لباس مناسب سخنرانی کدام است :

یکی از عوامل مهم در افزایش میزان تاثیرگذاری در سخنرانی و…، نحوه‎ی انتخاب پوشاک است. بطوری‎که افراد با انتخاب لباسی مناسب ناخودآگاه مصمم‎تر و حرفه‎ای‎تر به نظر می‎آیند و از سوی مخاطبین جدی گرفته می‎شوند.


1- شلوار مناسبی انتخاب کنید

شلوار جین تنگ قطعاً شلوار مناسب روز سخنرانی نیست!!! این نوع شلوار مختص تیپ به اصطلاح “اسپورت” است و پوششی غیر رسمی محسوب می‎شود. شلوار روز اجرا بهتر است نخی باشد و مدل شلوار شما راسته باشد، امّا آنقدر تنگ نباشد که نتوانید در سالن اجراء به‎راحتی راه بروید. اگر از یک مانتوی رنگ روشن استفاده می‎کنید، بهتر است رنگ شلوارتان تیره باشد تا این ترکیب رنگ در پوشش شما تعادل ایجاد کند.

2- در انتخاب کفش دقت کنید

عموماً در اولین نگاه کت و شلوار یا مانتوی شما توجه سایرین را به خود جلب می‎کند؛ امّا بعد از مانتو قطعاً کفش شما به چشم می‎آید. انتخاب یک کفش مناسب به عواملی چون: رنگ، طرح، جنس و حتی پاشنه‎ی کفش بستگی دارد. رنگ کفش نیز مثل رنگ مانتو نباید به اصطلاح ” جیغ” یا زننده باشد. به‎طور مثال: اگر کفش شما رنگ فسفری دارد باید بگوییم، هیچ نگران آنچه می‎گویید نباشید، زیرا همه‎ی توجه مخاطب به رنگ کفش‎های شما معطوف شده نه سخنان‎تان!!!

درباره‌ی طرح کفش هم باید بگوییم استفاده از کفش‎های سگک‎دار، پولکی، توری یا زنجیردار چندان مرسوم نیست و برازنده‎ی یک سخنران نخواهد بود. کفش یک سخنران باید طرحی ساده امّا متفاوت داشته باشد که این تفاوت را می‎توانید با سلیقه‎ی شخصی خودتان ایجاد کنید. جنس کفش برای مناسبات رسمی عموماً چرم است.

لباس مناسب سخنرانی کدام است

موضوع بعدی پاشنه‎ی کفش شما است. کفش‌های پاشنه بلند با سطح مقطع کم برای یک سخنران مناسب نیست. کفش‎های شما باید به نحوی انتخاب شود که بتوانید به راحتی از پله‎های سکوی سخنرانی بالا بروید یا اگر خواستید در حین اجرا راه بروید این کار را به‎راحتی هرچه تمامتر انجام دهید. بنابراین کفش‎هایی که پاشنه‎های نوک‎تیز و بلند دارند، قطعاً گزینه‎ی مناسبی برای روز اجراء نخواهند بود. حتی کفش‌هایی که به “کفش‌های پاشنه تخم‌مرغی” معروف‎اند با وجود پاشنه‎ی کوتاه‎شان، به دلیل گرد بودن پاشنه و لغزشی که در راه رفتن ایجاد می‎کنند، کارایی نخواهند داشت.

پاشنه‎ی کفش روز اجراء بهتر است، حداقل سه سانت و حداکثر پنج سانت باشد تا تعادل شما در حین راه رفتن حفظ شود.

3- شال یا روسری کدام بهتر است؟

انتخاب شال یا روسری به سلیقه‎ی شخصی شما و تناسب آن با مانتو شلوار و کفش‎تان بستگی دارد. شال عموماً برای صورت‎های کشیده و بزرگ مناسب است و روسری نیز با صورت‎های گرد و ظریف تناسب بیشتری دارد. در مورد رنگ شال و روسری نیز بهتر است، رنگ پوست‎های تیره از رنگ‎های گرم مانند: سرمه‎ای، زرشکی و… استفاده کنند و رنگ پوست‎های روشن رنگ‎های ملایم‎تری را به‎کار ببرند مانند: صورتی چرک، سفید، آبی نیلی و…

به صورت کلی این نکته را باید بگوییم که مهم‎ترین اصل برای پوشش سخنرانی این است که شما به عنوان سخنران لباسی فاخر و راحت به تن داشته باشید و پوشش‎تان به گونه‌ای باشد که سخنان شما را تحت تأثیر قرار ندهد…