زبان بدن

زبان بدن قد، وزن، رنگ پوست و مو در برخورد اولیه می تواند اطلاعات ذی قیمتی را در اختیار شما قرار دهد. شما موی مردان را در حالت های مختلفی مانند موی دم اسبی، سر تاس، موی بور لخت، موی فرفری، موی روغن زده، ته ریش، ریش بلند و پرپشت، ریش پروفسوری، موی جوگندمی تصور کنید و یا موی زنان را به صورت های گوناگون مانند موی بلوند، موی مشکی، موی قهوه ای، موی بسته شده روی سر، موی فر باز و بلند، موی لخت تا روی شانه ها و موی دم اسبی تصور کنید. اولین ویژگی هایی که از این افراد به ذهن شما خطور می کند، کدام است؟

1- پیام های غیر کلامی قد

داشتن قد بلند به ویژه برای مردان اهمیت دارد. البته امروزه به واسطه حضور افزاینده زنان در اجتماع و به دست آوردن بسیاری از مشاغل کلیدی قد بلند برای زنان هم اهمیت زیادی پیدا کرده است. ولی در مجموع چنین است که زوج ایده آل ما مرد بلندقدی است و همسرش کمی از او کوتاهتر.

تصور یک مردی که از همسرش کوتاهتر است هنوز هم برای ما قابل تصور نیست و این ذهنیت را به وجود می آورد که این زن است که وظیفه مرد بودن را در این خانواده به عهده دارد. علت این امر این است که قد با قدرت در ذهن تداعی می شود. ما افراد بلند قد را قدرتمندتر و مسلط تر تصور می کنیم.

همیشه اینگونه فکر می کنیم که افراد بلندقدتر نسبت به دیگران مسلط هستند و در مذاکرات و مکالمات می توانند اراده خود را بر دیگران تحمیل کنند.

یکی از دلایل اصلی که مردان کوتاه قد از ارتباط داشتن با زنان بلند قد اجتناب می کنند این است که افراد قدبلند مسلط تر به نظر می رسند و مردان در این زمینه همیشه احساس کمبود و حقارت می کنند.

در تحقیقی به بررسی تاثیر قد از نظر مخاطبین پرداختند. در این تحقیق فرد ثابتی را در زمان های مختلف به گروهی از دانشجویان معرفی کردند و هر بار با یک موقعیت اجتماعی و شغل خاص مانند دکتر، استاد، معلم و … او را معرفی کردند. تحقیقات مشخص کرد که گروه مخاطبین قد فرد را با توجه به شغل او تحریف می کردند. هر چه پست و شغل فرد مهمتر و بالاتر بود، او را بلندقدتر تصور می کردند.

در شعر ما نیز که تاثیر به سزایی روی فرهنگ عامه مردم داشته است، هر زمان که شاعران خواستند قهرمانان و پهلوانان و از طرف دیگر معشوق و یار را تصویر کنند آن ها را با عباراتی چون قد بلند، قد سرو و قد رعنا، قامت موزون و عبارات دیگر توصیف کرده اند.

شبي ز قدِ تو افتاد سايه بر ديوار
هنوز عاشق بيچاره رو به ديوار است
بر شاپور شد بی صبر و سامان
به قامت چون سهی سروی خرامان
ای ماه سروقامت شکرانه سلامت
از حال زیردستان می پرس گاهگاهی
قیامت در قیامت بین نگار سروقامت بین
کز او عالم بهشتی شد, هزاران نوبهار آمد

این موارد باعث شده است که به صورت فرهنگی و تاریخی هم قد بلند نشانه بزرگی، تسلط و قدرت باشد.

2- پیام های غیر کلامی وزن

زبان بدن

همانطور که قد برای مردان ارجحیت دارد، وزن برای خانم ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. زنانی که وزن زیاد دارند، کم تحرک و غیرجذاب و تنبل به نظر می رسند. حد وزن ایده آل برای خانم ها کمتر از آقایان است، به همین دلیل است که شما زنی را پیدا نمی کنید که در دوره ای از زندگی رژیم نگرفته باشد و یا به دکتر تغذیه مراجعه نکرده باشد. در قرن بیستم و با ورود سینما و تاثیرپذیری از فرهنگ غرب زن باربی مورد توجه قرار گرفت.

اهمیت زبان بدن قد، وزن، رنگ پوست و مو تا آنجاست که عروسک باربی اولین بار در سال 1959 در نیویورک نمایش داده شد و و در طی سالیان بیش از یک ملیارد از این عروسک به فروش رفت. امروزه باربی به معنای زن زیبا و جذاب و خوش اندام به کار می رود.

در فرهنگ امروز ما زنی که اضافه وزن دارد، خودباوری و اعتماد به نفس او پایین می آید و دچار بیماری های روحی روانی می شود و فشار زیادی را تحمل می کند.

3- پیام های غیر کلامی رنگ پوست

زبان بدن

در بسیاری از کشورها به دلیل تبعیض نژادی و طبقه بندی افراد با رنگ پوست و نژاد در قرن های گذشته، تعصبات و تصورات غالبی در اذهان عمومی وجود دارد. مسئله سفیدپوستها و سیاه پوست ها و مبارزات سیاه پوست ها به رهبری مارتین لوترکینگ و یا مبارزات نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی علیه آپارتاید سیاسی حاکم، نمونه هایی از این دست می باشند. با تمامی این مبارزات، در بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی رویای حقوق برابر رنگین پوست ها و سفیدپوست ها هنوز به طور کامل تحقق پیدا نکرده است. به دلیل تسلط سفید پوستان در طول تاریخ، هنوز در بسیاری از کشورها رنگ موفقیت سفید است. همین امروز اگر از شما بخواهید تصویر یک دانشمند، تاجر موفق، بسکتبالیت، مهندس کامپیوتر، ریاضی دان برجسته، پزشک حاذق یا مدیرعامل شرکت بازرگانی را در ذهن تصویر کنید، کدامیک سفید هستند و کدام سیاه؟

4- پیام های غیر کلامی مو

شما موی مردان را در حالت های مختلفی مانند موی دم اسبی، سر تاس، موی بور لخت، موی فرفری، موی روغن زده، ته ریش، ریش بلند و پرپشت، ریش پروفسوری، موی جوگندمی تصور کنید و یا موی زنان را به صورت های گوناگون مانند موی بلوند، موی مشکی، موی قهوه ای، موی بسته شده روی سر، موی فر باز و بلند، موی لخت تا روی شانه ها و موی دم اسبی تصور کنید. اولین ویژگی هایی که از این افراد به ذهن شما خطور می کند، کدام است؟

آرایش مو فهم ما را نسبت به توانمندی و جذابیت های افراد تحت تاثیر قرار می دهد. درست است که با گذر زمان مدل های آرایش مو تغییر می کند، ولی در مجموع آرایش مو در مورد موقعیت اجتماعی افراد و هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی سرنخ های خوبی را به ما می دهد. پیام های غیر کلامی مو مربوط به رنگ، بلندی مو، فرم ریش و سبیل است.

بلندی مو

تحقیقات نشان داده است که مردانی که موی بلندتر دارند بچه گانه تر و سبکتر به نظر می رسند. در صورتیکه مردانی که دارای موی کوتاه هستند، چابک تر، پویاتر و از منظر اعتبار شغلی و جایگاه اجتماعی، معتبر تر به نظر می رسند.

گزارش ها نشان می دهد مردانی که دارای موی بلند هستند برای استخدام و در مصاحبه های شغلی با مشکل مواجه می شوند. آن ها شانس کمتری نسبت به مردانی که دارای موی کوتاه هستند، برای پذیرفته شدن در مصاحبه شغلی دارند. معمولا مدیران و صاحبان مشاغل مردان موبلند را اهل کار نمی دانند و این ذهنیت را نسبت به آن ها دارند که بیشتر به خوشگذرانی فکر می کنند تا کار و تلاش.

در زبان بدن قد، وزن، رنگ پوست و مو جالب آن که بر خلاف تصورات، موی بلند برای زن ها نیز محدودیت ایجاد می کند و شانس آن ها را برای پذیرش در مصاحبه های شغلی کاهش می دهد. معمولا زنان موبلند را سرکش، مغرور و شهوت انگیز می دانند. بر خلاف بسیاری از تصورات، زنانی که از جاذبه های جنسی در محیط کار استفاده می کنند، نه تنها احساسات حاکی از تنفر را در زنان همکار بر می انگیزند، مردان همکار نیز آن ها را افرادی با شعور پایین، کم خرد و بی کفایت ارزیابی می کنند.

در مطلبی از یکی از نویسندگان عامه پسند نکته جالبی در این مورد بیان شد بود بدین مضمون که موی بلند زنان می تواند در اتاق خواب شگفتی بیافریند ولی در اتاق هیات مدیره یک فاجعه واقعی است. شاید به همین علت باشد که بسیاری از زنان در محیط کار موهای خود را می بندند و بعد از ساعت پایان کار موهای خود را باز می کنند.

5- پیام های غیر کلامی موی صورت

قضاوت و فهم و درک مردم نسبت به موی صورت نتایج قابل توجهی به دنبال داشته است. فردی که صورتش موی زیادی دارد احتمالا فردی بالغ، خوش قیافه، قدرتمند، شجاع، پرتلاش و با اعتماد به نفس بالا و آزاداندیش ارزیابی خواهد شد. مطالعات در این زمینه نشان داده است که هم مردان و هم زنان، مردان بدون ریش و سبیل را جوان توصیف می کنند. فقط زنان هستند که مردان ریشو را فردی بالغ، کارکشته، مردانه و از لحاظ جنسی جذابتر می پندارند. مردان احساس راحتی بیشتری با افراد بدون ریش دارند.

به نظر می رسد قضاوت و ادراک نسبت موی صورت به جنسیت هم بستگی دارد. زنان ویژگی های مثبت تری را در مردان ریشو می بینند، در حالی که مردان، ریش را به عنوان علامت گوشه گیری و دوری از جمع، تنبلی و کسالت و خستگی در نظر می گیرند.

6- پیام های غیر کلامی وررفتن با مو

دست کشیدن به مو و یا وررفتن به موها، می تواند به عنوان علامت جلب توجه برای جنس مخالف تلقی شود، گو اینکه در مواردی این رفتار صرفا می تواند یک عادت باشد یا در اثر اضطراب و عصبی بودن رخ دهد که ممکن است در این موارد دست کشیدن به مو یا وررفتن با آن به عنوان یک علامت برای ایجاد ارتباط و نزدیکی سوء تعبیر شود. بنابراین برای تفسیر این زبان بدن، دقت بیشتری لازم است و شما نباید به تنهایی به این زبان بدن اعتماد کنید و برای تفسیر آن حتما سایر علامت ها، حرکات زبان بدن و شرایط محیطی را در نظر بگیرید.

نمونه های دیگری از وررفتن با مو عبارت است از کندن موی ریش یا سبیل و یا موی سر، دست کشیدن به ریش و همچنین کنار زدن موی سر از جلوی چشمان و صورت. در بعضی موارد دست کشیدن به ریش می تواند نشانه ارزیابی هم تلقی شود. البته دست کشیدن به ریش در مواردی هم می تواند جزء عادت های رفتاری باشد. کندن موی ریش و سبیل و جویدن مو اگر به علت استرس و اضطراب نباشد، پیام کلامی خاص دیگری ندارد.