضو کوچکی از بدن ماست ولی نوع حرکات زبان و نشانه های زبان بدن آن اهمیت زیادی دارد. زبان مهمترین عضو تکلم است تا جایی که وقتی کودک شروع به حرف زدن می کند اصطلاحا می گویند به زبان آمده است. در ادبیات هم ضرب المثل های فراوانی در مورد زبان وجود دارد. زبان درازی کردن، زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد و یا زخم زبان زدن از آن جمله است.

برخی حرکات غیرکلامی زبان مانند لیس زدن کاملا قابل تشخیص است و برخی دیگر پنهان هستند. در مجموع آشنایی با ژست های زبان می تواند در پیش بینی پاسخ مخاطب به شما کمک کند.

لیسیدن لب ها (Licking lips)

زبان بدن دهان لیسیدن لب ها 1

لیسیدن لب ها در زبان بدن دهان نشانه احساس هیجان است. البته این هیجان هم می تواند ناشی از یک جذابیت یا اتفاق خوب و خوشایند باشد و هم می تواند به دلیل استرس باشد.البته تشخیص آن با سایر علائم زبان بدن ممکن می باشد. به عنوان مثال گاهی لیسیدن لب ها همراه با لمس بینی و یا گردن و حالت چشم های افسرده، غمگین، بی تفاوت و یا تنگ شده است که می توان نتیجه گرفت که نشانه استرس است. اگر لیسیدن زبان با لبخند و همچنین گشاد شدن مردمک همراه باشد می تواند نشانه هیجان مثبت باشد.

لیسیدن زبان استرس

نکته کاربردی

آشکارترین نشانه اغواگری

لیسیدن لب ها اغواگرانه

لیسیدن لب ها باعث مرطوب شدن و جذابتر شدن لب ها می شود. این زبان بدن دهان یکی از جذاب ترین و قوی ترین سیگنال های جنسی است. به همین دلیل هم در فیلم های تبلیغاتی به وفور از آن استفاده می شود. به نظر می رسد که یادآوری ذهنی سکس زبانی می تواند به شدت برای مخاطبان تحریک کننده باشد.

زبان درازی (Tongue sticking out)

بیرون آوردن زبان و یا زبان درازی کردن یکی از حرکات زبان بدن دهان است که معانی متفاوتی هم دارد.

1- بازیگوشی

یکی از تفسیرهای رایج این زبان بدن دهان، بازیگوشی و نشان دادن حالت کودکی است.

2- بی ادبی

زبان درازی 6

پاسخ غیرمودبانه به یک برخورد دادن هم از معانی دیگر این زبان بدن دهان است.

3- اغواگری

البته در برخی موارد هم توسط زنان برای اغواگری و ارسال سیگنال های جنسی به کار می رود.

4- اشتباه کوچک

در بعضی مواقع هم زمانی که فرد یک اشتباه کوچک انجام می دهد از این زبان بدن استفاده می کند.

بیرون آوردن زبان به سمت گوشه دهان

زبان-در-گوشه-دهان

به نظر می رسد این زبان بدن دهان زمانی استفاده می شود که فرد می خواهد روی کاری متمرکز شود و یا در مقابل یک بدرفتاری قرار می گیرد. نشان دادن نوک زبان در گوشه دهان به این معناست که مرا در آرامش و تنهایی خودم رها کنید. اجتناب از برقراری روابط اجتماعی هم در این زبان بدن قابل توجه است.

طعم افتضاح  (Awful taste)

ژست زبان با طمع افتضاح

اگر کسی غذای فاسد یا خوراکی بسیار تلخی را بچشد، احتمالا زبانش صاف می شود و از دهانش بیرون می آید و این ژست معمولاً با چروکیدگی کل صورت و چشمان بسته همراه است.

لیسیدن دندان (Licking teeth)

زبان بدن دهان لیسیدن دندان ها

از آنجا که دندان ها در طبیعت از اولین ابزار دفاعی به حساب می آیند، بنابراین هر زبان بدن دهان که به دندان ها مربوط باشد نشانه ای از پرخاشگری در نظر گرفته می شود. ابزاری که ما انسان ها و البته سایر جانوران از آن به عنوان تهدید به خصوص در هنگام شروع مبارزه استفاده می کنند.

لیسیدن دندان ها با زبان می تواند نشانه این باشد که کسی آرامش و راحتی شما را بر هم زده و یا وارد حریم خصوصی و قلمرو شما شده است. حتی زمانی که دهان بسته است و فرد دندان هایش را به هم می فشرد نیز همین معنا قابل بیان است.

همچنین ضربه زدن به دندان نشانه هایی از ناامیدی، کسالت و افسردگی را نشان می دهد. حتی برخی افراد با جابجایی فکشان با دندان نیش ضربه می زنند که برای آرام کردن خود است.

ضربه زدن به گونه با زبان (Tongue in cheek)

ضربه زبان به گونه

این زبان بدن دهان می تواند معانی متفاوتی داشته باشد:

1- عصبی بودن و تنش داشتن است. ضربه زدن با زبان به گونه ها می تواند فرد را آرام کند.

2-  افراد ممکن است اگر بخواهند چیزی را پنهان کنند یا از آن فرار کنند این کار را انجام دهند.

3- بسته به موقعیت این زبان بدن دهان می تواند نشانه بازیگوشی هم باشد.

زبان حلقه ای (Tongue curl)

زبان حلقه ای

ممکن است فردی را ببینید که زبانش را بیرون می آورد و سپس نوک آن را به سمت بالا می پیچد. تفاسیر متعددی از این ژست زبان بدن دهان وجود دارد. از پیشنهادهای ناپسند گرفته تا اشاره، یا التماس.

کلیک کردن زبان (Clicking tongue)

این ژست زبان بدن دهان نادر است اما گاهی اوقات با آن مواجه خواهید شد. معمولاً راهی برای جلب توجه نسبت به امری مهم است که به تازگی اتفاق افتاده است. همین ژست توسط کودکان نیز به عنوان راهی برای جلب توجه یا فقط برای آزار دیگران استفاده می شود.

تمرکز با زبان (Concentration)

تمرکز-کودکانه

کودکان وقتی روی یک پروژه هنری، پازل یا سایر فعالیت‌های چالش برانگیز تمرکز می‌کنند، زبان خود را از کنار دهان بیرون می‌آورند و لب بالایی خود را می‌پوشانند. البته این حرکت زبان بدن دهان می تواند در بزرگسالی هم ادامه داشته باشد.

ژست-لمس-کردن-دهان

با اینکه تحقیقات نشان می دهد از مجموع لمس های صورت نزدیک به 16% آن مربوط دهان می باشد ولی لمس کردن دهان از نشانه های مهم مسدود شدن ارتباط است.

انگشت به دهان (Finger In Mouth)

قرار دادن نوک انگشت روی دهان می تواند حاوی معانی و پیام های زیر باشد:

1- اغواگرانه:

در این حالت نوک انگشت، مخاطب را به سمت لب ها هدایت می کند. این ژست زبان بدن دهان می تواند به معنای ابراز علاقه و میل و شهوت جنسی است. در بسیاری از فیلم های تبلیغاتی و صحنه های پورنوگرافی از این ژست استفاده می کنند.

2- آرامبخش:

کودک-انگشت-به-دهان

این ژست می تواند به معنای یک حرکت آرامبخش باشد. ریشه آن احتمالا به دوره کودکی بر می گردد. نوزادان وقتی برای اولین بار مشغول کاوش جهان هستند بسیاری از اشیا را داخل دهان خود می برند و آن را می مکند. مکیدن انگشت در نوزادان می تواند باعث آرامش کودک شود.

3- فکر کردن:

انگشت به دهان در حال فکر کردن

اگر کسی در حال فکر کردن است و یا می خواهد پاسخ کسی را بدهد هم این ژست زبان بدن دهان قابل مشاهده است.

گرفتن دهان با دست (Covering mouth)

پوشاندن دهان با دست

 دست را جلوی دهان گرفتن ممکن است یک حرکت محافظتی باشد. همچنین راهی برای پنهان کردن احساسات خود از دیگران است تا از نشان دادن ترس، شوک یا انزجار خود جلوگیری کنیم.

پوشاندن دهان به علت هیجان

البته در حالت شدید شوک و ترس پوشاندن دهان با دو دست هم می تواند اتفاق بیافتد. این زبان بدن می تواند به معنای تعجب کردن و یا یک هیجان بزرگ درونی هم باشد.

لمس کردن بالای دهان (Touching the philtrum)

لمس کردن بالای دهان (Touching the philtrum) فیلتروم چیست؟ به شیار عمودی بین بینی و لب بالایی می گویند. این زبان بدن دهان به چه معناست؟ لمس کردن فیلتروم می تواند به معنای اعتماد به نفس پایین، اضطراب یا کمرویی باشد. این حرکت یک رفتار مسدود کننده ارتباط است که دهان را می پوشاند. البته ممکن است به این معنی باشد که کسی در صحبت کردن مردد است.

فیلتروم چیست؟ به شیار عمودی بین بینی و لب بالایی می گویند.

بالای دهان

این زبان بدن دهان به چه معناست؟

لمس کردن فیلتروم می تواند به معنای اعتماد به نفس پایین، اضطراب یا کمرویی باشد. این حرکت یک رفتار مسدود کننده ارتباط است که دهان را می پوشاند. البته ممکن است به این معنی باشد که کسی در صحبت کردن مردد است.

قرار دادن اشیا در دهان (mouth pen)

مداد در دهان

قرار دادن اشیاء در دهان یا نزدیک آن، رفتاری است که ریشه آن به دوران نوزادی برمی گردد نوزاد به دنبال آرامش است و مکیدن سینه مادر تنها چیزی است که او را آرام می کند. در برخی موارد، عادت مکیدن سینه مادر در برخی از نوجوانان به جویدن ناخن و مکیدن مداد و سپس به جویدن آدامس، مکیدن عینک آفتابی، گاز گرفتن عینک، گذاشتن مداد یا خودکار در دهان، جویدن ناخن، یا مکیدن سیگار و پیپ در بزرگسالی تبدیل می شود.

معنی این زبان بدن دهان چیست؟

1- تنش و استرس: این زبان بدن زمانی انتفاق می افتد که فرد احساس اضطراب، تنش و استرس می کند و نیاز به امنیت و اطمینان و اعتماد بیشتری دارد. افراد همچنین ممکن است چیزهایی را در دهان خود بگذارند تا برای مدتی متوقف شوند. ممکن است هنگام پرسیدن سوال متوجه این موضوع شوید. هنگامی که شخص در شروع پاسخ مکث می کند و شی ای را درن دهان خود می گذارد.این علامتی است که آنها مطمئن نیستند و اطمینان لازم است.

2- علائم جنسی: ممکن است در طول یک قرار ملاقات، اشیایی را در دهان ببینیم که نشانه های دیگر مفاهیم جنسی را نشان دهند.

سایر ژست های زبان بدن دهان

کشش دهان (Mouth stretching)

وقتی دهان را کش می دهیم، ردیف پایین دندان های فشرده خود را در معرض دید قرار می دهیم در حالی که گوشه های دهان به سمت پایین و به پهلو کشیده می شوند. این کار را زمانی انجام می دهیم که احساس ترس کنیم یا متوجه شویم که اشتباه کرده ایم. معمولاً این زبان بدن دهان زمانی دیده می‌شود که شخصی فراموش می‌کند چیز مهمی را بیاورد. مانند زمانی که به مسافرت رفته اید و کلید ویلا را فراموش کردید.

اوه (oh or Wow)

زبان بدن دهان wow

لب های ما وقتی که متعجب می شویم یا از چیزی لذت می بریم تمایل دارد که به شکل بیضی در بیاید و شکلی تقریبا مشابه با تلفظ مصوت اُ ایجاد می کند. زبان بدن دهان اوه (oh or Wow) در بین فرهنگ های مختلف عمومیت دارد.

مطلب هنری

تابلوی نقاشی جیغ ادوارد مانش

تابلو-جیغ-ادوارد-مانش

جیغ نام یک مجموعه نقاشی، شامل چهار تابلوی رنگی اثر ادوارد مونک است که در فاصله زمانی ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۰ خلق شده‌است. جیغ پرآوازه‌ترین اثر ستایش منطقی است و از نمادهای اکسپرسیونیسم (هیجان‌نمایی) برشمرده می‌شود. ادوارد مونک نخستین نقاشی را در سال ۱۸۹۳ در اسلو کشید. این اثر، مردی تنها را روی پل و زیر آسمان قرمزرنگی نشان می‌دهد که از وحشت در حال جیغ زدن است. جیغ یکی از شاهکارهای هنر مدرن و از الگوهای آشنای سبک اکسپرسیونیسم به‌شمار می‌آید. روش چرخشی قلم‌مو و رنگ‌های براق، شفاف و ضد و نقیضی که در این اثر هنری به کار رفته‌است، حس اضطراب همراه با شوقی را به بیننده القا می‌کند.

منبع: برگرفته از ویکی پدیای فارسی

خمیازه یا فاژ (Yawning)

زبان بدن دهان خمیازه کشیدن

خمیازه یا فاژ (از مصدر فاژیدن و به معنای خمیازه است) به سه دلیل اتفاق می افتد که مهمترین آن ها کمبود اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن است. دلیل دوم خستگی است و علت سوم تغییر فشار گوش میانی است.

پژوهش ها نشان می دهد که خمیازه به دلیل رفتار همدلانه دیگران مسری است. به این معنی که اگر کسی در مقابل شما خمیازه بکشد شما هم آن را تکرار می کنید.

تحقیر (sneer)

زبان بدن دهان نیشخند

در این زبان دهان، گوشه لب کمی بالا می آید که به صورت یک طرفه است و حالت تیشخند به خود می گیرد. معنای این زبان بدن تحقیر و انزجار نسبت به کسی یا چیزی است.

این مقاله در حال تکمیل است …