زبان بدن: حرکات چشم ها

در مباحث مختلف زبان بدن ، زبان بدن چشم ها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. در این مقاله به بررسی زبان بدن چشم ها و ارتباط آن با احساسات و افکار افراد می پردازیم.

شما می توانید با داشتن دانش کافی در مورد حرکات چشم، بسیاری از رفتارها و موقعیت های مختلف را تحلیل کنید و متناسب با آن تصمیم درست و صحیح بگیرید.

فهرست محتوا

1- هفت ژست زبان بدن چشم ها که ایجاد جذابیت می کند

  • کمان ابرو  (the eyebrow flash)
  • ابرو بالا انداختن (eyebrow rase)
  • چشمک زدن (winking)
  • پلک زدن سریع چشم (Rapid eye blinking)
  • ارتباط چشمی طولانی مدت (Prolonged eye contact)
  • گشادی مردمک چشم (Mydriasis or dilation of the pupil)

2- هفت ژست مهم زبان بدن چشم ها

  • Visually Constructed Images (Vc) (نگاه به بالا و چپ)
  • Visually Remembered Images (Vr) (نگاه به بالا و راست)
  • Auditory Constructed (Ac) (نگاه به چپ)
  • Auditory Remembered (Ar) (نگاه به راست)
  • Feeling / Kinesthetic (F) (نگاه به پایین و چپ:)
  • Internal Dialog (Ai) (نگاه به پایین و راست:)
  • نگاه به ساعت (Looking at watch)

3- پنج زبان بدن تدافعی چشم ها

  • چشمان بسته (Closed eyelids)
  • لمس کردن چشم ها (Eyelid Touching)
  • سریع پلک زدن (Increased blinking)
  • پرش پلک (Eyelid twitching)
  • لمس کردن یا مالیدن فضای بین دو چشم (Rubbing or touching between the eyes)

4- پنج ژست عصبی و غمگین چشم ها

  • ابروهای افتاده (Lowered eyebrows)
  • گریه کردن (Crying)
  • نگاه خیره عصبانی (Angry stare)
  • حرکات آهسته چشم (Slow eye movements)
  • چرخاندن چشم ها (Rolling eyes)

5- چهار زبان بدن چشم ها که نشانه ترس است

  • چشم های از حدقه در آمده (Widening Eyes
  • انقباض مردمک چشم (Pupil constriction)
  • کاهش پلک زدن (Decreased blinking)
  • کمان ابرو (Eyebrow arching)

6- سایر ژست های زبان بدن چشم ها که باید بدانید

  • چشم های محو در افق (Glazed eyes)
  • چشم های دوبین یا لوچ (Squinting Eyes)
  • نگاه بازدارنده (Averting gaze)
  • نگاه به چپ و راست یا نگاه پیرامونی (Shifting eyes)
  • فقدان ارتباط چشمی (Lack of eye contact)
  • عینک (Eyeglasses)

تحلیل و تفسیر زبان بدن چشم ها از مهمترین مهارت های زبان بدن است که هر فردی باید بیاموزد. کافی است در چشما کسی نگاه کنید تا متوجه بسیاری از احساسات گفته و ناگفته شوید.

هفت ژست زبان بدن چشم ها که ایجاد جذابیت می کند:

1- کمان ابرو  (the eyebrow flash)

هدف از این حرکت این است که توجه طرف مقابل را به صورتش جلب کند تا نشانه های روشنی رد و بدل شود. کمان ابرو نشانه ناخودآگاهی است که حضور شخص دیگر را به رسمیت می شناسد و احتمالا به واکنش عصبی مرتبط با مخالفت کردن، ترس یا غافلگیر شدن ربط دارد. البته از این این زبان بدن برای انتقال این احساس که من تو را می شناسم و خطری برای تو ندارم هم استفاده می شود.

زبان بدن چشم ها ابرو بالا انداختن

اهمیت ابروها در زبان بدن چشم

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که اگر ابرو بازیگران، هنرمندان و سلبریتی ها را از عکس آن ها حذف کنیم، تشخیص چهره آن ها برای طرفدارانشان بسیار سخت می شود. حتی سخت از زمانی که چشم ها حذف می شوند.

زبان بدن چشم ها: ابرو بالا انداختن

از کمان ابرو در چه مواردی استفاده می کنیم؟

این زبان بدن چشم، می تواند نشانه مخالفت، ترس، غافلگیر شدن، رضایت و خشنودی و همچنین نشانه تاکیدات کلامی هنگام سخن گفتن باشد. تفاوت این حالات را می توانید از روی حالت چشم تشخیص دهید.

برخی کمان ابرو را یک خوش آمدگویی و یا استقبال کودکانه می دانند. چون این زبان بدن در کودکان چندماهه هنگام دیدن صورت مادر دیده می شود.

بررسی زبان بدن کمان ابروها در فرهنگ های مختلف

این زبان بدن چشم در تمامی فرهنگ ها استفاده می شود و به همین معنایی که ذکر شد هم تفسیر می شود. تنها استثنا فرهنگ ژاپنی است. مردمان ژاپن این حرکت را بی ادبانه می دانند و همچنین شائبه نگاه جنسی هم در این زمینه مطرح است.

ما کمان ابرو را برای غریبه های خیابان و یا در اولین ملاقات هایمان به کار نمی بریم چون ممکن است تهاجمی تلقی شود. البته اگر آشنای قدیمی را در خیابان ملاقات کردید و هیچ حرکت ابرویی در او مشاهده نکردید، می توانید مطمئن شوید که از دیدن شما خوشال نشده است.

قانون طلایی این که همیشه برای کسانی که دوستشان دارید و یا کسانی که می خواهید دوستتان داشته باشند ابرو تکان دهید. با این کار شما بسیار گرم، صمیمی و خوش برخورد به نظر می رسید.

نکته کاربردی

زبان بدن نگاه عاشقانه

کمان ابرو اگر با یک لبخند و حرکت سریع چشم از بالا به پایین و یا برعکس همراه شود می تواند نشانه نگاه عاشقانه باشد. پس اگر عاشق کسی هستید از این زبان بدن زیاد استفاده کنید.

2- ابرو بالا انداختن (eyebrow rase)

ابرو بالا انداختن در لغت نامه دهخدا به معنای  انکار یا عدم موافقت و نیز به ناز و کرشمه امتناع کردن و انکار و نفی کردن آمده است. البته زبان بدن دیگری هم وجود دارد که اصللاحا به آن شانه بالا انداختن (shoulder shrug) می گویند که در لغت به معنای بی اهمیت تلقی کردن چیزی است اما در زبان بدن نشانه ضعف است.

نکته کاربردی

انسان از پایین آوردن ابروها معمولا برای نشان دادن سلطه و یا تهاجم خود نسبت به دیگران استفاده می کند، در حالی که بالا بردن ابروها تسلیم و تبعیت را نشان می دهد.

ابرو بالا انداختن یا با تک ابرو و یا با هر دو ابرو انجام می شود.

الف) تک ابرو بالا انداختن (single eyebrow rase)

تک ابرو بالا انداختن

تک ابرو بالا انداختن نشانه تعجب است. البته اگر این زبان بدن به همراه یک لبخند باشد می تواند نشانه جذابیت هم باشد. ضمنا بسته به نوع روابط و زمینه ارتباطی می تواند نشانه شک و تردید نسبت به حرف های مخاطب هم تفسیر شود.

چرا زنان ابروی خود را تتو می کنند؟

تتوی ابرو

زنان با بالا بردن ابروان و پلک هاشان چشم خود را گشاد می کنند تا ظاهر بچه گانه یا کودک خردسال را به خود بگیرند. این کار تاثیر قدرتمندی روی مردان داشته و هورمون هایی در مغز آن ها آزاد می کند که باعث آرزوی حمایت و دفاع از زنان می شود. همچنین زنان خط ابروهاشان را بالاتر می برند تا مطیع تر جلوه کنند. امروزه زنان با تتوی ابرو، ابروی خود را بالاتر می برند تا چشمانشان بزرگتر و زیباتر به نظر برسد. این کار می تواند توجه و حمایت بیشتری را از طرف مردان برای آن ها به ارمغان بیاورد.

مطلب طنز و سرگرمی

تتو

تتو یا خالکوبی پدیده ای جهانی است که قدمت آن به عمر زیست انسان بر می گردد. زنان معمولا برای زیبایی اقدام به تتو یا خالکوبی می کردند. البته گاهی نیز به دلایل خرافی و دور کردن چشم بد هم این کار انجام می دادند. طرح بوته گل و گنجشک در زیر گردن، طرح سرو یا بوته گل روی سینه، خال تکی روی چانه یا میان دو ابرو همگی برای زیبایی به کار می رفته است.  تتوی محبت روی زبان و تتوی چشم بد و افزونی مهر و محبت همسر زیر ناف استفاده می شده است.

همچنین در برخی موارد خاصیت درمانی داشته است. از تتوی زیر گلو برای درمان گلودرد، تتوی روی آلت تناسلی برای درمان ترس و همچنین از تتوی زیر ناف برای درمان باد فتق استفاده می کردند.

ب) جفت ابرو بالا انداختن (double eyebrow rase)

جفت ابرو را بالا انداختن

این زبان بدن نیز نشانه تعجب است. هم تعجب مثبت و هم منفی. مانند زمانی که از یک خبر خوب متعجب می شوید و ابروهایتان را بالا می اندازید. یا حرفی از زبان دوستانتان در مورد خودتان می شنوید که به شدت مایه تعجبتان می شود و باز هم همین کار را انجام می دهید.

این زبان بدن هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران و در سخنرانی ها هم اتفاق می افتد. زمانی که ما یک نکته مهم و یا سخن جالبی را می شنویم تمایل داریم ابروهایمان را بالا ببریم. این می تواند هم نشانه تعجب ما از کلام بیان شده باشد هم به معنای تایید سخن سخنران.

قانون طلایی

برای ایجاد جذابیت در رابطه، هنگامی که طرف رابطه احساس می کند که حرف مهمی زده است و بعد به شما نگاه می کند که عکس العمل شما را ببیند از زبان بدن ترکیبی زیر استفاده کنید:

لبخند (smile) + بالا انداختن ابروها (eyebrow rase) + سر تکان دادن (nod)

این زبان بدن باعث جذابیت فوق العاده شما در ارتباط می شود

ابرو بالا انداختن (eyebrow rase) چه تفاوتی با کمان ابرو (the eyebrow flash)دارد؟

زبان بدن چشم: بالا انداختن ابرو            زبان بدن چشم ها: فلش ابرو

در ابرو بالا انداختن، ابروها مدت زمان بیشتری بالا می مانند. در صورتی که در کمان ابرو بلافاصله و با سرعت بیشتری به حالت قبل بر می گردند.

مطلب علمی

اکمن (1979) از آزمون FACS که مخفف Facial Affect Coding Scheme و به معنای طرح رمزبندی تظاهرات چهره ای است برای تحلیل حرکت ابروها استفاده کرد. بر اساس این مطالعات، سه واحد کنشی برای ابرو وجود دارد:

بالاکشیدگی قسمت داخلی ابرو

بالاکشیدگی قسمت خارجی ابرو

پایین کشیدگی ابرو

این سه و تعدادی از ترکیبات آن ها برای عواطف مختلف به کار رفته در گوینده و شنونده کاربرد دارند. برای مثال تعجب مجموعه ای است از واحد کنشی 1 و 2

3- چشمک زدن (winking)

چشمک زدن

تفسیر و تحلیلی که از از این زبان بدن چشم ها می شود، انتقال احساسات دوستانه و عاشقانه است.

در یکی از تحقیقات انجام شده در سال 2009، بازیگران زن و مرد در محوطه یک دانشگاه بعد از پرسیدن یک آدرس، به مخاطبان چشمک زدند و بعد محیط را ترک کردند. وقتی از مخاطبان در مورد آن ها سوال شد اکثر آن ها یک احساس دوستانه و یا عاشقانه را تجربه کرده بودند.

البته بیشتر به نظر می رسید که جنس های مخالف از این زبان بدن احساس خوشایندتری داشتند.

نکته کاربردی

چشمک زدن عاشقانه

چشمک زدن می تواند پیوستگی نگاه مخاطب و فضای سنگین حاکم بر رابطه را بشکند. و برای یک لحظه احساس دوستانه و عاشقانه را جایگزین آن کند. اگر در روابط عاشقانه به موقع این کار را انجام دهید می توانید احساسی سراسر از لذت و آرامش و عشق را به معشوق خود هدیه دهید.

قانون طلایی آشتی کردن، چشمک زدن است. با یک چشمک ساده می توانید تمامی احساساتی که برای آشتی کردن نیاز است را به کسی که دوستش دارید هدیه کنید. احساساس دوستانه، عاشقانه توام با عذرخواهی و پشیمانی

4- پلک زدن سریع چشم (Rapid eye blinking)

زبان بدن چشم ها: چشمک زدن سریع

پلک زدن سریع در زبان بدن چشم ها نشانه نوعی هیجان است که البته می تواند مثبت و یا منفی باشد. تفسیر و تحلیلی که می تواند از این زبان بدن چشم ها داشت شامل موارد زیر است:

الف) پلک زدن سریع می تواند به عنوان هیجان مثبت نشانه یک رفتار عاشقانه توام با شهوت و میل جنسی باشد.

ب) پلک زدن سریع می تواند به عنوان هیجان منفی نشانه استرس و درگیری ذهنی و فکری در مورد معضل یا مشکلی باشد.

ج) زمانی که در یک مکالمه یا رابطه، مطلب بسیار ناخوشایندی می شنویم ممکن است این زبان بدن را مشاهده کنیم.

د) در هنگام سخنرانی اگر دچار سختی در بیان شویم و یا خط ذهنی خود را گم کنیم و یا مشکل فن بیان در دایره واژگان را داشته باشیم این زبان بدن قابل مشاهده است.

5- ارتباط چشمی طولانی مدت (Prolonged eye contact)

ارتباط چشمی

ارتباط چشمی یکی از مهمترین و اساسی ترین اصول ارتباط حرفه ای و زبان بدن چشم ها است. طوری که بدون ارتباط چشمی، هرگز یک رابطه عمیق و تاثیرگذار شکل نمی گیرد.

هنگامی که افراد ارتباط چشمی طولانی تری را دریافت می کنند احساس می کنند که از طرف مقابل و عشق و دوستی و اعتماد بیشتری را دریافت می کنند. آن ها فکر می کنند دوست داشتنی هستند و دوست داشتنی به نظر می رسند. ما همیشه در رابطه افرادی که دارای ارتباط چشمی طولانی تری هستند را بیشتر ترجیح می دهیم چون احساس خوشایندتری را به ما منتقل می کنند.

قانون طلایی

برای ایجاد یک رابطه عمیق و تاثیرگذار نیاز به 60-70% ارتباط و تماس چشمی است. به این معنا که در دو سوم زمان یک رابطه باید تماس چشمی برقرار باشد.

حتی اگر تماس چشمی 30 % زمان یک رابطه را هم شامل شود، باعث می شود دیگران بیشتر کلام و سخن شما را به یاد بیاورند.

نگاه متقابل سبب می شود که ما از دیگران احساس توجه، عشق و محبت دریافت کنیم. نگاه متقابل و حفظ ارتباط چشمی، جزء لاینفک و جدایی ناپذیر ارتباطات عاطفی و عاشقانه است.

نکته کاربردی

چگونه نگاه عاشقانه را تشخیص دهیم؟

برای این کار باید به مجموعه ای از زبان بدن توجه کنیم. عموما این گونه است که مخاطب شما یک نگاه سریع به پایین انجام می دهد. سپس حالت موهای خود را تغییر داده و یا دستی به موهای خود می کشد. سپس سرش را بالا می آورد و شما را نگاه می کند در حالی که چانه اش به سمت جلو متمایل است. همزمان می توانید حرکت بالا انداخت ابرو را هم مشاهده کنید. همه این علایم به اضافه یک لبخند و چشمانی که دچار میدریازیس یا گشادی مردمک شده، می تواند نشانه های عالی از یک رابطه عاشقانه باشد.

تربیت و زمینه های فرهنگی اجتماعی چه تاثیری در ارتباط چشمی دارد؟

یافته ها نشان می دهد که مردان، افراد درون گرا، کودکان اوتیسمی (Autistic : مربوط به اوتیسم که بیماری مرتبط با تمرکز افکار بر روی شخص خود و داشتن آرزوهای خیال بافانه و افسانه ای و برخلاف واقعیت  همراه با انزوای شدید و دوری از ارتباط با دیگران است) و اکثر بیماران روانی کمتر نگاه می کنند. برعکس میزان و سطوح نگاه در افراد برون گرا، سلطه جو، جسور و ماهر در زمینه ارتباطات اجتماعی بیشتر است.

نکته جذاب

اگر ارتباط چشمی از طرف فردی باشد که جایگاه اجتماعی و یا عرفی بالاتری نسبت به ما دارد، احساس رضایت بیشتری در ما ایجاد می کند. به خصوص که این افراد اگر تماس مناسب چشمی برقرار کنند باهوش تر و قابل تر به نظر می رسند.

چگونه در ارتباطات گرم و صمیمی، متقاعدکننده و باهوش تر به نظر برسیم؟

افرادی که از سطوح نگاه بالاتری برخوردارند و ارتباطات چشمی طولانی مدت می توانند برقرار کنند از نظر دیگران این گونه به نظر می رسند:

الف) گرم و صمیمی

ب) معتبر و قابل اعتماد و اطمینان

ج) باهوش و احتمالا در آزمون ها نمره بهتری می گیرند

د) موفق تر، برون گراتر و از نظر ارتباطی بازتر هستند

نکته کاربردی

ارتباط چشمی تهدید کننده

نگاه در حیوانات و نخستی ها یکی از علائم بارز تهدید است. قطع و دزدیدن نگاه نشانه مطیع بودن و اطاعت پذیری است. البته یادتان باشد که در مکان های عمومی ارتباط چشمی طولانی مدت برقرار نکنید. چون برای مخاطب پیام تهدید آمیز دارد.

نکته کاربردی

اشتباه فاحش پسران در نحوه نگاه کردن در قرار ملاقات های عاشقانه

زبان بدن زل زدن

یکی از اشتباهات فاحشی که پسران در قرار ملاقات های عاشقانه انجام می دهند نگاه های طولانی مدت است. به صورت دختر چنان زل می زنند که گویی از دنیا محو شده اند. این نوع ارتباط چشمی که با زل زدن و خیره شدن همراه است آزاردهنده است. هر از چند گاهی به مکان ها و موقعیت های دورتر هم نگاهی بیاندازید.

نکته کاربردی

تشخیص دروغ از چشم

زبان بدن دروغ

معمولا دروغگوها حتی بعد از گفتن دروغ تماس چشمی خود را حفظ می کنند. علت آن است که می خواهند چهره شما را بررسی و از میزان باورپذیری شما مطمئن شوند.

6- گشادی مردمک چشم (Mydriasis or dilation of the pupil)

گشاد شدن مردمک چشم

در زبان بدن چشم ها تغییر اندازه مردمک چشم نشانه هیجان و برانگیختگی است. اگر این هیجان به دلیل جذابیت باشد گشادی مردمک چشم (Mydriasis) و اگر به دلایل ناخوشایندی رخ دهد تنگی مردمک چشم (Myosis) رخ می دهد.

نکته کاربردی

تشخیص مصرف مواد مخدر

گشادی مردمک چشم معتادان

مردمک های گشاد شده می تواند یکی از علائم نشان دهنده مصرف مواد مخدر مانند کوکائین، هروئین، آمفتامین و انواع مواد اکستازی و توهم زا باشد. این افراد حتی اگر در اتاقی که نور زیاد دارد هم قرار بگیرند باز هم مردمک چشم آن ها گشاد می ماند.

البته این نکته را باید مدنظر قرار داد که دلایل بسیار دیگری نیز از جمله مصرف برخی داروها، مصرف مواد مخدر، میزان و شدت نور در تنگی و یا گشادی مردمک نقش دارد. همچنین این تغییرات در کسانی که چشم های تیره رنگ دارند کار دشوارتری نسبت به کسانی است که چشم های روشن دارند. و از آنجا که تشخیص تغییر اندازه مردمک صرفا از فواصل بسیار نزدیک امکان پذیر است. این زبان بدن چشم ها نمی تواند ملاک دقیقی برای تفسیر و تحلیل موقعیت ارتباطی باشد.

گشاد شدن مردمک چشمتان را نمی توانید پنهان کنید. طی آزمایشاتی که به صورت تصادفی و بدون اطلاع آزمایش شوندگان انجام شد و عامدانه آن ها را در موقعیت هایی قرار دادند که مجبور شوند از آنچه دوست دارند پرهیز کنند. در یک نمونه آزمایش در یک رستوران، فرد آزمایش شونده هنگام سفارش غذا، وقتی غذای محبوب و مطبوع خودش را دید گفت که از این غذا خوشش نمی آید چون توسط پزشک به او تذکر داده شده بود که این غذا می تواند عواقب وخیمی را برای کبد او در پی داشته باشد. تمامی تصاویر نشان می داد که او در حالی که می گفت از غذا خوشش نمی آید ولی مردمک چشمش گشاد شده بود.

نکته جذاب

گشادی مردمک ها و میل جنسی

گشاد شدن مردمک چشم شهوتی

گشادی مردمک ها علامت دیگری از تمایل و شهوت جنسی است. هس و پالت (Hess & Polt) طی تحقیقاتی در سال 1960 متوجه شدند که مردمک چشم مردان با دیدن تصاویر برهنه زنان گشاد می شود. در حالی که مردمک چشم زنان با دیدن مردان عضلانی نیمه پوشیده و نوزادان گشاد می شود. البته قابل ذکر است که مردمک چشم مردان همجنسگرا هم با دیدن مردان برهنه گشاد می شود. و همچنین مردمک چشم مردان و زنان دگرجنس گرا با دیدن تصاویر برهنه هم جنس خود، تنگ می شود.

نگاه کردن به تصاویر افراد مورد علاقه باعث گشاد شدن مردمک چشم می شود. هنگام مشاهده آلبوم خانوادگی با همسرتان مراقب باشید. اگر شما از کسی خوشتان بیاید مردمک چشمتان گشاد و برعکس با دیدن کسانی که خوشتان نمی آید مردمک چشمتان تنگ می شود.

قانون طلایی

مردمک چشم و روابط عاشقانه

هر اندازه میزان گشادی مردمک چشم بیشتر باشد، عشق شما شکوهمندتر و عظیم تر است.

وقتی عصبانی می شویم مردمک چشممان گشاد می شود. مطالعات نشان می دهد که گشاد شدن مردمک صرفا مربوط به هیجانات مثبت نیست. بلکه در مواردی مانند عصبانی شدن که نوعی هیجان منفی هم هست، مردمک چشم گشاد می شود.

نکته کاربردی

چه مکانی برای قرار عاشقانه مناسب تر است؟

اگر قرار ملاقات عاشقانه دارید، حتما مکان و یا رستورانی را انتخاب کنید که نور کمتری دارد. وقتی نور کم است میدریازیس یا گشادی مردمک چشم بیشتر نمایان می شود. از آنجا که در قرارهای عاشقانه، فاصله نزدیک است این موضوع به راحتی قابل تشخیص است و چشم های شما بزرگتر و جذاب تر به نظر می رسد.

تفاوت فرهنگی هم می تواند باعث گشاد شدن مردمک چشم شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مردم هنگام دیدن افرادی از فرهنگ ها، نژادها و کشورهای متفاوت، مردمک چشمشان گشاد می شود. شاید علاقه به آشنایی با ناشناخته هاست که این واکنش را سبب می شود.

مطلب علمی

برق چشم و مگس پران (Floaters and Flashes) چیست؟

زبان بدن چشم ها: برق زدن چشم ها

آیا تا به حال برق زدن چشم کسی را دیده اید؟ این که می گویند چشم هاش برق زد یعنی چه؟ برق زدن چشم ها در اصطلاح عوام به دلیل گشادی مردمک چشم اتفاق می افتد. وقتی کسی از موضوعی بسیار خوشحال و هیجان زده می شود این اتفاق رخ می دهد. مردمک گشاد می شود و اجازه می دهد که نور بیشتری وارد چشم شود و چشم درخشان تر و زیباتر به نظر می رسد. البته برق زدن و فلش زدن چشم به دلایل دیگری هم اتفاق می افتد.

آیا برایتان پیش آمده است هنگامی که به آسمان آبی صاف نگاه می کنید متوجه ذرات غبار مانند کوچکی شوید که در جلوی چشمتان بالا و پایین می رود. هر چه پلک هم می زنید باز هم مانند یک سایه، جلوی چشمتان است. این سایه مزاحم را اصطلاحا مگس پران می گویند. مگس پران و برق چشم در حقیقت سایه کدورت های موجود در مایع زجاجیه است که روی شبکیه می افتد و مانند یک سایه تیره دیده می شود.

میزان گشادی مردمک با حل مسئله ارتباط دارد. اگر به کسی که دارد به یک مسئله ای فکر می کند خیره شوید. هر زمان که در او اتساع و گشادی مردمک را دیدید بدانید که او معما را حل کرده است.

نکته جالب

ابراز علاقه به مردان

اگر به مردی با نگاه خود ابراز علاقه می کنید، باید صبور باشید. مطالعات انجام شده توسط دپارتمان تجربی اکسفورد نشان می دهد که مردان به حداقل 3 علامت مستقل و جداگانه برای درک نگاه عاشقانه نیاز دارند. البته اگر مهارت های ارتباطی آن ها ضعیف باشد شاید مجبور باشید تا 5 علامت جداگانه ارسال کنید.

اطلاعات عمومی: گشاد شدن مردمک چشم در اعصار گذشته هم مورد استفاده بوده است. بازرگانان چینی از این موضوع برای افزایش و کاهیش قیمت جواهرات استفاده می کردند. همچنین برخی بازرگانان چینی هنگام قیمت گذاری و خرید و فروش سنگ یشم، از عینک های تیره استفاده می کردند. امروزه در بازی پوکر این مسئله اهمیت زیادی دارد. گشاد شده مردمک چشم این پیام را به بازیکن می دهد که روی دست بعدی شرط بندی نکند.

6 ژست مهم زبان بدن چشم ها

1- نگاه به بالا و چپ: Visually Constructed Images (Vc)

زبان بدن: حرکات چشم ها

نگاه به بالا و چپ نشان دهنده تصاویر بصری ساخته شده توسط فرد است

اگر شما از کسی بخواهید که یک کلبه چوبی را در کنار یک رودخانه تصور کند، یا اگر از او بخواهید که در مورد مرد یا زن رویاهایش صحبت کند، هنگامی که سعی می کند تصاویر مربوط را در ذهنش بسازد، چشمان او به سمت بالا و چپ متمایل می شود.

در هنگام صحبت کردن و یا سخنرانی کردن، هر زمان که متوجه حرکات چشم ها به سمت بالا و چپ شدید، به این معناست که سخنران دارد برای بیان موضوع مربوط، تصاویر ذهنی لازم را می سازد.

در چنین موقعیتی دادن فرصت به افراد، رعایت سکوت و کمک به حفظ تمرکز فرد ضروری است. نباید در چنین مواقعی، نباید سوالی کنید و یا حرفی بزنید.

هر حرکت یا رفتار دیگری هم که باعث برهم زدن تمرکز طرف مقابل شود، مجاز نمی باشد.

2- نگاه به بالا و راست: Visually Remembered Images (Vr)

زبان بدن چشم ها

نگاه به بالا و راست نشان دهنده تصاویر بصری یادآوری شده توسط فرد است.

اگر شما از کسی بپرسید که رنگ اولین ماشینی که خریده است یا رنگ چشمان اولین کسی که عاشقش شده است را بگوید، هنگامی که فرد می خواهد تصویر اولین ماشینش و یا صورت و چشم های اولین کسی که دوستش داشته است را به یاد آورد، چشم ها به سمت بالا و راست متمایل می شود.

تفاوت این زبان بدن با فرم قبلی این است که در نگاه به بالا و راست برخلاف نگاه به بالا و چپ، تصاویر ساخته نمی شوند بلکه به یاد آورده می شوند، به این معنی که فرد با تصویر مربوط خاطره دارد و یا قبلا این تصویر را دیده است، در صورتی که در نگاه به بالا و چپ، فرد تصویر را دارد می سازد و آنچه که بیان می کند مربوط به تصاویر ساخته ذهن خودش است، بدون اینکه تجربه قبلی یا خاطره ای از آن تصویر داشته باشد.

نکته کاربردی

زبان بدن چشم ها : نگاه به بالا

نگاه به بالا می تواند معانی دیگری هم داشته باشد.

1- بدشانسی: زمانی که فردی در اوج بدشانسی به آسمان نگاه می کند و می گوید خدایا چرا؟

2- نگاه به بالا می تواند نشان دهنده این باشد که فرد برای بیان حرفش به دنبال کلمات می گردد.

3- همچنین می تواند نشانه این باشد که فرد دارد با خود فکر می کند که بعدا چه بگوید؟

1- نگاه به چپ: Auditory Constructed (Ac)زبان بدن: حرکات چشم ها

نگاه به چپ نشان دهنده صدای ساخته شده در ذهن فرد است.

اگر شما از کسی بخواهید که با بالاترین صدای خود در گامی که برایش ممکن است، بخواند و یا اگر یک گوینده بخواهد برای نقش بازیگر و یا نقش عروسکی، صدای جدیدی خلق کند، هنگام ساختن صدا، چشم ها به سمت چپ حرکت می کند.

2- نگاه به راست: Auditory Remembered (Ar)زبان بدن: حرکات چشم ها

نگاه به راست نشان دهنده صدای ساخته یادآوری شده در ذهن فرد است.

نگاه به راست

اگر شما از کسی بخواهید که صدای اولین معلمش را به یاد آورد و یا صدای مادرش را به یاد آورد، در هنگام به یاد آوردن صدا، ش ها به سمت راست حرکت می کنند.

نکته کاربردی

نگاه سریع به چپ و راست

نگاه سریع و مداوم به چپ و راست می تواند نشانه سوءظن و ترس و یا احساسات انتقادی باشد. البته اگر نگاه به چپ یا راست همراه با بالا انداختن ابرو و لبخند هم همراه باشد نشانه عشق و علاقه است.

5- نگاه به پایین و چپ: Feeling / Kinesthetic (F)

زبان بدن: حرکات چشم ها

نگاه به پایین و چپ نشان دهنده به یاد آوردن احساس، مزه و یا طعم چیزی است.

نگاه به پایین و چپ

اگر شما از کسی بخواهید که حس خود را نسبت به مسافرتی که با دوستانش رفته است را بیان کند، و یا احساسش را نسبت به طعم غذایی که خورده است را بگوید، هنگام به یاد آوردن احساسات، چشمها به سمت پایین و چپ حرکت می کنند.

6- نگاه به پایین و راست: Internal Dialog (Ai)زبان بدن: حرکات چشم ها

نگاه به پایین و راست نشان دهنده دیالوگ فرد با خودش است (Internal Dialog (Ai

زمانی که فردی دارد با خودش صحبت می کند، چشم ها به سمت پایین و راست متمایل می شوند.

نکته کاربردی

نگاه به پایین برای نشان دادن تبعیت

نگاه به پایین می تواند نشانه ضعف، عدم اعتماد به نفس و یا تسلیم باشد. البته در برخی فرهنگ ها مانند فرهنگ مردم ژاپن به پایین نگاه کردن در مقابل بزرگترها، نشانه ادب و احترام است.

حرکات چشم افراد فاش می کند که روی چه چیزی متمرکز هستند. وقتی کسی چیزی را که دیده به خاطر آورد چشم هایش به طرف بالا می رود، اگر چیزی را که شنیده به خاطر بیاورد، به پهلو نگاه می کند و طوری سرش را یک وری می کند که انگار دارد گوش می دهد. اگر احساس یا عاطفه ای را به یاد آورد به پایین و راست نگاه می کند و زمانی که شخص به طور ذهنی با خود حرف می زند به پایین و چپ نگاه می کند

7- نگاه به ساعت (Looking at watch)

زبان بدن چشم ها: ساعت نگاه کردن

در اغلب موارد نگاه به جایی که تمایل دارد می رود. وقتی در هنگام مکالمه فرد به ساعتش نگاه می کند به معنای قطع ارتباط ذهنی است. تفسیر آن این است که یا قراری دارد که دیرش شده است و یا باندازه کافی برای شما وقت گذاشته است. پس بهتر است که زودتر مکالمه خود را پایان دهید.

6 زبان بدن تدافعی چشم ها

1- چشمان بسته (Closed eyelids)

چشمان بسته

به طور کلی چشمان بسته به معنای ناباوری یا استرس است. در مواقعی که فرد با اتفاق ناخوشایندی روبرو می شود که نمی خواهد باور کند و یا باور آن سخت است، این زبان بدن چشم های بسته دیده می شود.

زبان بدن چشم های بسته، به معنای قطع ارتباط با محرک های خارجی و پدیده های بیرونی است. گو اینکه فرد چشمانش را می بندد چون طاقت مواجهه با اتفاقات را ندارد.

البته در ارتباطات دو نفره ای که مبتنی بر عشق و دوستی است، چشمان بسته می تواند به معنای اعتماد باشد. به این معنا که هر چه تو بگویی را من چشم بسته قبول دارم. همچنین از این زبان بدن در مکالمات دوستانه و عاشقانه برای تاکید و تایید مخاطب هم استفاده می شود.

آهسته چشم برهم گذاشتن (Slow eyelid closing)

آهسته چشم ها را بستن

وقتی کسی به آرامی پلک های خود را می بندد بدین معنی است که او از اتفاق پیش آمده ناراحت و ناامید است. این زبان بدن چشم ها ممکن است با یک آه هم همراه باشد. این زبان بدن را در مادرانی که نوزادان آن ها زیاد گریه می کنند می توانید به راحتی مشاهده کنید

2- لمس کردن چشم ها (Eyelid Touching)

مالیدن چشم ها

لمس کردن پلک ها و مالیدن چشم ها، در واقع به معنای بستن چشم است که البته به خاطر لمس پلک ها توام با کاهش تنش و اضطراب است. تماس انگشتان با پلک ها عصب واگ را تحریک می کند و باعث کاهش ضربان قلب و تنفس می شود. این عمل توام با کاهش استرس است.

دزدیدن نگاه (Rubbing eyes)

معمولا وقتی آدم ها در موقعیت پراسترسی مانند بازجویی و یا آزمون های دشوار قرار بگیرند، اصطلاحا چشم های خود را می دزدند. این همان لمس کردن پلک ها است که با بسته شدن چشم و دزدیده شدن نگاه همراه است. البته اگر استرس بیش از حد شود زبان بدن مالیدن چشم ها قابل مشاهده  است.

دزدیدن نگاه

این زبان بدن به خصوص مالیدن چشم ها در مردها بیشتر از زن ها دیده می شود. علت آرایش چشم ها در زنان است.

چگونه از زبان بدن لمس کردن چشم ها استفاده کنیم؟

هر زمان که قصد داشتید کسی را نادیده بگیرید می توانید از این زبان بدن استفاده کنید. آن ها می فهمند که شما خسته شده اید و نیاز به استراحت دارید. درک می کنند که پایان مکالمه فرا رسیده است.

3- سریع پلک زدن (Increased blinking)

زبان بدن چشم ها: چشمک زدن سریع

سریع پلک زدن یکی دیگر از ژست های زبان بدن تدافعی چشم هاست. یک از شایعترین تفسیر این زبان بدن حالت عصبی است. به نظر می رسد که او آرزو دارد که ای کاش تو نبودی و مجبور به دیدنت نبود.

پلک زدن سریع یعنی 2 یا 3 بار در کمتر از یک ثانیه می تواند نشانه ناباوری عمیق باشد. اگر سریعتر از این باشد نشانه عصبی بودن است.

4- پرش پلک (Eyelid twitching)

پرش پلک

پرش پلک یا تیک عصبی چشم به دلیل اسپاسم و گرفتگی غیرقابل کنترل عضلات چشم است. در بیشتر مواقع کوتاه است ولی می تواند در برخی موارد تا چندین روز هم به طول بیانجامد. معمولا افرادی که دچار پرش پلک و یا تیک عصبی چشم می شوند گمان می کنند که دیگران هم به راحتی متوجه می شوند. البته در اکثر موارد پرش پلک برای دیگران قابل تشخیص نیست.

پرش پلک بالا و پایین

دلیل پرش پلک

خستگی چشم، خشکی چشم، حساسیت ها، کافئین، الکل، مشکل تغذیه ای و استرس مهمترین دلایل ایجاد پرش پلک هستند.

زبان بدن پرش پلک نشانه چیست؟

به هر دلیلی که پرش پلک اتفاق بیافتد، این زبان بدن نشانه استرس و فشار بیش از اندازه ای است که فرد تحمل می کند.

5- لمس کردن یا مالیدن فضای بین دو چشم (Rubbing or touching between the eyes)

لمس فضای بین دو چشم

چه زمانی که بین دو ابروی خود و فضای بین دو چشم را لمس می کنید و چه موقعی که مالش می دهید در هر صورت این زبان بدن نشانه استرس زیاد است که می تواند ناشی زا خستگی کاری باشد. در این زبان بدن در واقع چشم ها پنهان می شوند به این معنی که دیگر فرد نمی خواهد به مشکلات نگاه کند و در مورد آن فکر کند.

5 ژست عصبی و غمگین چشم ها

مهمترین نشانه ای که می توان از طریق آن به حالت عصبی و غمگین بودن چشم ها پی برد توجه به ماهیچه های دور چشم است. در حالتی که چشم ها آرامش دارند و تنشی وجود ندارد این ماهیچه ها شل هستند. اما در حالت تنش عصبی این ماهیچه ها منقبض می شوند ما شاهد چین و چروک اطاف چشم و همچنین تنگ و کوچک شدن آن هستیم

1-  ابروهای افتاده (Lowered eyebrows)

پایین افتادن ابروها یک زبان بدن غالب و فراگیر است و در اغلب موارد نشانه ناباوری دیگران نسبت به مدعای شما و یا همچنین می تواند در صورت کامل بودن نشانه ضعف و ناامنی و تردید و شک و دودلی، تعجب، شوک و ناباوری و همچنینن همدلی باشد.

2-  گریه کردن (Crying)

زبان بدن گریه کردن

گریه کردن یک از بارزترین و برجسته ترین زبان بدن های مرتبط با غم و ناراحتی و عصبانیت است. البته گریه های بسیاری هم جعلی و تقلبی است و صرفا برای گمراهی مخاطب و برانگیختن حس دلسوزی از آن استفاده می شود.

مطلب جالب

اشک تمساح (Crocodile tears)

اشک تمساح ریختن اصطلاحی کنایی است به معنای بیان ریاکارانه احساسات. بر اساس یک باور باستانی مشهور است که تمساح ها و کروکودیل ها هنگام خوردن شکار خود اشک می ریزند و این اصطلاح از این پدیده گرفته شده است. سندرم بوگوارد ( Bogorad’s syndrome) بیماری است که افراد هنگام خوردن غذا اشک می ریزند. این بیماری به استناد این افسانه سندرم اشک تمساح نامیده می شود.

مطلب علمی

تاثیر بوی اشک زنان روی کاهش میل جنسی مردان

گریه-زنان

نوام سوبل محقق موسسه عصب شناسی می گوید وقتی زنان اشک می ریزند، بویی که از اشک زنان متصاعد می شود باعث کاهش معنادار هورمون تستسترون در مردان می شود. مطابق تحقیقات انجام شده ثابت شده است که اگر حتی مردان گریه کردن زنان را نبینند هم این تاثیر وجود دارد و آن ها میل کمتری به زنان پیدا می کنند. دانشمندان متوجه شدند که اشک احساسی حاوی پروتئین بیشتری است. در نتیجه بو و تاثیر بیشتری روی کاهش هورمون جنسی مردانه دارد.

3-  نگاه خیره عصبانی (Angry stare)

نگاه خیره عصبانی

این نوع نگاه که معمولا به صورت طولانی و بدون پلک زدن انجام می شود و در آن سر کمی متمایل به پایین می شود نشانه عصبانیت و خشم زیاد است. در بسیاری از موارد این حالت در حیوانات قبل از جنگیدن و مبارزه کردن مشاهده می شود.

نگاه خیره عصبانی در حیوانات

مطلب سرگرمی

چشم بد یا چشم زخم (Evil Eye)

چشم-زخم

چشم بد یا چشم زخم بر اساس یک باور افسانه ای از یونان، مصر و روم باستان شکل گرفته است. بر این اساس کسانی که به موفقیت های بزرگ می رسند مورد حسادت و چشم بد اطرافیان قرار می گیرد. این افسانه می گوید کسانی هستند که می توانند باقدرت نگاه خود حیوانات و انسان ها را جادو کنند و حتی توانایی کشتن آن ها راه هم دارند. اعتقاد به یک نیروی فراطبیعی که نگاه بدخواهانه و حسودانه انسان ها را منعکس می کند هم در این زمینه بسیار مشهور است. پس از هزاران سال هنوز این ایده در بین مردمان امروزی رواج دارد و اشیاء مختلف و مرتبط با این موضوع خرید و فروش می شود.

نگاه مرگ آور (death stare)

نگاه یخی

در زبان انگلیسی به معنای خیره شدن به مرگ آمده است. نگاه سرد و یخی که مانند نگاه مردگان است و معنی آن به مخاطب این است که کارت را متوقف کن و گرنه با عواقب بدی روبرو خواهی شد.

4- حرکات آهسته چشم (Slow eye movements)

چرخاندن چشم ها

حرکت آهسته تر از حد معمول چشم نشان دهنده خستگی است. این زبان بدن چشم ها را می توانید در کسانی که شیفت های کاری طولانی دارند و یا در کادر درمان که شیفت های کاری شبانه دارند بیشتر مشاهده کنید.

5- چرخاندن چشم ها (Rolling eyes)

چرخاندن چشم ها

چرخاندن چشم ها یک حرکت کلاسیک زبان بدن چشم ها به معنای مخالف بودن و یا اختلاف نظر داشتن فرد در مورد انجام کار است. این زبان بدن را در افرادی که مجبورند کاری را که مخالف آن هستند انجام دهند را به راحتی مشاهده می کنید.

4 زبان بدن چشم ها که نشانه ترس است

این ژست های زبان بدن چشم ها که نشانه ترس است با علائمی همچون تنگ شدن چشم ها، ابروهای کمانی، کاهش سرعت پلک زدن و گشاد شده حلقه چشم ها یا چشمان از حدقه درآمده همراه است.

1- چشم های گشاده شده یا از حدقه در آمده (Widening Eyes)

چشمان از حدقه درآمده

چشم های گشاد شده و یا از حدقه در آمده نشانه ترس یا تعجب است. یکی از مطالعاتی که در مورد زبان بدن چشم ها انجام شده است نشان می دهد که با گشاد کردن چشم ها، فضای دید پیرامونی تا 10% افزایش می یابد. در نتیجه شخص می تواند علائم خطر را دقیق تر درک کند.

مطلب طنز و سرگرمی

رکورددار گینس در چشمان از حدقه در آمده

در این ویدئو می توانید زنی را که به دلیل چشمان از حدققه بیرون زده اش رکورددار گینس است را مشاهده کنید. بیرون زدگی چشم یک بیماری نیست ولی می تواند نشان دهنده یک اختلال یا بیماری باشد.

2- انقباض مردمک چشم (Pupil constriction)

انقباض مردمک

در این حالت مردمک چشم منقبض شده و کوچکتر می شود. به عبارتی مانند لنز دوربینی که در حال فوکوس کردن است مردمک چشم هم در مواردی که احساس خطر وجود دارد تنگ می شود تا تمرکز بیشتری برای تصمیم گیری برای جنگ یا فرار ایجاد شود.

مطلب سرگرمی

حل معمای یک جنایت با استفاده از انقباض مردمک چشم

ماموران FBI در سال 1989 روی پرونده ای مرتبط با امنیت ملی آمریکا کار می کردند. ماموران جو ناوارو و مارک ریزر با جاسوسی مصاحبه کردند که تمایلی به افشای اطلاعات مربوط به همدستان خودش را نداشت. آنها کارت هایی را به این جاسوس نشان دادند که در آن ها نام جنایتکاران شناخته شده ای که احتمال می رفت با او همکاری کرده اند وجود داشت. وقتی روی کارت ها او به اسم دو تن از همدستانش رسید در ابتدا چشمان او برای تشخیص گشاد و سپس به شدت مردمک هایش منقبض شدند و در آخر یک چشمک زدن خفیف هم رخ داد. این زبان بدن برای ایجاد سوءظن در ماموران و پیدا کردن همدستان کافی بود.

3- کاهش پلک زدن (Decreased blinking)

ابروهای کمانی

به طور معمول البته با توجه به میزان نور و رطوبت چشم افراد بین 16 تا 20 بار در دقیقه پلک می زنند. کاهش میزان پلک زدن به معنای احساس خطر و حالت آماده باش است.

دروغگوها کمتر پلک می زنند

مطابق مطالعه ای که در 2008 روی 26 نفر که 13 تای آن ها دروغگو بود و 13 نفر دیگر راستگو بودند نشان داد که 10 نفر از 13 نفر شرکت کننده دروغگو، کمتر پلک می زدند و بعد از بیان حقیقت میزان پلک زدن آن ها به حالت عادی برگشت. در صورتی که فقط دو نفر از 13 نفری که راستگو بودند چنین الگویی را نشان دادند.

4- کمان ابرو (Eyebrow arching)

ابروهای کمانی

اگر کسی ابروهایش را به صورت کمانی در آورد و این زبان بدن چشم ها همراه با گزیدن و فشردن لب هم باشد نشانه غافلگیری ناخواسته است. این حرکت ابرو کمی بیشتر از فلش ابرو طول می کشد.

سایر ژست های زبان بدن چشم ها که باید بدانید

1- چشم های محو در افق (Glazed eyes)

چشم های محو در افق

این زبان بدن چشم ها زمانی اتفاق می افتد که فرد در هنگام نگاه کردن فاقد هر گونه احساسی است و کاملا بی حرکت است. با اینکه به شما نگاه می کند به نظر می رسد که اینجا نیست و به دوردست ها خیره شده است.

زبان بدن چشم های محو نشانه چیست؟

یعنی من خسته ام، حوصله ام سر رفته و کلافه ام و می خواهم که هر چه زودتر گفتگو به پایان برسد. البته این نگاه در ابتدا ممکن است کمی ترسناک باشد ولی بیشتر نشانه معصومیت و خستگی و ناتوانی است. البته در برخی موارد هم به افراد کمک می کند که عمیق تر فکر کنند.

2- چشم های دوبین یا لوچ (Squinting Eyes)

بهترین نگاه دوبین

این زبان بدن چشم ها زمانی رخ می دهد که فرد کمی چشمان خود را تنگ می کند و به دلیلی سفت شدن ماهیچه اطراف ، چشم در جهتی متفاوت از چشم دیگر نگاه می کند.

زبان بدن چشم های لوچ به چه معناست؟

زمانی که افراد به چیزی مشکوک می شوند و حرف مخاطب را قبول ندارند و یا اعتقاد ندارند که درست است از این زبان بدن استفاده می کنند. در مجموع این زبان بدن به دلیل دریافت احساس منفی از طرف مقابل اتفاق می افتد.

اگر کسی از زبان بدن چشم های لوچ استفاده کرد، بلافاصله سعی کنید مطلب را برای او روشن کنید و سوءتفاهمات را برطرف کنید.

3- نگاه بازدارنده (Averting gaze)

نگاه بازدارنده

این زبان بدن چشم ها شبیه بستن چشم هاست.

آیا برایتان پیش آمده است که مخاطب شما در طول مکالمه بارها و بارها ارتباط چشمی خود را قطع می کند؟ قطع مکرر ارتباط چشمی به معنای عدم تمایل طرف برای ادامه ارتباط است. زودتر حرفتان را تمام کنید.

نکته کاربردی

قطع ارتباط چشمی

مجموعه ای از علائم اگر همراه با زبان بدن چشم های بازدارنده باشند می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر در خیابان با مجموعه ای از زبان بدن های زیر مواجه شدید بدانید که می تواند برای شما خطر مرگ همراه داشته باشد:

نگاه کردن به دور، قوز کردن شانه ها، کشیدن کف دست ها به بدن، نزدیک کردن چانه به گلو و فشردن زانوها به هم

این علائم زبان بدن نشانه درگیری است. یا فرار کنید یا آماده جنگیدن شوید.

در کل نگاه بازدارنده که توام با به پایین نگاه کردن است احساس مثبتی را منتقل نمی کند. ارزش شاهدانی که در داداگاه مستقیم به چشمان وکلا و دادستان نگاه می کنند و شهادت می دهند نسبت به کسانی که به پایین نگاه می کنند و شهادت می دهند بیشتر است.

مطالعات علمی نشان می دهد که افراد آزاد و همچنین کسانی که جایگاه اجتماعی و عرفی بالاتری دارند نگاه آزادتری دارند. وسعت دید آن ها بیشتر است و به هر جایی که می خواهند نگاه می کنند. در صورتی که زیردستان و کارمندان نگاه محدودتری دارند و هنگام نگاه کردن از آزادی عمل کمتری برخوردار هستند.

به همین دلیل است که وقتی وارد جلسه ای می شوید اغلب روسا و مدیران آزادانه و به هر جایی که می خواهند نگاه می کنند ولی این آزادی در نگاه کردن در سایرین دیده نمی شود.

مطالعات تاریخی نشان می دهد که در دربار پادشاهان هم این آزادی و محدودیت نگاه وجود داشته است. پادشاهان آزادانه به هرجا که می خواستند نگاه می کردند ولی زیردستان باید به روبرو و پادشاه نگاه می کردند، حتی هنگامی که می خواستند اتاق پادشاه را ترک کنند.

نکته کاربردی

در مصاحبه شغلی چگونه نگاه کنیم؟

اغلب روسا خوششان نمی آید که در اتاق کار آن ها آزادانه به همه چیز نگاه کنید. شاید به این علت باشد که آن ها خود را صاحب آن مکان می دانند. در هنگام مصاحبه شغلی مراقب باشید که آزادانه به همه جا نگاه نکنید چون فرد مصاحبه کننده خوشش نمی آید.

مطلب جالب

در یک مطالعه که با فیلمبرداری از اجتماع مردان و زنان برهنه صورت گرفت، نتایج نشان می داد مردان و زنانی که برهنه نبودند شرایط متفاوتی را در نگاه کردن داشتند. مردانی که برهنه نبودند مقاومت زیادی برای عامدانه نگاه نکردن به اندام های خصوصی دیگران به خرج می دادند و این کاملا واضح بود. برعکس زنانی که برهنه نبودند چنین تجربه ای نداشتند و به ندرت فیلمی از آن ها گرفته شد که عامدانه به اندام های خصوصی دیگران نگاه کنند.

4- نگاه به چپ و راست یا نگاه پیرامونی (Shifting eyes)

جابجایی سریع نگاه

این زبان بدن چشم ها به این معنی است که چشم ما مشغول ارزیابی اطلاعات منفی است که به دلیل شک، تردید، عصبانیت، ناراحتی و یا ترس ایجاد شده است. زمانی که در جایی گیر می افتیم هم این زبان بدن چشم ها قابل مشاهده است. ما هم مانند نخستینیان در هنگام خطر به دنبال راه فرار می گردیم و این دقیقا کاری است که چشمان ما انجام می دهند.

5- فقدان ارتباط چشمی (Lack of eye contact)

عینک روی سرنداشتن ارتباط چشمی

نبود ارتباط چشمی را می توان با عصبانی بودن و همچنین نامطمئن بودن مرتبط دانست. پرهیز از ارتباط چشمی را می توان نشانه بی علاقگی دانست و البته کسانی که تماس چشمی ندارند قابل اعتماد هم نیستند.

نکته کاربردی

روسا و مدیران اغلب دوست دارند زمان صحبت کردن به همه نگاه کنند و ارتباط چشمی قوی داشته باشند ولی برعکس معمول هنگام گوش دادن به زیردستانشان به پایین و یا به دور دست ها نگاه می کنند. شاید با عدم ارتباط چشمی می خواهند قدرت و برتری خودشان را نشان دهند. معمولا کودکان و خدمتکاران به دنبال نگاه تایید آمیز والدین و مشتریان هستند و اگر این اتفاق نیافتد احساس سرخوردگی و بی قدری می کنند. بسیاری از افسران پلیس با زدن عینک دودی می خواهند نگاهشان را پنهان کنند و در نتیجه متمایزتر و قدرتمندتر به نظر می رسند. شاید هم نمی خواهند با نگاه مستقیم خود را درگیر روابط عاطفی کنند.

6- عینک (Eyeglasses)

چشم عینکی

افرادی که عینک می زنند باهوش تر و کسانی که آرایش می کنند ثروتمندتر به نظر می رسند. ما به طور طبیعی جذب چشم هایی با رنگ متفاوت از خودمان می شویم. همچنین جذب چشم هایی می شویم که عینک دارند، مژه های بلندتر و پرپشت تری دارند.

عینک روی سر

همچنین برخی عینک را روی سرشان مانند تل قرار می دهند که جوان تر، جذاب تر و شاداب تر به نظر برسند. عینک روی سر باعث می شود که شما گمان کنید که طرف دو چشم بزرگ روی سر دارد. تقریبا مشابه همان حالتی است که در کارتون مشاهده می کنید. چشم های بزرگ، مهربان و جذاب