سخنرانی قضایی از قدیمی ترین نوع سخنرانی هاست. سخنرانی در وکالت یک اصل است نه یک فرع. یک وکیل حرفه ای باید یک سخنور حرفه ای هم باشد.

 یک وکیل باید از نظر حقوقی، متخصص باشد و از نظر سخنوری متبحر.

چرا بیان در وکالت مهم است؟

1- سخنوری مهمترین ابزار تمایز و تشخص وکلا

2- وکیل متخصص یا وکیل سخنور

3- بستن قرارداد با موکل

4- وکیل حرفه ای = تخصص + سخنوری

5- دفاع در دادگاه، خواندن لایحه نیست، قدرت اقناع قاضی است

6- صدای قدرتمند = وکیل قدرتمند

7- اولین ملاقات، آخرین شانس

8- تهیه پادکست و فیلم های آموزشی و تبلیغاتی

9- چگونگی قضاوت موکل در مورد وکیل

 

 اعتماد کردن به وکیلی که نمی تواند از خود دفاع کند کار دشواری است.

1- سخنوری مهمترین ابزار تمایز و تشخص وکلا

قدرت-سخنوری-در-وکالت

..

اگر از شما سوال کنند اولین ویژگی که از وکیل مجرب و زبردست به دهنتان می رسد چیست، چه پاسخی می دهید؟ قطعا قدرت سخنوری مهمترین جوابی است که قانع کننده است. وکیلی که در فن بیان قدرتمند نیست و روان و شفاف سخن نمی گوید، وکیلی که خط ذهنی منسجم برای بیان منظورش را ندارد و سخنور نیست، قابل اعتماد هم نیست. یا حداقل می توان گفت در ابتدای آشنایی قابل اعتماد نیست.

 وکیل حرفه ای کیست؟

 وکیلی که هم تخصص دارد و هم سخنور است

2- وکیل متخصص یا وکیل سخنور

سخنوری-در-وکالت

..

شما بین وکیلی که متخصص است و وکیلی که سخنور است، کدام یک را انتخاب می کنید؟ قطعا در وهله اول وکیل متخصص را انتخاب می کنید. ولی سوال مهمی هست و آن اینکه شما چگونه به تخصص یک وکیل پی می برید؟ پاسخ ساده است. هر وکیلی که بهتر سخن بگوید و از سخنوری قدرتمند برخوردار باشد، متخصص تر هم به نظر می آید.

این نکته را به خاطر بسپارید: تخصص شما مربوط به نوشتن لایحه است نه ارتباط با موکل و دفاع در دادگاه. در هر دو این موارد قدرت سخنوری است که تعیین کننده است نه تخصص حقوقی. به همین دلیل است که سخنرانی در وکالت یک رکن و اصل است نه فرع .

 دفاع در دادگاه، خواندن لایحه نیست، قدرت اقناع قاضی است

3- بستن قرارداد با موکل

مهارت-های-بستن-قرارد-با-موکل

..

اولین مرحله کار وکالت بستن قرارداد با موکل است. اگر یک وکیل مهارت های لازم برای تاثیرگذاری در اولین ملاقات روی موکل را نداشته باشد، فرصتی برای بروز تخصص و تجربه خود در دادگاه را پیدا نخواهد کرد.

موکل یک متخصص امور حقوقی نیست

تخصص حقوقی شما در مواجهه با موکل دردی از شما دوا نمی کند. این مهارت های ارتباطی است که شما را نجات می دهد. بخش اعظم ارتباط، مربوط به مهارت های کلامی است. سخنوری قدرتمند، تنها راه چاره لب اعتماد موکل است.

 اعتماد کردن به وکیلی که نمی تواند از خود دفاع کند کار دشواری است. اگر شما در مقابل موکل تنوانید خود را معرفی کنید و از کار حرفه ای خود دفاع کنید، این سوال برای موکل پیش می آید که چگونه می خواهید در دادگاه از او دفاع کنید؟

4- وکیل حرفه ای = تخصص + سخنوری

وکیل-حرفه-ای-یعنی-تخصص-باضافه-قدرت-سخنوری

..

تجربه سال های آموزش سخنوری به وکلا یک نکته را به من آموخته است. اگر از من بپرسید یک وکیل حرفه ای کیست؟ به شما پاسخ خواهم داد وکیلی که هم تخصص دارد و هم سخنور است.

وکیلی که اهمیت فن بیان در وکالت را نمی داند نمی تواند حرفه ای شود.

5- دفاع در دادگاه، خواندن لایحه نیست، قدرت اقناع قاضی است

نحوه-دفاع-در-دادگاه

..

در طول سالهای کاری موارد معدودی بوده است که مجبور شده ام برای حل مشکلی به دادگاه مراجعه کنم. اما در همین تجربه های اندک با موضوعی مواجه شدم که توجه مرا جلب کرد.

این که هم وکلای من و هم وکلای طرف مقابل، در دادگاه در پاسخ به سوالات قاضی از روی لایحه خود می خواندند و دائما قاضی را به لایحه ای که نوشته بودند ارجاع می دادند. در موارد دیگر هم سعی می کردند سواد حقوقی خود را به رخ قاضی بکشانند و یا ایرادات حقوقی قاضی را به او یادآور شوند.

اما دفاعیه قضایی خواندن از روی لایحه و به رخ کشیدن سواد حقوقی نیست که قدرت سخنوری و اقناع، ترغیب، تشویق و تهییج قاضی است برای گرفتن تصمیمی که بیشترین منافع را برای موکل من دارد.

6- صدای قدرتمند = وکیل قدرتمند

چگونه-وکیل-خوبی-باشیم

..

تاثیرگذارترین ابزاری که وکیل در اختیار دارد، قوت و قدرت صدای اوست. یک صدا قدرتمند یعنی یک وکیل قدرتمند و یک صدای ضعیف یعنی یک وکیل ضعیف.

مهمترین موضوعی که در فن بیان مطرح است کیفیت صدای تولید شده است. انجام تمرینات فن بیان و تمرینات صداسازی می تواند در طول زمان کوتاهی (البته حداقل 4 الی 6 ماه)، کیفیت صدای شما را به بهترین کیفیت برساند.

فراموش نکنید قرار نیست صدای شما شبیه کس دیگری شود، فقط قرار است که شما به بهترین کیفیتی که قابلیت آن را دارید دست پیدا کنید.

7- اولین ملاقات، آخرین شانس

..

یک ضرب المثل خارجی است که می گوید اولین شانس بهترین شانس است. اولین ملاقات با موکل، اولین دیدار با قاضی، اولین دفاع و همه اولین های دیگر بهترین شانس وکیل است که نباید به راحتی از دست برود.

سخنوری قدرتمند مهمترین ابزار استفاده از بهترین شانس در اولین دیدار است. هیچ ویژگی دیگر انسانی در اولین دیدار اینچنین قدرتمند و شکوهمند عمل نمی کند.

8- تهیه پادکست و فیلم های آموزشی و تبلیغاتی

مهارت-های-تهیه-فیلم-آموزشی-و-پادکست

..

در حال حضور حضور وکیلان و حقوقدان در صفحات مجازی امری انکارناپذیر است. نیاز شدیدی که جامعه به مشاوره حقوقی و آگاهی از چگونگی معاملات تجاری و عقد قراردادها دارد بر کسی پوشیده نیست.

این فرصتی طلایی برای برند شدن در فضای مجازی است. گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی (social media) مانند تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب و … این الزام و ضرورت را ایجاد کرده است که برای دیده شدن در مورد امور حقوقی، فیلم و پادکست و پیام های آموزشی تهیه و منتشر شود.

برای ضبط پادکست و ویدئو، برخورداری از قدرت سخنوری و محتواسازی امری انکارناپذیر است.

9- چگونگی قضاوت موکل در مورد وکیل

نحوه-جذب-موکل

..

هر مراجعه کننده یا بیماری در دو مرحله روانشناس خود را قضاوت می کند. اولین قضاوت مربوط به پیش فرض های ذهنی مخاطب در مورد سوابق و همچنین نوع پوشش و ظاهر روانشناس است. دومین قضاوت مربوط به نوع سخن گفتن روانشناس است. اگر مخاطب یا مراجعه کننده ذهنیت مثبتی به روانشناس داشته باشد، نوع سخن گفتن و فن بیان قوی روانشناس می تواند این ذهنیت مثبت را تثبیت و تحکیم کند. و اگر مراجعه کننده مردد و دودل باشد قدرت سخنوری او می تواند تمامی تردیدها و بدگمانی های مخاطب یا بیمار را از بین ببرد.