آیا می دانید که چگونه با دستان خود با دیگران ارتباط برقرار کنید؟ زبان بدن دست ها به شما می آموزد که ژست های دست ها می تواند به شما در انتقال پیام و کلام به مخاطب کمک کند.

آنچه در ادامه می خوانید:

1- ژست های عمومی دست ها

2- 16 ژست زبان بدن دست ها هنگام سخنرانی 

3- 5 ژست منفی زبان بدن

4- مطالب علمی و تحقیقاتی در مورد زبان بدن دست ها 

قرار دادن دست روی میز (Put your hands on the table)

دست روی میز

اگر دست های شما روی میز قرار بگیرد به نحوی که کف دست روی میز است و انگشتان از هم باز هستند، باعث می شود صادق تر و معتبرتر به نظر برسید. پنهان کردن دست ها زیر میز به نظر می رسد که شما صادق نیستید و دارید چیزی را مخفی می کنید.

علامت V (V sign)

این زبان بدن دست می تواند معانی زیر را داشته باشد:

1- معنای توهین آمیز

علامت V به معنای توهین

این زبان بدن دست ها هنگامی که با کف دست به سمت داخل به سمت امضاکننده نمایش داده می شود، در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مانند انگلیس، ایرلند و نیوزلند می تواند یک ژست توهین آمیز باشد که بی شباهت به نشان دادن انگشت وسط نیست. که قدمت آن حداقل به سال 1900 باز می گردد.

2- علامت پیروزی

علامت V به معنای پیروزی

“علامت V” با کف دست به بیرون در ژانویه 1941 به عنوان بخشی از کمپین متفقین در جنگ جهانی دوم معرفی شد.

3- علامت صلح

علامت V به معنای صلح

در طول جنگ ویتنام، در دهه 1960، “علامت V” با کف دست به بیرون به طور گسترده ای به عنوان نماد صلح پذیرفته شد و هنوز هم امروزه در ایالات متحده معمولا به آن علامت صلح می گویند.

4- علامت ناز بودن

علامت V به معنای ناز بودن

“علامت V” به خصوص در شرق آسیا تبدیل به یک ژست مرتبط با سرگرمی مورد استفاده در عکس ها شد. جایی که این ژست با ناز بودن نیز همراه است.

5- حواسم هست، می بینمت

علامت V به معنای حواسم بهت هست

این علامت و نشانه زبان بدن دست به معنای دیدن هم استفاده می شود. در صورتی که در ابتدا کف دست به سمت خودتان باشد و به چشمان خود اشاره کنید و سپس کف دست خود را برگردانید و به سمت مخاطب بگیرید معنای آن این است که من تو را می بینم و به تو توجه دارم و حواسم به کارهایت هست.

دست های گنبدی شکل (The hand steeple)

زبان بدن دست های گنبدی شکل

زبان بدن دست های گنبدی شکل با قرار دادن نوک انگشتان هر دو دست در کنار هم، باز کردن آنها و سپس قوس دادن به دست ها به گونه ای انجام می شود که نوک انگشتان شبیه یک برج کلیسا باشد. این یک نمایش جهانی از اعتماد به نفس است و اغلب توسط افرادی که در موقعیت رهبری هستند استفاده می شود.

نکته کاربردی

فاصله انگشت شصت و اشاره

با توجه به الگوی رفتاری، زمانی که فاصله زیادی بین انگشت شست و اشاره وجود دارد، نشان دهنده اعتماد به نفس است. هرچه این فضا بزرگتر باشد، اعتماد به نفس بیشتری دارید.

دست های آماده شلیک (Handgun steeple)

زبان بدن دست های تفنگی

شما ممکن است تمام انگشتان را در هم فرورفته ببینید به جز انگشتان اشاره که به نظر می رسد شبیه لوله تفنگ است. گو اینکه شما در حل آماده شدن برای شلیک هستید. این زبان بدن دست ها نسبت هه دست های گنبدی شکل حالت تهاجمی تری دارد. در واقع فرد علاوه بر اعتماد به نفس، آماده چالش و درگیری هم هست.

دست های بسکتبالی (The basketball steeple)

زبان بدن دست های بسکتبالی

دست های بسکتبالی زمانی است که دست‌ها در مقابل شما قرار دارند، اما بین آن‌ها فضایی وجود دارد مانند اینکه یک توپ بسکتبال خیالی در دست گرفته‌اید.

معنی آن چیست؟

این یک حرکت زبان بدن دست ها قدرتی است و زمانی استفاده می شود که سخنرانان قصد دارند اعتماد مخاطبان را جلب کنند. شما اغلب این زبان بدن دست ها را در طول سخنرانی های انگیزشی و اقناعی از سخنرانان مشتاقی که به آنچه ارائه می دهند مطمئن هستند مشاهده خواهید کرد.

 چگونه از آن استفاده کنیم؟

دست های بسکتبالی قوی‌ترین ژستی است که می‌تواند باعث شود دیگران با شما موافقت کنند و به شما ایمان بیاورند. این ژست در عین حال که قدرت و اقتدار سخنران را حفظ می کند او را دوست‌داشتنی نشان می‌دهد. بنابراین در طول بحث‌های اصلی‌تان برای به دست آوردن برخی امتیازات جدی می توانید از آن استفاده کنید.

تیپ زدن با دست ها

این ژست شامل تمام حرکات دست است که هدف آنها زیبا و فریبا به نظر رسیدن فرد است که شامل تنظیم پاپیون و کراوات، تغییر موقعیت دستبند، صاف کردن چین و چروک روی پیراهن، اصلاح مو، استفاده مجدد از رژ لب و مرتب کردن موها می باشد.

مرتب کردن کراوات

معنی آن چیست؟

مجموعه این حرکات دست ها نشان می دهد که ما به اندازه کافی به ظاهرمان اهمیت می دهیم و دوست داریم که در نظر دیگران زیبا به نظر برسیم. به خصوص زمانی که ما با غریبه‌ها ملاقات می‌کنیم، می‌خواهیم تأثیرگذار باشیم و حداکثر جذابیت خود را به نمایش بگذاریم.

دست های به هم قلاب شده در پشت سر (hooding)

زبان بدن دست های قلاب شده پشت سر

این زبان بدن دست ها نشان دهنده اعتماد به نفس و قدرت در ارتباط است. همچنین به دلیل آرنج های باز شده فرد فضای بیشتری را اشغال می کند. قلمرو شما بزرگتر  و خودتان مهمتر به نظر می رسید و به نوعی قدرت نمایی است. فقط مراقب باشید در مقابل کسانی که از شما جایگاه بالاتری دارند از این زبان بدن استفاده نکنید.

ژست انگشت شست (thumbs-up or thumbs-down)

این ژست زبان بدن دست ها در فرهنگ غرب به طور کلی به معنای خوب است. البته در همه فرهنگ ها این طور نیست. در خاور میانه و در کشورهایی مانند ایران و عراق این ژست توهین آمیز و به معنای تحقیر جنسی است. در آلمان، فرانسه و مجارستان این ژست نشان دهنده شماره یک هم هست.

معنی شست رو به بالا چیست؟

در کل نشان دادن شست ها نشانه اعتماد به نفس است. یکی از ژست های معروف فیلم های وسترن بیرون گذاشتن شست ها از جیب است که معمولا با پاهای به اندازه عرض شانه باز هم همراه است. بسیاری از اشراف انگلیسی و فرانسوی هم انگشت شست خود را از جیب جلیقه خود بیرون می گذاشتند. به همین دلیل این زبان بدن بیشتر در طبقه صحب نفوذ و قدرت قابل مشاهده است.

شست رو به بالا در چه مواردی استفاده می شود؟

شصت رو به بالا که می تواند با یک دست و یا هر دو دست نشان داده شود که در حالت دوم انتقال احساس آن قویتر و شدیدتر است می تواند در موارد زیر استفاده شود:

1- برای تشکر کردن

2- اجازه گرفتن برای انجام کاری

3- درک کردن

4- توهین جنسی

5- تایید کردن

6- نشان دادن ایمنی و سلامت کار

البته امروزه از شست رو به پایین به معنای مخالفت کردن و عدم تایید استفاده می شود. در بسیاری از شبکه های اجتماعی ایموجی و برای تایید و یا مخالفت کردن با یک نظر یا فیلم یا عکس استفاده می شود. همچنین در بازی هایی ون بازی مافیا از این زبان بدن برای مخالفت کردن یا موافقت با حرف های دیگران استفاده می شود.

شست رو به بالا در غواصی

شصت در غواصی

کسانی که تجربه غواصی را دارند لحظاتی را به یاد می آورند که بین استفاده از زبان بدن شست رو به بالا و ok که با اتصال انگشت شست و اشاره نشان داده می شود گیج شده اند. در غواصی برای نشان دادن شرایط خوب از نماد ok استفاده می شود و برعکس علامت شست رو بالا نشانه شیرجه و صعود به سطح آب است.

انگشتان ضربدری (fingers crossed)

انگشتان ضربدری به معنای موفق باشید و آرزوی موفقیت برای کسی کردن استفاده می شود. استفاده رایج از این ژست زبان بدن دست ها به قرون اولیه کلیسای مسیحی و احتمالاً قبل از آن بازمی گردد. مسیحیانی که انگشتان خود را روی هم می گذارند تا از قدرت مرتبط با صلیبِ مسیح یعنی برکت استفاده کنند. در انگلستان قرن شانزدهم، مردم برای دفع شر، و همچنین زمانی که مردم سرفه یا عطسه می کردند، انگشتان خود را روی هم می گذاشتند و یا از علامت صلیب استفاده می کردند.

موارد استثنا

در کشورهای آلمانی زبان و همچنین سوئد و لتونی این ژست نشانه دروغگویی است. در عوض آرزوی شانس با نگه داشتن انگشت شست نشان داده می شود.

نشان دادن کف دست ها

نشان دادن کف دست ها

بسیاری از متخصصان حوزه ارتباطات اعتقاد دارند که کف دست ها، تارهای صوتی زبان بدن هستند. به طور کلی نشان دادن کف دست ها نشانه صداقت و درستی و برابری است

معنی این زبان بدن دست ها چیست؟

این ژست یک حرکت مطیعانه و غیرتهدیدکننده است که ما دوست داریم آن را ببینیم. وقتی کف دست دیگران را می‌بینیم، به ما می‌گوید که آنها سلاح یا وسیله تهدیدی در دست ندارند و یا وسیله خطرناکی را پنهان نمی‌کنند. همچنین هنگام داشتن کف دست‌های باز، معتبرتر و باشکوه تر به نظر می رسیم. به نظر می رسد با نشان دادن کف دست ها، دروغ گفتن دشوارتر می شود.

در مواردی از این حرکت زبان بدن استفاده می شود؟

1- معمولا زمانی که می خواهید بی گناهی خود را نشان دهید کف هر دو دست را نشان می دهید.

2- هنگامی که قصد دارید به مهمانتان تعارف کنید و یا او را به مسیر خاصی راهنمایی کنید هم با نشان دادن کف دست این کار را می کنید.

3- هنگام قسم خوردن در دادگاه و یا سوگندهای کاری، یک دست را بالا برده و کف دست خود را به مخاطبان به نشانه صداقت نشان می دهید.

4- در هنگام سخنرانی هم توصیه می شود که سخنرانان از حرکات دستی که کف دست هایشان را برای مخاطب نمایان می کند استفاده کنند. چون صادق تر و مطمئن تر به نظر می رسند.

5- هر جایی که می خواهید تکان و تنش ارتباطی را از بین ببریدو یا به مخاطب اطمینان بدهید که می تواند به شما اعتماد کند از این زبان بدن دست ها استفاده کنید

اشاره مستقیم (pointing directly)

اشاره مستقیم

این زبان بدن دست ها به دو معنا استفاده می شود:

1- اظهار اشتیاق و خوشحالی و نشان دادن محبوبیت

اشاره مستقیم محبت آمیز

در بسیاری از کنسرت ها و همایش ها و یا میهمانی ها کسانی که می خواهند محبوبیت خود یا خوشحالی خود را از دیدن طرفدارانشان نشان دهند از این زبان بدن استفاده می کنند

2- تهدید آمیز

اشاره مستقیم تهدیدآمیز

زبان بدن دست اشاره می تواند کاملا تهدید آمیز و یا همچنین برای تمسخر و تحقیر دیگران هم به کار رود.

دست تکان دادن (hand wave)

دست تکان دادن

زبان بدن دست تکان دادن یکی از مهمترین زبان بدن های ایجاد ارتباط است. اگر می خواهید که بیشترین احساس و موج مثبت را در ارتباط ایجاد کنید از این زبان بدن استفاده کنید.

دست تکان دادن با دو دست

این زبان بدن هم با یک دست و هم با دو دست انجام می شود که در حالت دو دست میزان انتقال اشتیاق پررنگتر است.

نکته کاربری

زبان بدن عاشقانه

دست تکان دادن عاشقانه

استفاده از این زبان بدن با یک دست و همراه با بالا انداختن ابروها و چشمک زدن می تواند تضمین کننده شروع یک رابطه عاشقانه باشد.

مالیدن کف دست ها به هم (Hand rubbing)

این ژست به چه معناست؟

این ژست به معنای احساس انتظار هیجان انگیز است.

تفاوت های فرهنگی

مالیدن کف دستها از ژست های مهم زبان بدن دست هاست که گستردگی بسیاری از نظر جغرافیایی دارد. البته در کشورهای با آب و هوای سرد رایج تر است. همچنین در آمریکای جنوبی به معنای این است که دو زن همجنس گرا هستند.

تفاوت در سرعت مالیدن دست ها

سرعت مالیدن دست ها به هم در این ژست اهمیت دارد. سرعت زیاد نشان دهنده انتظار چیزی خوب برای خود است و سرعت پایین نشان دهنده انتظار چیزی بد برای دیگری است.

مطلب جالب

مالش دست های لیدی مکبث

جان بلوور (John Bulwer) مالش دست لیدی مکبث را Innocentiam Ostendo می نامد که ترجمه لاتین آن می “شود من بیگناهم”. او می‌گوید تقلید وضعیت شستن دست‌ها با مالیدن پشت یک دست در گودی دست دیگر با نوعی حرکت بازدارنده، ژستی است که گاهی اوقات توسط کسانی استفاده می‌شود که اقرار به بی‌گناهی می‌کنند و اعلام می‌کنند که تقصیری متوجه آنان نیست.

ژست نکته مهم (ok gesture)

این ژست به سه صورت استاده می شود

1- کف دست به سمت صورت

ژست نکته مهم

این زبان بدن زمانی اتفاق می افتد که نوک انگشت های یک دست به هم می رسند و کف دست کمی به سمت بالا می چرخد. در این حالت معمولا فرد می خواهد به خوبی و مزیت چیزی و یا نکته مهمی را بیان کند.

تفاوت فرهنگی

این زبان بدن در جغرافیای متفاوت معانی مختلفی هم دارد.

یونان و ترکیه: خوب

اسپانیا: بسیاری از چیزی

مالتا: دلالت بر طعنه سنگین دارد

تونس: نشان‌دهنده احتیاط است، مانند اینکه کارها را آهسته انجام دهید

فرانسه و بلژیک: می ترسم

ایتالیا: چی شده، چه خبر؟

2- کف دست به سمت پایین

این ژست در حالت دیگری هم اتفاق می افتد و آن زمانی است که کف دست رو به پایین است. این ژست به معنای این است که همه چیز روبراه و عالی است. البته سخنوران از آن برای توضیح نکات مهم سخنرانی استفاده می کنند.

3- کف دست به سمت مقابل

ژست همه چیز خوبه

این ژست به معنای این است که من خوبم و همه چیز مرتب است. البته باید مراقب باشید از این ژست در کشورهایی مانند برزیل و یا کشورهای خاور میانه استفاده نکنید چون به معنای نوعی توهین جنسی است.

ژست پول (money gesture)

ژست پول

این ژست شبیه نکته مهم است با این تفاوت که شامل مالش نوک انگشتان با انگشت شست است. از این زبان بدن دست ها می توانید برای اشاره به یک معامله یا تجارت خوب استفاده کنید. البته برای حفظ تشخص حرفه ای تا آنجا که می توانید از این ژست استفاده نکنید چون بیش از حد طمع کارانه و حریصانه به نظر می رسد و به شدت جنبه منفی دارد. کسی که از این زبان بدن استفاده می کند بیش از حد پولکی و مادی به نظر می رسد.

 20 زبان بدن دست ها که باید هنگام سخنرانی از آن استفاده کنید و معنای آن را بدانید

مجموعه زبان بدن های زیر از بررسی محبوبترین سخنران های دنیا گردآوری شده است.

قانون طلایی در زبان بدن هنگام سخنرانی

زبان بدن باید در کسری از ثانیه و قبل از ارائه کلام نمایش داده شود. به عبارتی زبان بدن دست ها در ابتدا تصویر را برای مخاطب می سازد و بعد از آن است که سخن سخنران روی آن سوار می شود.

فهرست بندی مطالب (Listing)

یکی از ژست های زبان بدن دست ها که در بین سخنرانان بسیار رایج است استفاده از دست ها برای شمردن و فهرست کردن مطالب ارائه شده است. این زبان بدن دست ها می تواند سخنران را فعال تر نشان دهد.

اشاره به یک نکته کوچک (a tiny bit)

هر زمان که می خواهید به یک نکته کوچک اشاره کنید می توانید از این حرکت استفاده کنید. این حرکت از جمله ژست های زبان بدن دست بسیار تاثیرگذار است چون تصویر شفافی از کوچک بودن مقدار را به مخاطب منتقل می کند.

مشت گره کرده (Clenched hand)

مشت های گره کرده

شدت و اهمیت و محکم بودن حرف سخنران را  می توانید با این ژست دست ها نشان دهید. از این زبان بدن در هنگامی که نکته مهمی را بیان کرده اید و می خواهید به مخاطب انگیزه بدهید و یا جدی بودن کلام خود را به مخاطب نشان دهید استفاده کنید.

نشان دادن سطوح متفاوت (Show different levels)

در این زبان بدن شما می توانید وقتی در موضوعی صحبت می کنید که ذومراتب است و از درجات مختلفی برخوردار است از این زبان بدن استفاده کنید. البته این حرکت را برعکس هم می توانید انجام دهید و از بالاترین سطح شروع و به پایین ترین سطح برسید.

به عنوان مثال وقتی می خواهید بگویید که مدیریت منابع انسانی باید کیفیت استخدام در تمامی سطوح از کارمندان ، مدیران میانی و مدیران ارشد را در نظر بگیرد می توانید از این ژست استفاده کنید. البته اگر به جای کارمندان، مدیران میانی و مدیران ارشد بگویید مدیران ارشد، مدیران میان و کارمندان، آن وقت باید این زبان بدن را معکوس و از بالا به پایین اجرا کنید.

اجازه دهید چیز مهمی را به شما بگویم (Let me tell you)

با احتیاط از این ژست زبان بدن دست ها استفاده کنید، چون حالت تهاجمی دارد. فقط در مواقعی که واقعا می خواهید مطلب مهمی را بیان کنید از آن استفاده کنید. در غیر اینصورت و اگر هنگامی که حرف مهمی ندارید و از این زبان بدن استفاده کنید، مخاطب احساس می کند که به دیده تحقیر به او نگاه می کنید. پس مراقب باشید. البته سخنران می تواند از این زبان بدن برای تهدید مخالفان (نه مخاطبان) در سخنرانی استفاده کند.

اشاره به قسمت خاص (Refers to a specific part)

اشاره به یک موضوع خاص

هنگامی که سخنران می خواهد به قسمت خاصی از یک ایده یا مطلب اشاره کند می تواند از این زبان بدن استفاده کند. به عنوان مثال می تواند بگوید می خواهم توجه شما را به یک قسمت خاص و جذاب از این موضوع جلب کنم و همزمان از این زبان بدن دست  استفاده کند.

نمایش باشکوه (Magnificent show)

دست های باز شده

استفاده از دو دست که از هم باز شده اند و کف دست ها رو به تماشگران است، یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین حرکات زبان بدن دست ها ست. از این زبان بدن برای نشان دادن شکوه و عظمت و بزرگی که همزمان می تواند به تهییج مخاطب هم منجر شود استفاده کنید.

عظمت و شکوه وطن، ارتش، انسانیت، مادر، پدر، خداوند و … می تواند نمونه ای از کاربرد این زبان بدن باشد.

نمایش رشد  (Growth show)

نمایش رشد یک چیز

هر زمان که دست خود را به سمت بالا حرکت می دهید رشد و افزایش را به نمایش می گذارید. در مواقع لزوم می توانید برای به نمایش گذاشتن نمودار رشد و افزایش مقدار کار مورد نظر از آن استفاده کنید. به خصوص زمانی که می خواهید رشد امروز را با جایگاه دیروز مقایسه کنید.

اشاره به مخاطب (Refers to the audience)

اشاره به مخاطب

هنگامی که می خواهید شخص یا اشخاصی را مورد خطاب قرار داهید و یا به منطقه و حریم شخصی آن ها اشاره کنید، می توانید به جای استفاده از انگشت اشاره که می تواند توهین آمیز به نظر آید از این حرکت زبان بدن دست استفاده کنید.

نمایش قدرت (display of power)

نشان دادن پشت دست

اگر کف دست ها رو پایین باشد نشان تسلط و قدرت است. این حرکت را با نشان دادن کف دست به مخاطب انجام دهید. لازم به ذکر است که در این حالت نوعی رابطه از بالا به پایین را به نمایش می گذارید. از حرکت اشاره با پشت دست فقط زمانی استفاده کنید که نسبت مخاطب برتری سازمانی و یا جایگاهی دارید.

اشاره به خود (Refer to yourself)

اشاره به خود

اگر دست خود را به سمت سینه یا قلب خود ببرید، در واقع به خودتان دارید اشاره می کنید. این حرکت اگر درست و به موقع انجام شود می تواند به راحتی مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید هنگامی از این زبان بدن دست ها استفاده کنید که به امر مطلوب و مثبتی اشاره می کنید.

اشاره به ما (Point to us)

اشاره به جمع

در این حرکت، سخنران دست خود را در حالتی قرار می دهد گویی که می خواهد کسی را در آغوش بگیرد. این زبان بدن بسیار قدرمند است و برای اشاره به جمعی که می خواهند همدل و همزبان باشند فوق العاده است. به عنوان مثال سخنران هنگام گفتن عبارت ما یک خانواده ایم می تواند از این زبان بدن استفاده کند.

این یا آن (this & that)

اگر قصد داشته باشید که دو ایده را از هم جدا کنید و یا اینکه بین دو چیز فاصله بیاندازید باید از این زبان بدن استفاده کنید. به عنوان مثال هنگامی که سخنور می خواهد در مورد یک گروه تندرو و افراطی و همچنین از یک گروه معتدل و میانه رو صحبت کند، یکی را با دست چپ و دیگری را با دست راست نشان می دهد.

همچنین سخنران می تواند نسبت به صفت مثبت یا منفی که به آن ها نسبت می دهد از اختلاف ارتفاع بین دو دست هم استفاده کند.

نمایش اتحاد (show unity)

زبان بدن متحد شدن

حرکت همزمان دو دست و گره شدن انگشتان دو دست به هم و بعد تکان دادن آن، به نشان همبستگی و وحدت است. این حرکت بسیار تاثیرگذار است و یکی از ژست های فوق العاده زبان بدن دستها است.

البته می توان به صورت معکوس هم از این حرکت استفاده کرد. به این صورت که دست ها را در هم گره کنید و سپس آن را از هم باز کنید و به مخاطب بگویید که اگر ما اتحادمان را از دست بدهیم، همه چیزمان را از دست خواهیم داد.

نمایش توقف (stop)

زبان بدن توقف

حرکت زبان بدن دست بالا نشانه توقف هر کاری است که مخاطب دارد انجام می دهد. به محض نشان دادن این حرکت مخاطب یک ایست ذهنی برایش اتفاق می افتد. ولی باید مراقب بود که به جا استفاده شود و توهین آمیز نباشد.

نمایش صداقت (Show honesty)

نمایش صداقت

نشان دادن کف هر دو دست به مخاطب می تواند به نشانه صداقت و درستی سخنران تعبیر شود. فراموش نکنید که هرگاه در رابطه ای، کف دست ها بیشتر به نمایش گذاشته شوند، مخاطب احساس امنیت بیشتری می کند. همچنین روسای جمهور هنگام قسم خوردن به نشانه صداقت کف دست خود را نشان می دهند.

در این قسمت ژست های منفی زبان بدن دست ارائه می شود. سعی کنید از این ژست ها در زبان بدن خود استفاده نکنید و یا تا آنجا که امکان دارد از این ژست ها پرهیز کنید.

ژست بیا اینجا

ژست بیا اینجا

این ژست برای تمامی مردم جهان معنا دارد. می توان این ژست را در گداهای خیابانی و یا معشوقه های خیابانی مشاهده کرد. از این ژست برای التماس و گدایی و همچنین برای دعوت به مبارزه هم استفاده می شود.

مطلب جالب و تاسف بار

شنای مرگ

دو شناگر که از اروپای شمالی برای شنا به دریای مدیترانه آمده بودند، فراتر از حصاری که برای شنا در نظر گرفته شده بود رفتند. آن ها وارد یک منطقه محافظت شده توسط گارد نظامی ارتش شدند. نگهبانان بلافاصله گمان کردند که آن ها جاسوس هستند. به آن ها اشاره کردند که به سمت ساحل بیایند. ولی شناگران فرار کردند و از آنجا دور شدند. ولی متاسفانه گارد نظامی به آن ها شلیک کردند و آن ها جان خود را از دست دادند.

چرا این اتفاق افتاد؟ مشکل آنجا بود که سربازان ایتالیایی برای اشاره از کف دستان که به سمت پایین حرکت می کند استفاده کردند. در صورتی که در فرانسه و انگلستان و سایر نقاط اروپای شمالی برای اشاره از ژست کف دست که به سمت بالا حرکت می کند استفاده می کنند. شناگران گمان کرده بودند که سربازان به آن ها می گویند برگردید و از اینجا دور شوید حال آنکه سربازان منظورشان این بود که به ساحل بیایید. این که شما به چه فرهنگی تعلق داشته باشید ممکن است از ژست های زبان بدن دست متفاوتی هم استفاده کنید.

البته گاهی مانند مورد فوق می تواند به فاجعه بزرگی ختم شود.  تفاوت های فرهنگی می تواند به معنای مرگ یا زندگی باشد. پس هنگام تحلیل زبان بدن دقت کنید.

گرفتن بازو

گرفتن بازو معمولا به صورت های مختلف مانند ماساژ دادن، خاراندن و یا گرفتن بازو توسط دست مخالف صورت می گیرد. به هر صورت که این زبان بدن انجام شود نشانه استرس، عدم اطمینان، شک و تردید، ناامنی و اضطراب است.

مطلب کاربردی

دختران و زنان سرگردان در مهمانی ها

اگر در مهمانی با زنی مواجه شدید که با یک دست بازویش را گرفته و همچنین یک پایش را روی پای دیگر انداخته و به اطراف نگاه می کند، در ابتدا باید سعی کنید که به او اطمینان خاطر دهید. به او بگویید از اینکه در جمع ما هستید بسیار خوشحالیم. چقدر خوب است که امروز تصمیم گرفتید به مهمانی ما بیایید. سعی کنید به او خوراکی و یا نوشیدنی تعارف کنید که حالت بسته زبان بدنش تغییر کند.

هنگامی که بازوها ماساژ داده می شود نشانه یک خودآغوشی یا به عبارت دیگر علامت آرام کننده و تسکین دهنده است. البته زمانی که این زبان بدن با سایر حرکات توام می شود دقیقتر می توان به ماهیت آن پی برد.

مطلب جالب

کیف ملکه الیزابت دوم

در بسیاری از موارد زنان در خیابان باید با کیف راه بروند. اگر در خیابان قدم بزنید می توانید به راحتی این زبان بدن را ببینید که زنان با دست مخالف بند کیف خود را می گیرند. شاید به این دلیل باشد که آن ها هنوز در خیابان احساس امنیت نمی کنند. یکی از طنز نویسان روزنامه لندنی هنگامی که ملکه الیزابت دوم با کیف معروفش مشغول استقبال از طرفدارانش بود نوشت: ما نمی دانیم که ملکه کیف خود را برای حمل کارت اعتباری و یا وسایل آرایش و یا حمل پول نقد با خود می آورد یا برای کنترل استرس و اضطرابش.

انگشت شست به سمت پایین (Thumbs down)

شست رو به پایین

این حرکت که از رومی ها به ارث رسیده است در مسابقات گلادیاتورها استفاده می شد. اگر تماشاگران انگشت شست خود را به سمت پایین می گرفتند معنای آن این بود که گلادیاتور بازنده باید کشته شود.

پیام بسیار منفی دارد و به ندرت در زبان بدن دست استفاده می شود. استفاده از آن تا حدی کودکانه به نظر می رسد.

کف دست به سمت پایین (palms down)

کف دست به سمت پایین

استفاده از حرکات کف دست به سمت پایین نشانه قدرت و صلابت است. اگر از جایگاه برتر سازمانی و عرفی برخوردار نیستید از این زبان بدن استفاده نکنید. چون دیگران ممکن است احساس کنند که شما به آن ها دستور می دهید و یا از بالا به پایین به آن ها نگاه می کنید.

اگر به سلام نازی ها دقت کرده باشید دقیقا از همین زبان بدن استفاده می کنند. برخی سیاست مداران هم در مواجهه با اجتماعات و طرفدارانشان از این زبان بدن استفاده می کنند.

مچ دست شل و آویزان (limp wrist)

مچ دست آویزان

این نشانه زبان بدن حالتی را نشان می دهد که مچ دست بدون هیچ کشش و کنترلی، شل و آویزان است. اگر می خواهید این زبان بدن را امتحان کنید کافیست نگاهی به ساعت خود بیاندازید. حالا سعی کنید مچتان را آزاد و آویزان به سمت پایین نگه دارید. در زبان بدن دستها این نشانه ضعف است.

نکته کاربردی

زبان بدن قرار عاشقانه

مچ دست لنگ

این زبان بدن بیشتر توسط خانم ها و در معاشقه و قرارهای عاشقانه استفاده می شود. این زبان بدن نشانه ضعف و تسلیم است. شما می توانید به راحتی به مرد مورد علاقه تان بگویید که من تسلیم تو هستم و او هم احساس تسلط و حمایت می کند.

شانه بالا انداختن (hand shrug)

شانه بالا انداختن

در مورد حرکت زبان بدن دستها که در تصویر فوق می بینید می توان گفت نشانه جهانی برای نمی دانم است. وقتی کسی از این زبان بدن استفاده می کند به معنای چشم پوشی و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن است.

شانه بالا انداختن یک طرفه

البته این تنها معنای این زبان بدن نیست. خیلی ها از بالا انداختن شانه به صورت یک طرفه (با سمت چپ یا راست) استفاده می کنند و بدینوسیله به خوب بودن یا بد بودن چیزی اشاره می کنند.

مطالب علمی در مورد ژست های زبان بدن دست ها

تخیلی بودن حرکات دست ها

زبان بدن دست ها موضوع مورد علاقه بسیاری از محققین و دانشمندان علوم ارتباطات در گذشته بوده است که چرا ما در حین سخنرانی و صحبت کردن، دست ها و بازوهایمان را تکان می دهیم. برخی از دانشمندان و محققین مانند باترورث و هادار، 1989؛ کراوس، چن، و گوتسمن، 2000؛ کراوس، مورل-ساموئل و کولاسانت، 1991 حرکات زبان بدن دست ها را تخیلی می دانند و آن را کاملا تصادفی ارزیابی می کنند و اعتقاد دارند که این حرکات صرفا مربوط به گوینده سخن است و ارتباطی با شنونده پیام ندارد.

همزمانی تصویر و محتوای زبانی

در مطالعه تحقیقاتی هولر و بیتی در سال 2007 که در دانشگاه منچستر انجام شد آمده است که مک نیل در سال 1985 از اولین کسانی بود که نشان داد که زبان بدن دست ها و بازوها با گفتار با هم مرتبط هستند. مک نیل طی سلسله مقالاتی که در 1992 و 2005 ارائه داد بیان کرد که در فرآیند دیالکتیک ارتباطی، تصویر و محتوای زبانی با هم آشکار می شوند. به عبارت دیگر کلام و سخنِ سخنران، بخشی از معنا و بخش دیگر معنا توسط اشاره و حرکات زبان بدن منتقل می شود.

حرکات دست ها جزء اصلی کلام هستند

آدام کِندُن (Adam Kendon’s term 2008) می گوید که حرکات دست و بازوها جزئی از کلام هستند نه همراه یا چیزی افزون بر کلام. حرکات دست باعث می شود مردم به شما گوش دهند. اسپنسر کلی، دانشیار روان‌شناسی و مدیر مرکز زبان و مغز در دانشگاه کولگیت، دریافت که ژست‌های زبان بدن دست ها باعث می‌شود افراد به آکوستیک یا آواشناسی گفتار توجه کنند. کلی گفت: «ژست‌ها صرفاً افزودنی‌های زبان نیستند، بلکه ممکن است در واقع بخش اساسی آن باشند.»

استفاده نابینایان از حرکات دست ها

حرکات دست به طور طبیعی برای ما ظاهر می شود. اسپنسر حتی دریافت که افراد کور و نابینا هنگام سخن گفتن با دیگر نابینایان از حرکات دست استفاده می کنند.

تاثیر زبان بدن دست ها در بازیابی خاطرات

زبان بدن دست ها به شما کمک می کند به خاطرات دسترسی پیدا کنید. استفاده از حرکات دست در هنگام صحبت کردن نه تنها به دیگران کمک می کند تا آنچه را که می گویید به خاطر بسپارند، بلکه به شما کمک می کند سریعتر و موثرتر صحبت کنید!

از چه زبان دست ها و یا حرکات دست ها در سخنرانی و حرف زدن باید استفاده کنم؟

اگر نمی دانید که از چه حرکات دستی باید در هنگام سخنرانی استفاده کنید نگران نباشید. آمارها نشان می دهد که سخنرانان مبتدی در طول 10 دقیقه سخنرانی تقریبا از 150 زبان بدن دست ها استفاده کردند. در حالی که سخنرانان حرفه ای در طول 0 دقیقه از بیش از 300 ژست دست ها استفاده کرده اند.

حال سوالاتی در ذهن ایجاد می شود:

چرا زبان بدن دست ها اینقدر مهم است؟

تاثیرگذارترین و محبوبترین زبان بدن دست ها کدام است؟

چگونه همه می توانند از زبان بدن دست ها به صورت هدفمند استفاده کنند؟

در این مقاله قصد داریم تا تاثیرگذارترین زبان بدن دست برای سخنرانی که می تواند باعث محبوبیت شما شود را ارائه کنیم. شما می توانید با استفاده از این حرکات تاثیرگذاری خود را صدچندان کنید.

چند نکته در مورد زبان بدن دست ها

1- از زبان بدن دست ها به صورت هدفمند استفاده کنید.

از نظر زیبایی شناسی حرکت های تند و تیز دست ها خوشایند نیست. مخاطب حرکت های روان را بیشتر می پسندد. پس سعی کنید روی حرکات دست خود کنترل داشته باشید و اجازه ندهید سرعت و نحوه حرکت دست ها از کنترل شما خارج شوند.

2- بدانید که چه می خواهید بگویید؟

تحقیقات نشان داده است که کسانی که در یافتن واژه ها و کلمات مناسب مشکل دارند بیش از حد از زبان بدن دست ها برای جبران استفاده می کنند. النا نیکولادیس (Elena Nicoladis) طی تحقیقاتی که در مورد زبان بدن دست ها در دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) انجام داده است بیان می کند کسانی که در پیدا کردن کلمات مناسب مشکل دارند نسبت به سایرین از حرکات دست بیشتری استفاده می کنند.

3- محدوده استفاده از حرکات دست ها را کنترل کنید.

محدوده حرکت دست ها می تواند از بالای سینه تا پایین کمر باشد. اگر دست ها بیش از حد از محدوده بالای سینه ها و پایین کمر خارج شوند زمخت و زننده به نظر می رسند. بنابراین سعی کنید که محدوده حرکت دست ها را کنترل کنید.

4- از خودتان هنگام سخنرانی کردن فیلم بگیرید.

هنگام سخنرانی از خود فیلم بگیرید و حرکات دست خود را رسد کنید. بررسی زبان بدن دست ها و ژست های خودتان می تواند در تمرین و کنترل حرکات دست ها بسیار موثر باشد.

این مقاله در حال تکمیل است …