همانطور که می دانید زبان بدن سر با نحوه تکلم و صحبت کردن ما ارتباط زیادی دارد. شاید هیچ قسمت از زبان بدن باندازه زبان بدن سر نشان دهنده احساسات مثبت و منفی ما نباشد. در این مقاله به 23 ژست مثبت و منفی زبان بدن سر می پردازیم.

فهرست مطالب:

الف- ژست های مثبت زبان بدن سر

1- سربالا  (upward ead tilt)

2- سر متمایل به یک سمت (head tilted to one side)

3- سر تکان دادن (nod)

4- سر تعظیم فرود آوردن (bow head down)

5- دست های به هم قلاب شده در پشت سر (hooding)

6- دست کشیدن به موها با کف دست (playing with hair (palm out))

7- لرزش سر (head wobble)

8- سینی صورت (platter face)

9- سر پایین، نگاه بالا (head tilted down looking up)

ب- ژست های منفی زبان بدن سر

1- موجدار کردن موها (hair ruffle)

2- ماساژ دادن پشت سر (rubbing back of head)

3- خاراندن سر (scratching head)

4- بهت زدگی (astonish)

5- مالیدن پیشانی و یا شقیقه ها (rubbing forehead or temples)

6- سر پایین انداختن (Head down)

7- سربرگرداندن (Turning head away)

8- دست ها را روی سر گذاشتن (Hands on head)

9- از کوره در رفتن

10- دو بار تکان افقی سر (double take)

11- شانه بالا انداختن (shoulder shrug)

12- شیار پیشانی (furrowed forehead)

13- دست به چانه (Leaning head on hand)

سربالا  (upward head tilt)

شاید این جمله را بارها شنیده باشید. سرت را بالا بگیر. تو نباید از کاری که کردی خجالت بکشی. سر را بالا گرفتن نشان از شجاعت، اعتماد به نفس، قدرت و البته شاید در برخی موارد از یک وضعیت تهاجمی هم حکایت می کند.

زبان-بدن-سربالا

اینکه گفته می شود سربالا به این معنی نیست که شما سر را در حالت عمودی بالا ببرید که اساسا چنین امکانی وجود ندارد. در واقع در زبان بدن سربالا، سر کمی به عقب ی رود و چانه به سمت جلو می آید و نمود و جلوه بیشتری پیدا  می کند. جلو آمدن چانه وضعیت تهاجمی را تشدید می کند. اگر این حالت با لبخند همراه نباشد می تواند کاملا به عنوان نشانه تهاجم و تحقیر، تفسیر شود. اما اگر زبان بدن سربالا به لبخند و مهربانی همراه باشد نشان اعتماد به نفس و قدرت است.

حس رقابت

یکی دیگر از مواردی که در زبان بدن سربالا قابل بیان است ویژگی رقابتی بودن است. کسانی که از زبان بدن سربالا استفاده می کنند با نشان دادن گردن خود که ناحیه بسیار حیاتی است چه در زمانی که لبخند به لب دارند و یا حتی زمانی که صورت بی تفاوت است یا خشمگین و تهاجمی هستند، در هر صورت رقابتی به نظر می رسند. آن ها این پیام را به مخاطب خود منتقل می کنند که من اهل رقابت هستم و به سادگی میدان را واگذار نمی کنم.

زبان بدن غرور

حس غرور

یکی از احساساتی که با این زبان بدن سر همراه است البته زمانی که نه لبخندی در چهره نمایان است و نه ابروها در هم گره خورده است و صورت کاملا جدی و مصمم است احساس غرور است.

نکته کاربردی

تحقیقات نشان می دهد که مردهایی که از این زبان بدن استفاده می کنند البته به شرطی که همراه با لبخند و مهربانی باشد برای زنان از جذابیت بیشتری برخوردارند. البته در مورد زنان برعکس است. مردان، زنانی را ترجیح می دهند که از زبان بدن سرپایین استفاده می کنند. چون این زبان بدن نشانه مطیع بودن است و برای مردان جذابیت بیشتری دارد.

سر متمایل به یک سمت (head tilted to one side)

زبان بدن سر متمایل به یک سمت نشانه مطیع بودن، تسلیم بودن و تهدید نبودن است. در این زبان بدن که سر متمایل به یک سمت می شود، به دلیل آن که سر کمی به طرفین خم می شود، فرد کوچکتر از اندازه معمول به نظر می رسد. قضاوت این است که این فرد کمتر تهدید کننده است. برخلاف زبان بدن سربالا که فرد چانه و گردن خود را به نمایش می گذارد و بزرگتر از اندازه معمول به نظر می رسد.

نکته کاربردی

زبان بدن سر متمایل یه یک سمت

استفاده از این زبان بدن در روابط عاشقانه توسط زن ها می تواند بسیار برای مردان جذاب باشد. به خصوص زمانی که با یک لبخند و نگاه معصومانه همراه است.

سر تکان دادن (nod)

زبان بدن سر تکان دادن

سر تکان دادن به نشانه فهمیدن، تایید، موافقت، اطاعت، گوش کردن، همدلی کردن و تشویق برای ادامه ارتباط و گفتگو است. هنگام گفتگو زمانی که مخاطب در بین سخنانش مکث می کند می توانید با سه بار سر تکان دادن (the triple nod) مخاطب را تشویق به ادامه گفتگو کنید. این زبان بدن یکی از مهم ترین زبان بدن های شنیدار موثر است و به مخاطب نشان می دهد که شما با دقت به حرف های او گوش می دهید.

تحقیقات نشان می دهد که هنگامی که از زبان بدن سر تکان دادن استفاده می شود مردم 3 تا 4 برابر سریعتر از حالت معمول صحبت می کنند. هنگام شنیدن به صحبت های دیگران در استفاده از این زبان بدن خِسَّت به خرج ندهید.

زبان بدن سرتکان دادن

سرعت سر تکان دادن

سرعت سر تکان دادن

البته سرعت سر تکان دادن مهم است. اگر این کار با سرعت زیاد انجام شود معادل عجله داشتن است و اینکه او می خواهد شما هر چه سریع تر به سخن خود خاتمه دهید. در حقیقت سرعت سر تکان دادن نقش مهمی در معنا و تفسیر این زبان بدن بازی می کند. سرعت زیاد یعنی عجله برای خاتمه سخن و سرعت کم یعنی تایید و تشویق و صبوری برای ادامه سخن

تفاوت فرهنگ ها

در فرهنگ هندی بر خلاف سایر فرهنگ ها که سر تکان دادن نشانه بله است و موافقت فرد را به همراه دارد، نشانه مخالفت و به معنای خیر و پاسخ منفی است. اگر به هند سفر کردید مراقب باشید که دچار مشکل نشوید.

نکته کاربردی

زبان سر تکان دادن مردانه

معمولا سر تکان دادن مردها به معنای موافقت و تایید است ولی سر تکان دادن زن ها می تواند نشانه همدلی، موافقت و یا تشویق مخاطب برای ادامه گفتگو باشد. همچنین سر تکان دادن گاه به گاه در هنگام شنیدن یکی از مهمترین ویژگی های شنیدار موثر است. همچنین هنگام سخنرانی کردن در هنگام مکث های نمایشی، استفاده از این زبان بدن تاثیر سخن را صدچندان می کند.

زبان بدن سر تعظیم فرود آوردن که نشانه تکریم و احترام است

سر تعظیم فرود آوردن

سر تعظیم فرود آوردن (bow head down)

این زبان بدن، نشانه احترام است. از جمله ژست هایی است که مطیع بودن را به نمایش می گذارد. در بسیاری از موارد می توان از این زبان بدن به جای دست دادن استفاده کرد. به خصوص در زمانه امروز ما که به دلیل همه گیری بیماری کرونا، این جایگزینی می تواند بسیار شایسته باشد و احساس خوبی هم در مخاطب ایجاد کند.

در گذشته این زبان بدن همران کلاه از سر برداشتن هم بوده است. این دو حرکت همزمان به نشانه احترام و خوشامدگویی بوده است.

نکته کاربردی

شما می توانید از این زبان بدن هنگام ارتباطات رسمی و همچنین ارتباط با کسانی که زبان بدن بسته ای دارند و در مجموع نگرش منفی در آن ها وجود دارد استفاده کنید. به عنوان مثال هنگام دیدن یک مشتری که به هر دلیلی از خدمات شما ناراضی است می توانید از این زبان بدن به جای دست دادن استفاده کنید.

همچنین هنگام دست دادن شما زمانی می توانید دست خود را به سوی مخاطب دراز کنید که نسبت به او برتری جایگاهی داشته باشید. این برتری یا عرفی است مانند بیمار و پزشک که پزشک برتری جایگاهی عرفی دارد و یا سازمانی است. مانند مدیر و کارمند که مدیر جایگاه برتر از نظر سازمانی دارد.

در نتیجه زمانی که شما برتری جایگاهی ندارید می توانید از این زبان بدن برای ادای احترام استفاده کیند و منتظر پاسخ شوید. اگر مخاطب دست دراز کرد، می توانید با او دست دهید و اگر او هم از همین زبان بدن استفاده کرد می توانید با یک لبخند پاسخ دهید.

مراقب باشید و هرگز در مقابل بزرگتر از خود و یا مدیران بالادستی دست خود را دراز نکیند، بلکه سر خود را به نشانه احترام پایین بیاورید.

زبان بدن دست های قلاب شده پشت سر

دست های به هم قلاب شده در پشت سر (hooding)

این زبان بدن بیشتر مردانه است و نشانه قدرت و اعتماد به نفس است. در این زبان بدن دست ها در پشت سر به هم قلاب می شود و مفصل آرنج به سمت بیرون قرار می گیرد. در موراد بسیاری ئر هنگام خستگی برای تجدید نیرو و رفع خستگی هم استفاده می شود.

این زبان بدن دی حیوانات مختلف هم مشاهده می شود که از آن برای تهدید سایر حیوانات و نشان دادن قدرت خود استفاده می کنند. مانند مار کبری که سر خود را به سمت عقب می برد و کاملا پهن می شود.

چرا این زبان بدن سر نشانه قدرت و اعتماد به نفس است؟

این ژست باعث می شود که فرد بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد. آرنج های بیرون رفته باعث می شود فضای بیشتری توسط فرد اشغال شود و قوی تر به نظر برسد.

معمولا دروازبانان فوتبال هم هنگام ضربه پنالتی دست های خود را از هم باز می کنند تا فضای بیشتری را اشغال کنند. در این ژست کسی که ضربه پنالتی را می زند دروازبان را بزرگتر از حد معمول می بیند و کارش دشوارتر می شود.

در فیگور های ورزش بدنسازی هم این ژست دیده می شود که برای بزرگتر و قویتر به نظر رسیدن ورزشکار است. زمانی که ورزشکار فیگور شکم می گیرد هم تقریبا همین اتفاق می افتد.

دست های قلاب شده در پشت سر در بدنسازی

چگونه می توانید از این زبان بدن استفاده کنید؟

از این زبان بدن در دفتر کار و یا خانه، هنگامی که روی صندلی و مبل خود نشسته اید البته به شرطی که مدیر ارشدی در مقابل شما نباشد برای رفع خستگی و تجدید نیرو می توانید استفاده کنید.

دست کشیدن به موها با کف دست (playing with hair (palm out))

این زبان بدن نشانه یک حس خوب و آرام است. معمولا در روابط عاشقانه این زبان بدن با تکرار بیشتری انجام می شود و نشانه صمیمیت، رضایت و اعتماد به نفس است. همچنین برای ایجاد جذابیت برای جلب توجه معشوق به کار می رود.

البته در موارد دیگری هم از این زبان بدن به عنوان یک تسکین دهنده و عاملی برای کاهش استرس هم استفاده می شود. البته تفاوت این دو وضعیت را از روی زبان بدن چهره می توان تشخیص داد که در حالت اول سرحال و بشاش با لبخند و دوستانه است اما در حالت دوم چهره گرفته و شاید در برخی موارد بی تفاوت و سرد است.

نکته کاربردی

زبان بدن دست کشیدن به موها که نشانه ایجاد جذابیت است

وقتی در یک رابطه عاشقانه قرار دارید و با این زبان بدن مواجه می شوید، تفسیر آن این است که به من توجه کن، به من نگاه کن و از زیبایی های من تعریف کن.

لرزش سر (head wobble)

لرزش سر که در فرهنگی هندی نشانه تایید است

این زبان بدن سر عموما مربوط به فرهنگ مردمان هند است. البته متناسب با محتوای ارتباطی معانی متفاوتی دارد. اما در کل به معنای اظهار نظر مثبت و تصدیق است. به عبارت ساده یعنی ok. البته این این زبان بدن برای فرهنگ های مختلف گیج کننده است. چون عموما در فرهنگ های اروپایی، آمریکایی، ایرانی و ترکی به معنای خیر است.

نکته کاربردی

البته می توان تفاوت آن ها را از روی زبان بدن چهره تشخیص داد. در فرهنگ هندی این حرکت توام با لبخند و یا زبان بدن باز ناشی از پذیرش و تصدیق و تایید است. اما در سایر فرهنگ ها این لرزش سر توام با چهره گرفته و ناراحت و یا جدی است که با زبان بدن بسته که ناشی از مخالفت کردن می باشد همراه است.

سینی صورت (platter face)

این زبان بدن زنانه است و در روابط عاشقانه برای ایجاد جذابیت استفاده می شود. برای انجام این ژست شما می توانید دو دست خود را در کنار هم و یا روی هم قرار دهید و چانه خود را روی آن بگذارید. زمانی که این زبان بدن با لبخند و ابروهای بالا رفته و قوسی همزمان شود می تواند تفسیر رمانتیک و عاشقانه را به بیشترین میزبان خود برساند.

نکته کاربردی

زبان بدن سینی صورت

زمانی که در یک رابطه عاشقانه با زبان بدن سینی صورت مواجه می شوید معنای آن این است: آیا من زیبا به نظر می رسم؟ و کسی که با زبان بدن آشناست می داند که پاسخ آن این است: عزیزم تو زیباترین زنی هستی که من در طول عمرم دیدم. چهره تو فوق العاده است و لبخندت آرامشی به من می دهد که هرگز تجربه نکردم.

سر پایین، نگاه بالا (head tilted down looking up)

زبان بدن سر پایین نگاه بالا که نشانه ایجاد جذابیت های جنسی زنانه است

در این زبان بدن زنانه است و در روابط عاشقانه برای ایجاد جذابیت های جنسی و اروتیک استفاده می شود. این زبان بدن با هنرپیشه معروف هالیوود، مرلین مونرو شناخته می شود که استاد استفاده از این زبان بدن است.

نکته کاربردی

زبان بدن در این مورد همراه با حرکات ترکیبی دیگری است که می تواند حداکثر جذابیت های جنسی را به نمایش بگذارد. سر پایین ، نگاه رو بالا که با یک لبخند و لب های کمی باز همراه است. این می تواند برای هر مردی به شدت تحریک کننده باشد.

موجدار کردن موها (hair ruffle)

این زبان بدن سر نشانه نوعی ناراحتی است. این که فرد در شرایط خوبی قرار ندارد. تحقیقات نشان می دهد که زن ها بیش از سه برابر بیشتر از مردان از این زبان بدن استفاده می کنند.

دست کشیدن به موها برای تسکین

تفاوت زنان و مردن در زبان بدن موجدار کردن موها

مردان زمانی از این زبان بدن استفاده می کنند که دچار شک و تردید و نگرانی شده اند. زنان بیشتر زمانی استفاده می کنند که دچار پریشانی، ناراحتی، نگرانی و عصبانیت هستند. مردان با این کار اجازه می دهند که خون بیشتری به مویرگ های سطح پوست سر برسد و زنان با حرکت سریعی که با تکان دادن موهایشان انجام می دهند جریان هوای بیشتری را به سمت گردن هدایت می کنند.

زبان بدن مالیدن موها با کف دست که نشانه خستگی و استرس است

موجدار کردن موها با زبان بدن بازی کردن با موها متفاوت است. با مشاهده زبان بدن چهره می توانید به این تفاوت پی ببرید. البته گاهی در آگهی های بازرگانی، هدف از دست بردن به داخل مو و  موجدار کردن موها، بیان کیفیت و شادابی و طراوت موها و ایجاد جذابیت است که البته می توان با تفاوتی که در زبان بدن چهره وجود دارد به راحتی تفاوت آن تشخیص دهید. در سایر موارد، چهره، متعجب، عبوس، مشکوک، خسته و خشمگین است.

نکته کاربردی

وقتی با این زبان بدن مواجه می شوید سعی کنید مسیر رابطه را تغییر دهید. در این حالت فرد نیاز به کمی استراحت و خوردن یک نوشیدنی دارد. پس این فرصت را به او بدهید. حالت تهاجمی نگیرید و سعی کنید خود را مهربان و صمیمی نشان دهید تا بتوانید از استرس و نارحتی او بکاهید.

ماساژ دادن پشت سر (rubbing back of head)

زبان بدن ماساژ پشت سر که نشانه تردید در تصمیم گیری است

زمانی که کسی از این زبان بدن استفاده می کند و پشت سرش را با کف دست می مالد، می تواند نشانه دست پاچگی، خجالت و به نوعی گیج شدن و تردید در تصمیم گیری باشد.

نکته کاربردی

ماساژ پشت گردن که نشانه تردید در تصمیم گیری است

اگر کسی را تنبیه کرده اید و با چنین زبان بدنی مواجه شدید، بهتر است که دیگر ادامه ندهید. چون او از کارش شرمنده شده است. ادامه بیشتر می تواند باعث شود خجالت و شرمندگی به کینه و عقده تبدیل شود.

خاراندن سر (scratching head)

این زبان بدن سر، نشانه تردید، ناامیدی و یا استرس است. این تصویر احتمالا برایتان آشناست. زمانی که معلم از شاگرد امتحان شفاهی می گیرد و او درسش را بلد نیست. ناامیدی و استرس در چهره او موج می زند و ذهن او درگیر عواقب کار است.

خاراندن سر که نشانه استرس است

سرعت خاراندن سر

اگر سرعت خاراندن زیاد باشد می تواند نشانه استرس و نگرانی بیش از حد باشد.

نکته کاربردی

هنگامی که با این زبان بدن مواجه می شوید سعی کنید از یک زبان بدن باز که توام با همدلی و تصدیق و تایید است استفاده کنید. سر تکان دادن برای تایید صحبت ها می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در این شرایط فرد قدرت پذیرش نصیحت و پند و اندرز را ندارد. او را شماتت نکنید و سعی کنید به او آرامش و امید دهید.

بهت زدگی (astonish)

در این زبان بدن هر دو دست به سمت گوش ها می آید ولی آن را لمس نمی کند و نمی پوشاند. مفصل آرنج هم به سمت جلو حرکت می کند. این زبان بدن زمانی اتفاق می افتد که برای فرد اتفاقی افتاده است که غیر قابل باور است. او این حیرت و بهت زدگی را با این زبان بدن نشان می دهد.

به عنوان مثال وقتی برای مسافرت به شمال رفته اید و زمانی که بعد از طی مسافت زیاد و با خستگی به ویلا می رسید و یادتان می آید که کلید ویلا را جا گذاشته اید. البته لزوما دلیل آن منفی نیست و می تواند اتفاقات مثبت هم باعث استفاده از این زبان بدن شود.

نکته کاربردی

مثالی که در دیکشنری کمریج برای واژه astonish آورده شده است مربوط به بارداری است. وقتی به شما خبر غیرمنتظره ای مانند پدر شدن و یا مادر شدن می دهند، می توانید از این زبان بدن استفاده کنید تا اوج هیجان و تعجب و شادی خود را به همسرتان هدیه کنید.

مالیدن پیشانی و یا شقیقه ها (rubbing forehead or temples)

این زبان بدن هنگامی که فردی عمیقا به فکر فرو می رود دیده می شود. البته به نظر می رسد که این تفکر مربوط به پیشامد بدی است. و فرد در حال فکر کردن برای پیدا کردن راه حلی برای این مشکل است.

زبان بدن دست کشیدن به پیشانی

مالیدن پیشانی یا شقیقه ها به چه معناست؟

این زبان بدن می تواند نشانه استرس، نگرانی، هیجان زیاد ناشی از یک خبر بد، ترس و خشم باشد.

نکته کاربردی

اگر با این زبان بدن مواجه شدید احتمال وقوع هر برخوردی وجود دارد. اگر راه حلی برای مشکل ندارید بهتر است ساکت باشید و از غر و لند کردن پرهیز کنید.

سر پایین انداختن (Head down)

البته این زبان بدن سر می تواند به دو صورت اتفاق بیافتد:

زبان بدن سر پایین بدون ارتباط چشمی می تواند نشانه اعتماد به نفس پایین باشد

1- سر پایین انداختن بدون تماس چشمی (Head down , no eye contact)

این زبان بدن سر می تواند نشانه قضاوت یا شرمندگی باشد. حتما شما مردمی را دیده اید که هنگام راه رفتن در خیابان سرشان را پایین می گیرند. این زبان بدن نشانه اعتماد به نفس پایین، گارد ارتباطی بسته و دفاعی و همچنین افسردگی است.

زبان بدن سر پایین

2- سر پایین با تماس چشمی (head lower)

این زبان بدن نشانه شرمندگی است. بر خلاف حالت قبل که سر پایین است و تماس چشمی وجود ندارد در این حالت تماس چشمی برقرار است. معمولا این زبان بدن پس از یک اتفاق غیرمنتظره برای فرد رخ می دهد.

نکته کاربردی

این زبان بدن سر پایین است که نشانه شرمندگی است

هنگام مواجهه با چنین افرادی که مکرر از این زبان بدن استفاده می کنند سعی کنید نقش حامی و حمایت کننده داشته باشید. از زبان بدن باز ستفاده کنید و از نظر کلامی به آن ها انگیزه دهید. تعریف کردن از ویژگی ها و توانمندی هایشان می تواند احساس فوق العاده ای به آن ها ببخشد. به آن ها حمله نکنید و رفتار تهاجمی نداشته باشید چون به شدت شکننده هستند و از نظر روحی و روانی به هم می ریزند.

سربرگرداندن (Turning head away)

این زبان بدن که در بیشتر مواقع با گزیدن لب ها هم همراه است به این معنی است که از صحبت کردن و برقراری ارتباط خسته است و حوصله اش سررفته است و احساس ناراحتی می کند.

نکته کاربردی

زبان بدن سر برگرداندن

فکر می کنم شما هم با من هم عقیده باشید که در مواجهه با این زبان بدن، زمان پایان رابطه و یا حرف زدن فرا رسیده است. پس لطفا ادامه ندهید

دست ها را روی سر گذاشتن (Hands on head)

در این زبان بدن انگشتان هر دوست به هم قفل می شوند و روی سر قرار می گیرد. مفصل آرنج کاملا باز و رو به بیرون است البته اگر شرایط سخت تر و حادتر شود، مفصل آرنج دو دست به هم نزدیک و نزدیکتر می شود.

زبان بدن دست ها روی سر

زبان بدن دست ها را روی سر گذاشتن به چه معنا است؟

این زبان بدن نشانه استرس و کلافگی است. این زبان بدن عموما زمانی دیده می شود که فرد با انبوهی از حجم کار درگیر است و یا کاملا در کارش غرق شده است. البته در مواقعی مانند یک حادثه تصادف وحشتناک که برای فرد خطر ندارد ولی او صحنه را می بیند هم می توانیم این زبان بدن را ببینیم.

از کوره در رفتن

در این زبان بدن با دست ها سر را می فشارند و ناگهان دست ها را بر می دارند. البته این زبان بدن با فریاد کشیدن و ابروهای بالارفته و چشمان از حدقه درآمده هم همراه است. این زبان بدن نشانه گیج شدن، تحیر و تعجب از موضوعی که برای فرد ناباورانه است.

نکته کاربردی

اگر با چنین زبان بدنی مواجه شدید این نکته را فراموش نکنید. یا سکوت کنید سرتان را پایین بیاورید و از ارتباط چشمی پرهیز کنید تا طرف آرام شود و یا فرار کنید. این زبان بدن دقیقا به شما نشان می دهد که باید فرار را بر قرار ترجیح دهید.

دو بار تکان افقی سر (double take)

زبان بدن دو بار سرتکان دادن افقی

این زبان بدن سر می تواند نشانه تاخیر در عکس العمل به علت یک سورپرایز یا تعجب فوق العاده باشد. همچنین می تواند به دلیل یک شکست ناباورانه هم اتفاق بیافتد. در واقع این زبان بدن سر یک نشانه کلاسیک برای نشان دادن تعجب و شگفتی است که البته این شگفتی می تواند به دلیل موفقیت و یا ناکامی باشد.

با دست به پیشانی زدن (forehead slap)

این زبان بدن سر نشانه یک اشتباه آشکار یا یک حماقت تکان دهنده که عموما با شگفتی همراه عصبانیت است. در این زبان بدن با کف دست به سر ضربه زده می شود که در موارد حاد می تواند صدای بلندی شبیه سیلی به صورت هم ایجاد کند.

زبان بدن ضربه زدن با پیشانی

معمولا در اشتباهات جدی کمتر این زبان بدن دیده می شود. ولی در موارد زیادی از جمله فراموش کاری های روزانه که باعث اختلال در کارها می شود این زبان بدن را مشاهده می کنید.

شانه بالا انداختن (shoulder shrug)

زبان بدن شانه بالا انداختن

این زبان بدن با بالا رفتن هر دو شانه و پایین آمدن سر اتفاق می افتد. در نهایت این زبان بدن باعث می شود شما کوتاهتر و کوچکتر از حد معمول به نظر برسید. برخلاف زبان بدن دست های به هم قلاب شده در پشت سر (hooding) که باعث می شود فرد بزرگتر و بلندتر از حالت معمول به نظر برسد.

زبان بدن شانه بالا انداختن نشانه چیست؟

این زبان بدن نشانه ضعف و عدم امنیت است. چون فرد کوچکتر و کوتاهتر از حالت معمول به نظر می رسد در نتیجه ضعیفتر و نامطمئن به نظر می رسد.

این زبان بدن شبیه حالتی است که شوک می شوید. در مواردی که انتظار چنین برخوردی را ندارید. زمانی که مدیر ارشد بدون دلیل بر سر شما فریاد می کشد و شما شوک شدید و نمی دانی که باید چه کاری انجام دهید این زبان بدن دیده می شود. یا هنگامی که شما را نادیده می گیرند و شایستگی شما را در نظر نمی گیرند هم این زبان بدن دیده می شود.

نکته کاربردی

زبان بدن شانه بالا انداختن

وقتی با این زبان بدن مواجه می شوید بدانید که فرد در حالت ضعف و نامطمئن قرار دارد. پس زخم زبان نزنید و به او نگویید که خودت مقصر این وضعیت هستی. تا جایی که می توانید سعی کنید از زبان بدن باز و حمایت گرانه استفاده کنید. به او بفهمانید که او را درک می کنید و با شایستگی های او باور دارید.

شیار پیشانی (furrowed forehead)

این زبان بدن در مواردی مانند دستگیری توسط پلیس در هنگامی که از مجرم عکس گرفته می شود قابل مشاهده است. به نظر می رسد که دیگر به آخر خط رسیده و راه فراری ندارد.

زبان بدن شیار پیشانی نشان دهنده چیست؟

این زبان بدن که به همراه ابروان گره خورده و چهره درهم رفته دیده می شود نشانه نگرانی، ناراحتی و رنج و عذاب است. البته در مواردی در سنین سالخوردگی شیارهای پیشانی عمیق می شود. این موضوع می تواند به دلیل اخم کردن های مکرر که به دلیل استرس و مشکلات و گرفتاری های زندگی است ایجاد شده باشد.

زبان بدن شیار پیشانی

مطلب طنز

بوتاکس و مشکل چین های پیشانی

یکی از مواردی که باعث از بین رفتن چین های پیشانی می شود عمل بوتاکس است که از طریق فلج کردن عصب ناحیه مربوط صورت می گیرد. این عمل زیبایی که این روزها به وفور توسط زنان و مردان برای اینکه جوان تر و شاداب تر به نظر برسند انجام می شود. تحقیقات نشان می دهد که خواندن زبان بدن این افراد نسبت به قبل دشوارتر و پیچیده تر است.

خط های پیشانی رفته اند ولی احساساتی که با چین و چروک های پیشانی منتقل می شد هم رفته اند.

نکته کاربردی

البته در مواردی شیارهای عمیق پیشانی می تواند به دلیل این بوده باشد که فرد در طول زندگی خود ساعات زیادی را زیر نور آفتاب به کار مشغول بوده است. بسیاری از مشاغل عملیاتی و مهندسی و همچنین کشاورزی می تواند عامل شیار روی پیشانی باشد که البته نشانه کار سخت و رنج و مرارت بسیار است.

دست به چانه (Leaning head on hand)

اگر خاطرات مدرسه و کلاس درس را به یاد بیاورید یکی از ژست های تکراری در کلاس های درس همین زبان بدن است به خصوص کلاس هایی که مورد علاقه شما نبوده است. وقتی کسی به موضوعی علاقه ندارد و از طرفی مجبور است که آن را تحمل کند با زبان بدن دست به چانه واکنش می دهد.

زبان بدن دست به چانه

این زبان بدن در ابتدا با گذاشتن انگشتان زیر چانه شروع می شود. در ادامه انگشت شصت زیر چانه و چهار انگشت به سمت بالا و رو یا نزدیک گونه ها قرار می گیرد. و در نهایت کل چانه روی کف دست قرار می گیرد که ممکن است در این حالت دوطرفی باشد به این معنا که هر دو کف دست زیر چانه ها قرار می گیرد. مورد آخر شدیدترین حالت ممکن است.

زبان بدن دست به چانه نشانه چیست؟

این زبان بدن نشانه بی علاقگی به ادامه گفتگو و یک نگاه منفی و انتقادی است. البته در موراد نادری به صورت کاملا اتفاقی می تواند نشانه راحتی و استراحت هم باشد. البته با دقت در زبان بدن چهره این تفاوت کاملا آشکار است.

نکته کاربردی

زبان بدن سر رفتن حوصله

هنگام ارتباط و مکالمه اگر با این زبان بدن مواجه شدید اجازه ندهید که تا آخرین مرحله پیش برود. حتی اگر مخاطب اظهار تمایل و علاقه به ادامه گفتگو کرد شما باید یا مسیر گفتگو را تغییر دهید یا آن را قطع کنید. ممکن است موضوع گفتگو برای مخاطب جذاب نباشد و یا اساسا به دنبال انجام کار دیگری است.