فن بیان در روانشناسی از اهمیت به سزایی برخوردار است. در گرایش های مختلف روانشناسی ارتباط کلامی روانشناس با مخاطب و یا بیمار، قسمت بسیار مهم این رابطه است.

 یک روانشناس باید از نظر علمی متخصص باشد و از نظر سخنرانی متبحر.

بدیهی است که اولین انتظاری که هر شخصی از روانشناس خود دارد قدرت تاثیرگذاری اوست. این که من به عنوان یک انسان بتوانم به روانشناس خود اعتماد و اطمینان کنم و دستورات او را بدون چون و چرا انجام دهم.

چرا سخنرانی در روانشناسی اهمیت فوق العاده ای دارد؟

1- قدرت سخنرانی مهمترین ابزار تمایز روانشناسان

2- تهیه ویدئو و پادکست

3- برگزاری همایش و کارگاه های روانشناسی

4- اولین دیدار، آخرین فرصت

5- اقتدار صدا و استحکام کلام

6- مخاطبین و مراجعین چگونه روانشناس خود را قضاوت می کنند؟

7- روانشناس متخصص یا روانشناس سخنور

8- موفقیت و پیشرفت حرفه ای در روانشناسی = تخصص + سخنرانی

 یک روانشناس حرفه ای باید یک سخنران حرفه ای باشد.

1- سخنرانی مهمترین ابزار تمایز روانشناسان است

بدیهی است ارتباط کلامی با بیمار و یا مراجعین، مهمترین ابزار روانشناس برای تاثیرگذاری است. وقار، متانت و استحکام در کلام و سخن مهمترین ابزار روانشناس برای جلب توجه و به دست آوردن اعتماد مخاطب است. اهمیت سخنوری در روانشناسی تا آنجاست که یک روانشناس حرفه ای باید یک سخنران حرفه ای باشد.

2- تهیه ویدئو و پادکست

ضبط ویدئو و پادکست

..

در حال حضور حضور روانشناسان در صفحات مجازی امری انکارناپذیر است. گسترش فضای مجازی مانند اینستاگرام به اندازه ای است که ظرف چند سال آینده عدم فعالیت جدی و حرفه ای در فضای مجازی به معنای ندیده شدن و در نتیجه نبودن است. ضبط ویدئو و پادکست یکی از مهمترین مهارت هایی است که یک روانشناس برای حضور در فضای مجازی به آن نیاز دارد.

اگر مخاطب از صدا و کلام شما لذت نبرد، با شما ارتباط نمی گیرد و دیگر علم و دانش شما مجالی برای بروز و ظهور پیدا نمی کند.

3- برگزاری همایش و کارگاه های روانشناسی

فن بیان قوی روانشناس قدرتمند

..

برگزاری همایش و کارگاه های روانشناسی یکی از متداول ترین روش ها برای افزایش مهارت های رفتاری مخاطبان است. یک روانشناس حرفه ای در طول کار حرفه ای خود کارگاه های متعددی را برگزار می کند.

تجربه کار با روانشناسان به من ثابت کرده است که یکی از مهمترین مشکلات آن ها، حضور در مقابل جمعیت و جذب و تاثیرگذاری در اولین جلسه برگزاری کارگاه است. بدون سخنرانی حرفه ای و مهارت در فن بیان، برگزاری کارگاه و تاثیرگذاری روی مخاطبین با چالش های جدی مواجه می شود.

4- اولین دیدار، آخرین فرصت

اولین-دیدار-آخرین-فرصت-جذب

..

این عبارت را من از روانشناسان زیادی شنیدم. همه آن ها اعتقاد داشتند که اگر شما در اولین ملاقات نتوانید اعتماد مخاطب را به دست آورید، قافیه را باختید.

بسیاری از روانشناسانی که من از نزدیک با آن ها کار کرده ام، در برخورد اول مطمئن به نظر نمی رسیدند. ولی وقتی جلسات متعددی با آن ها مراوده داشتید پی به تخصص و دانش آن ها می بردید. اما سوال اینجاست که آیا مخاطب و مراجعین چنین فرصتی را به شما خواهند داد؟

5- اقتدار صدا و استحکام کلام روانشناس

اعتماد به روانشناسان نکته کلیدی در موفقیت حرفه ای است. اما سوال اینجاست که ما چگونه به کسی اعتماد می کنیم؟ انسان ها وقتی به کسی اعتماد می کنند که بتوانند به او تکیه کنند. ما زمانی به چیزی تکیه می دهیم که از استحکام و محکم بودن آن اطمینان حاصل کنیم. به یک دیوار ضعیف نمی توان تکیه کرد. به یک صدا و کلام خفیف و ضعیف هم همینطور.

اگر صدای روانشناس ضعیف و کم قدرت باشد خود او هم ضعیف و غیرقابل اطمینان به نظر می رسد. تقویت صدا و انجام تمرینات صداسازی و تلفظی می تواند صدا و کلام شما را قدرتمند کند.

6- مخاطبین و مراجعین چگونه روانشناس خود را قضاوت می کنند؟

چگونه-قضاوت-می-شوید

..

هر مراجعه کننده یا بیماری در دو مرحله روانشناس خود را قضاوت می کند. اولین قضاوت مربوط به پیش فرض های ذهنی مخاطب در مورد سوابق و همچنین نوع پوشش و ظاهر روانشناس است. دومین قضاوت مربوط به نوع سخن گفتن روانشناس است. اگر مخاطب یا مراجعه کننده ذهنیت مثبتی به روانشناس داشته باشد، سخن گفتنِ قوی روانشناس می تواند این ذهنیت مثبت را تثبیت و تحکیم کند. و اگر مراجعه کننده مردد و دودل باشد هم قدرت سخنوری او می تواند تمامی تردیدها و بدگمانی های مخاطب یا بیمار را از بین ببرد.

7- روانشناس متخصص یا روانشناس سخنور

روانشناس باید سخنران باشد

..

سال های طولانی آموزش سخنرانی و برخورد با بیش از صدها روانشناس، به من ثابت کرده است که قدرت سخنرانی روانشناس مهمتر از حتی تخصص اوست. علت هم این است که مخاطب حتی تخصص روانشناس را از روی قدرت سخنرانی او متوجه می شوند. اگر روانشناسان در سخنرانی کردن قدرتمند و ورزیده باشند در کار خود هم متخصص تر به نظر می رسند.

8- موفقیت حرفه ای در روانشناسی = تخصص + سخنوری

روانشناسی-یعنی-تخصص-باضافه-فن-بیان-و-سخنوری

..

یک روانشناس باید از نظر علمی متخصص باشد و از نظر سخنوری متبحر. روانشناس باید بتواند تخصصی ترین مباحث روانشناسی را با زبان عامیانه برای مخاطبین خود تشریح و تبیین کند. تبدیل مباحث تخصصی روانشناسی به مفاهیم عمومی قابل فهم برای مخاطب، یعنی قدرت سخنوری