یکی از مهمترین و اثرگذارترین تمرین های فن بیان برای لاینقطع گویی و روان صحبت کردن، تمرین واژه پردازی است. البته این تمرین کمی با جمله سازی که در مدرسه یاد گرفته ایم متفاوت تر و البته پیچیده تر است. در این تمرین فن بیان، می خواهیم چند کلمه را که در ظاهر به هم ارتباطی ندارند، جمله هایی بسازیم که از یک منطق روایی هم برخوردار است. هنرجویان و سخن آموزان فن بیان و سخنرانی توجه داشته باشند که بعد از انجام تمرین واژه پردازی، تمرین مترادف سازی را انجام دهند.

.

برای اینکه ذهن شما بتواند نسبت به کلمات ارتباط برقرار کند و هر واژه، جمله و مفهومی پل ارتباطی برای جمله بعدی بسازد و سخن و کلام شما متضمن و لازم و ملزوم هم بشود از تمارین فن بیانی استفاده کنید که بتواند این قابلیت را به صورت تدریجی در ذهن شما ایجاد کند.

یکی از تمرینات فن بیان که می تواند این قابلیت لاینقطع گویی را در شما ایجاد کند و شما بتوانید کلمات و واژگان را پشت سر هم بیاورید و بیان کنید، تمرین جمله سازی است. البته این تمرین با تمریناتی که در دوران مدرسه داشتیم متفاوت است. این تمرینات حرفه ای تر و پیشرفته تر هستند.

برای انجام این تمرین فن بیان در ابتدا سعی کنید کلماتی که به هم هیچ ربطی ندارند را یادداشت کنید و در ادامه طی یک متنی این کلمات را در آن به کار ببرید. به عنوان مثال برای دستگرمی با هشت کلمه مدرسه، دوست، حیاط، خیار، عسل، مریخ، چوب، ساندویچ، متنی را بسازید که علاوه بر اینکه این کلمات در آن درست و بجا استفاده شوند، ضمنا روال منطقی هم داشته باشد.

به عنوان مثال شما نمی توانید بگویید ” من در مدرسه با دوستم ساندویچ عسل و خیار می خوردیم و در مورد مریخ حرف می زدیم که من با چوب توی سرش زدم “. کاملا مشخص است که این متن روال منطقی ندارد، حتی فانتزی هم نیست. در واقع هیچ چیزی نیست. هنرجویان و سخن آموزان فن بیان و سخنرانی باید سعی کنند متنی را که از مجموع این کلمات به ظاهر بیربط می نویسند، از یک روال منطقی و یک خط داستانی زیبا و درخور برخوردار باشد.

برای اینکه روال منطقی در خط قصه شما به وجود آید می توانید از نکات زیر هم بهره ببرید:

1- می توانید از این کلمات به صورت ترکیبی استفاده کنید مانند دوست من

2- لزومی ندارد که این کلمات را در معنای همیشگی آن به کار ببرید. به عنوان مثال حیاط می تواند حیاط زیست ما هم باشد و یا عسل می تواند طعم شیرین عسل به صورت صفت مورد استفاده قرار گیرد.

این تمرین فن بیان می تواند در واژه پردازی و زبان آوری کمک بسیار موثری باشد. هر زمان که فرصت پیدا کردید اولین واژگانی را که به ذهنتان آمد بنویسید. هر قدر بی ربط تر باشد بهتر. بعد سعی کنید آن کلمات را عامدانه و آگاهانه در یک متن به کار ببرید که هم درست و بجا مورد استفاده قرار گیرند و هم متن از یک روال منطقی برخوردار باشد.

مهارت های فن بیان

سخنوران پیشنهاد می کند جهت یادگیری دقیق تر و عمیق تر، مطالب مرتبط با مهارت های فن بیان را به ترتیب زیر مطالعه کنید: