پیام غیرکلامی در آغوش گرفتن

زبان بدن لمس کردن یکی از نخستین و بنیادی ترین شکل ارتباط موثر انسانی است.

انسان ها از طریق لمس کردن یکدیگر، پیام های مختلف و متفاوتی ارسال می کنند. انسان قبل از برقراری هرگونه ارتباط، لمس کردن را آموخته است.

گرفتن دستان یکدیگر، لمس بازوها، در آغوش گرفتن، بوسه، ضربه زدن با کف دست و موارد دیگر از جمله ارتباطات لمسی است که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.برخی از نواحی بدن ما حساس تر هستند و برخی دیگر حساسیت کمی دارند.

به طور مثال آرنج، وسط کمر از حساسیت کمتری برخوردار هستند و دست، بازو، پا، گردن، لب ها و صورت قسمت های حساس هستند و از آن جا که این اعضا دائما در تماس با افراد مختلف است، پیام های غیرکلامی متفاوتی هم بین افراد منتقل می شود. تماس و لمس کردن نابجا و همچنین سایر اشتباهات زبان بدن می تواند به جای ارتباط موثر یک فاجعه ارتباطی را رقم بزند.

زبان بدن لمس کردن

لمس کردن و تماس بدنی از مهم ترین و تاثیرگذارترین  ارتباطات انسانی است که می توان به جرات گفت، بدون ارتباطات بساوایی زندگی و سلامت روحی انسان ها دچار مخاطره می شود. بسیاری از احساسات عاطفی و هیجانات رفتاری از طریق لمس کردن منتقل می شوند. تصور کنید که عاشقانه کسی را دوست دارید، شما به سختی می توانید بدون لمس کردن و ایجاد ارتباط بساوایی، حس و عاطفه خود را منتقل کنید.

تماس و لمس بدنی نشانه علاقه به ایجاد ارتباط و پذیرش طرف مقابل است. تماس بدنی و لمس کردن می تواند باعث ایجاد صمیمیت و همدلی شود. چون از سوی دیگر اجتناب و پرهیز از لمس کردن می تواند موجب رنجش، کدورت، کینه، عصبانیت و شکاکیت و بدگمانی شود. البته ذکر این نکته ضروری است که مهارت های ارتباطی در این موضوع بسیار مهم است و شما اصول و نکاتی را در برقراری تماس بدنی باید رعایت کنید و عدم توجه به این نکات می تواند یک فاجعه ارتباطی به بار بیاورد و نه تنها صمیمیت و همدلی را در یک رابطه تقویت نکند، که موجب کدورت و دل چرکینی هم بشود.

بسیاری از نقاط بدن جزء حریم خصوصی افراد است و در صورت نداشتن رابطه صمیمی و دوستانه شما اجازه لمس این قسمت ها را ندارید.

البته حریم های زبان بدن لمس کردن در فرهنگ های مختلف کمی متفاوت است ولی در مجموع شما باید به نقاط لمسی خصوصی افراد احترام بگذارید و در صورت نداشتن یک رابطه صمیمی از نزدیک شدن به این نقاط و لمس آن ها خودداری کنید. لمس شانه ها، بازوها، لمس سر و صورت از جمله نقاط حساسی است که به حریم خصوصی افراد تعلق دارد و باید هنگام برقراری تماس بدنی، مراقب لمس این نقاط باشید. به گفته هال، میزان لمس، مدت لمس و نحوه لمس کردن در اثر هنجارهای فرهنگی به وجود می آید. بنابراین هنگام برقراری ارتباط لمسی باید علاوه بر در نظر گرفتن صمیمیتی که در ارتباط وجود دارد باید هنجارهای فرهنگی را هم در این زمینه در نظر گرفت.

زبان بدن لمس کردن

بسیاری از محققان به نقش تاثیرگذاری که لمس کردن و نوارش کردن در روابط بین والدین و فرزندان دارد، اشاره کرده اند و معتقدند لمس و نوازش کودکان در یادگیری و تکلم و قدرت برقراری ارتباط آن ها تاثیر دارد و کودکانی که از نوازش و در آغوش گرفتن و لمس پدر و مادر محروم بوده اند، دچار بحران های عاطفی، نقص در یادگیری و مشکل ارتباطی شده اند.

چگونگی لمس کردن

تماس ها و لمس های عمومی

بر اساس تحقیقات موریس چهارده نوع تماس و زبان بدن لمس کردن را بین افراد مختلف می توان نام برد. موریس این تماس ها را علائم وابستگی نام گذاری کرده است.

1-دست دادن

شما در اغلب موارد می توانید از طریق دست دادن افراد میزان وابستگی و علاقه و صمیمیت آن ها را ارزیابی کنید. امروزه دست دادن در ارتباطات اجتماعی تبدیل به مهرت ارتباطی مهمی شده است که نکات آموزشی فراوانی در مورد آن بیان شده است.

یکی از موارد مهم آموزشی زبان بدن لمس کردن، چگونگی دست دادن و بایدها و نباید های آن است.

2- راهنمایی بدن

در این زبان بدن لمس کردن جایگزین اشاره کردن می شود. در مواردی که شما از طریق لمس کردن بدن، فرد را به سمت خاصی هدایت می کنید، غالبا نقش رهبر و مسئول را برعهده دارید. این موارد اغلب با لمس ناحیه کمر، پشت و ناحیه بازوها و یا آرنج انجام می شود.

3- ضربه با کف دست

ضربه با کف دست یا به معنی یک حرکت اشاره ای تفاخری است و یا موضوع جنسی مد نظر است. البته در مواردی هم در ورزش های بزرگسالان این ضربه به عنوان تبریک هم انجام می شود. این زبان بدن لمس کردن در فرهنگ های متفاوت معنای متفاوتی دارد. پس مراقب باشید.

4- گرفتن بازو

گرفتن بازو به منظور ارتباط صمیمی و نزدیک به کار می رود. زبان بدن لمس کردن بازوها در ارتباط عموما به نشانه صمیمیت و نزدیکی است و در صورتی که شما رابطه دوستانه نداشته باشید، لمس بازو می تواند به واکنش های دفاعی طرف مقابل منجر شود. گرفتن بازو در مواردی هم جنبه حمایتی دارد. گرفتن بازوی شخصی که به لحاظ روحی متزلزل شده است از آن جمله است. لازم به ذکر است در ارتباطات، کسانی که نقش رهبر و مسئول دارند، کمتر تمایل دارند که بازوی طرف مقابل را بگیرند.

به هر حال گرفتن بازوی کسی به معنای تکیه کردن و احساس امنیت در کنار اوست. بسیاری از خانم ها و دختران جوانی که با گرفتن بازوی مردان در خیابان و یا مهمانی ها حرکت می کنند، دقیقا چنین معنی دارد که آن ها در کنار مردان احساس امنیت می کنند و می توانند در برار مشکلات به آن ها تکیه کنند.

انتقال احساسات از طریق لمس کردن

5- در آغوش کشیدن شانه ها

در آغوش کشیدن نصفه نیمه برای نشان دادن روابط عاشقانه زن و مرد و همچنین روابط دوستانه و رفاقت مردانه استفاده می شود. در آغوش گرفتن کامل که با حداکثر لمس و تماس در دوران کودکی توسط والدین انجام می شود، حس امنیت و آرامش کامل را به نوزاد منتقل می کند. ولی هر قدر که سن بیشتر می شود و تمایلات استقلال طلبانه رشد و بلوغ بیشتری پیدامی کند، میزان تماس کمتر می شود ولی همان خاطره امنیت و احساس آرامش به انسان دست می دهد. در آغوش گرفتن عموما به جای دست دادن برای نشان دادن روابط صمیمی و نزدیکتر هم به کار می رود.

6- در آغوش گرفتن کامل

در آغوش گرفتن کامل که بیشترین سطح تماس، لمس و نزدیکی را به دنبال دارد، در دوران بزرگسالی فقط در لحظات احساسی و هیجانی شدید مانند موفقیت های بزرگ ورزشی، روابط عاشقانه، سلام و احوالپرسی و خداحافظی هایی که شرایط خاص احساسی دارد، انجام می شود.

 7- دست در دست

این زبان بدن لمس کردن هنگامی که بزرگسالان دست کودکان را می گیرند به نشانه محافظت، مراقبت و مواظبت است و جنبه حمایتی دارد. در صورتی که در بزرگسالان گرفتن دست به نشانه هم پایه بودن رابطه است. بیشترین کاربرد گرفتن دست در روابط جنس های مخالف است. گو اینکه شاید در این موارد هم بتوان به جنبه حمایتی مرد از زن، نظر داشت. گرفتن دستان به ویژه در گروه ها و تیم ها بین افراد هم جنس هم معمول است. به طور کلی گرفتن دست ها چه در روابط هم جنس و یا جنس های مخالف، نشانه صمیمیت و احساس امنیت و آرامش است.

8- در آغوش گرفتن کمر

معمولا زمانی که افراد بخواهند نسبت به زمانی که دست در دست دارند و یا یکدیگر از ناحیه شانه در آغوش کشیده اند، صمیمیت بیشتری را نشان دهند از طریق کمر یکدیگر را در آغوش می گیرند. این حرکت به ویژه زمانی که شما در حال حرکت هستید می تواند صمیمت و نزدیکی شما را به نمایش بگذارد در صورتی که شما نمی توانید یکدیگر را از ناحیه شانه ها در آغوش بگیرید و حرکت کنید.

زبان بدن بوسه

9- بوسه

محل، فشار، مدت زمان و آشکار بودن بوسه، صمیمیت و نزدیکی یک رابطه را در یک لحظه خاص می تواند به نمایش بگذارد.

 10- لمس کردن سر

با توجه به این نکته که سر حساس ترین و مهم ترین عضو بدن است و این ناحیه از آسیب پذیری زیادی برخوردار است، اگر به کسی اجازه دهید که سر شما را لمس کند به این معنی است که اعتماد و اطمینان زیادی در این رابطه وجود دارد. لمس کردن سر، حاکی از ساده دلی و اغلب به معنی روابط دوستانه است.

 11- سر به سر

وقتی دو نفر سر به سر تماس برقرار می کنند نشانه تصدیق و تایید است و نوعی اعلام توافق است که غلظت بیشتری نسبت به اعلام توافق های معمول دارد.

 12- ناز و نوازش

ناز و نوازش کردن به معنای نشان دادن عمق رابطه عاشقانه است. البته در برخی موارد، زوج ها برای گمراه کردن دیگران در مورد روابط خود، این حرکت را انجام می دهند.

 13- حمایت بدنی

این حرکت در زمان کودکی از طریق نشاندن روی پاها، حمل کردن و یا بلند کردن صورت می گیرد. این حرکات در دوران بزرگسالی تنها به صورت شوخی انجام می شود.

زبان بدن لمس کردن

14- تهاجم کاذب

این رفتارها در زبان بدن لمس کردن در حالتی صورت می گیرد که شخص عصبی یا پرخاشگر نیست و بیشتر به معنای همدلی و صمیمیت است. مشت زدن به بازو، پریشان کردن مو، هل دادن، نیشگون گرفتن گوش و … از جمله حرکات تهاجمی کاذب است. در مواقعی که ما اجازه چنین حرکاتی را به دوستانمان می دهیم، قصد نشان دادن همدلی و صمیمیت بیشتری را داریم. گاهی اوقات این تماس های دروغین جای خود را به لمس کردن های محبت آمیز می دهد، مانند زمانی که پدرها برای نشان دادن محبت خود فرزندانشان را با حالتی تهاجمی در آغوش می گیرند.

نوازش و در آغوش گرفتن کودکان

به کارگیری دقت و هوشیاری لازم در برقراری تماس های بدنی ضروری است. به همان میزان که برقراری تماس ها و لمس های بدنی می تواند به تحکیم و عمق ارتباط کمک کند، به همان میزان هم می تواند موجب تخریب و انهدام یک رابطه شود.

نقاط لمسی خصوصی افراد بسیار مهم است و شما باید به میزان صمیمیت و متناسب با نوع رابطه ای که ایجاد می کنید، از لمس و تماس درست هم استفاده کنید.